Téma
Informační kampaň “Trvejte na svých právech”, jejímž cílem je zvýšení znalostí spotřebitelů o jejich právech, zahájila v ČR počátkem jara Evropská komise spolu se Sdružením obrany spotřebitelů ČR (SOS). Její součástí je například vysílání televizních spotů se spotřebitelskou tématikou, distribuce informačních materiálů a řada dalších osvětových aktivit.
Počátkem června proběhlo setkání pro novináře a veřejnost, které mělo spotřebitele seznámit, jaké mají možnosti při uzavírání cestovní smlouvy a jaké nástrahy je mohou čekat na dovolené. Sdružení obrany spotřebitelů do této informační kampaně vstupuje s novou tváří. Mění tak své logo, ale i podobu webových stránek. Ty by měly lépe a přehledněji sloužit spotřebitelům, kteří hledají informace nebo potřebují poradit. Kampaň by měla nejen zvýšit povědomí spotřebitelů o jejich právech, ale také informovat o výhodách členství ve spotřebitelské organizaci. V zemích EU již spotřebitelé zjistili, že členství ve spotřebitelských organizacích jim nepřináší pouze materiální výhody, ale snadněji se dostanou k informacím, které jsou důležité v běžném životě. Dovedou se lépe bránit nekalým praktikám obchodníků a se znalostí věci se zodpovědněji rozhodovat už při výběru výrobků.
Internet se od devadesátých let začal výrazně rozvíjet a právem se mu přezdívá informační dálnice, protože jeho obsah je vskutku nekonečný. Díky takovéto informační dálnici bude na internetu propojením moderních technologií postupem času možné získávat veškeré dostupné informace, komunikovat s úřady, bavit se a interaktivně se zapojovat do komunikace po celém světě. Internet má ale i své stinné stránky. Podrobněji se zastavme u nevyžádané pošty, tzv. spamu, phishingu a možnosti odstoupení od smlouvy uzavírané na dálku.
Spam a phishing
Problém spamů je stále aktuální a většina uživatelů internetu se s ním ustavičně potýká. Odkud však pochází slovo “spam”? Málokdo ví, že tento výraz vznikl v satirickém britském seriálu Monthy Python. Spam byla masová konzerva, která nikomu nechutnala a nikdo ji nechtěl. Stejně tak nevyžádaná pošta, tedy spam v moderní podobě je všude a nikdo ho nechce.
Se spamem je však možné poradit si alespoň částečně. Každý uživatel, který se nechce denně ve své elektronické poště prodírat záplavou nevyžádaných e-mailů, by si měl u svého provozovatele elektronické pošty a u poštovních klientů (Outlook, Mozilla apod.) nastavit spamový filtr, který alespoň zčásti zabrání příchodu této obtěžující pošty. Je rovněž možné nainstalovat si určitý antispamový software, který také částečně zamezí příchodu spamu. Žádný program však nezabrání zcela příchodu nevyžádané pošty, alespoň zatím ne. Pochází-li spam z České republiky či jiné členské země Evropské unie, je možné podat stížnost na Úřad pro ochranu osobních údajů (www.uoou.cz).
Zatímco cílem běžného spamu je něco prodat, phishing se snaží o získání osobních údajů. Nejčastějším způsobem jsou e-maily rozesílané pod hlavičkou nějaké banky, které pod různými záminkami vyzývají k aktualizaci údajů buď bankovního účtu nebo platební karty. Dojde-li k tomu, je třeba kontaktovat banku a ověřit si, zda se nejedná o podvod. Banky totiž obvykle tímto způsobem nekomunikují. Obdobné jsou i různé výherní e-maily a známý “nigerijský spam”. Odesilatelé v nich nejprve přislíbí zisk mnoha milionů, předtím ovšem adresáta požádají o zaslání drobné částky na řešení různých nepředvídaných okolností. Zaslání peněz se však v tomto případě rovná jejich vyhození.
Nákupy přes internet
Přibývá počet lidí, kteří využívají internetu jako prostředku pro nakupování nejen zboží, ale i služeb. Ne každý ale zná svá práva a tato práva uplatňuje. Občanský zákoník díky zapracování evropské směrnice dává spotřebitelům právo od smlouvy, uzavřené na dálku, tedy přes internet, telefon, či katalog, za splnění určitých podmínek odstoupit, protože nakupují zboží, které nemají možnost si prohlédnout. Tyto vztahy mezi prodávajícím a kupujícím, kteří mezi sebou uzavírají smlouvu, upravuje § 53 občanského zákoníku.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 28/2006.
Jak od smlouvy odstoupit? Pokud spotřebitel odstupuje od smlouvy uzavřené na dálku ve lhůtě do čtrnácti dnů, nemusí zdůvodňovat své odstoupení. Nejlepší cesta je, napsat prodávajícímu doporučený dopis, který bude obsahovat odstoupení od smlouvy v zákonné lhůtě. V dopise je vhodné specifikovat, o jaký druh zboží se jedná, kolik stojí a kdy bylo převzato. Je možné uvést způsob vrácení peněz, popř. číslo účtu, na který mají být peníze zaslány. Zboží je možné vrátit spolu s dopisem nebo současně s obdržením peněz. Prodávající je povinen vrátit peníze ve lhůtě do třiceti dnů od odstoupení od smlouvy bez jakýchkoliv sankcí. Tyto podmínky se vztahují rovněž na smlouvy o finančních službách, jako jsou bankovní, úvěrové nebo pojistné služby. Rozdíl je pouze v tom, že stačí dopis o odstoupení odeslat do čtrnácti dnů od uzavření smlouvy. Obdobná pravidla se vztahují na jakékoliv zásilkové obchody. Navíc, obdrží-li spotřebitel neobjednané zboží, může si ho ponechat a nemusí o tom zasilatele ani informovat a samozřejmě za něj nemusí ani platit. |