Téma |
Spolupráce s obcemi je vedena v několika rovinách. Nejprve zmíním oblast převodů pozemků pod komunikacemi zařazených v pasportu místních komunikací, případně dalších pozemků, které mají charakter veřejné zeleně. Zájem je o převod meziblokové zeleně na městských sídlištích, což souvisí s budováním a rekonstrukcí inženýrských sítí, chodníků, zastávek MHD, cyklostezek a dále o převod pozemků zastavěných obytnými domy ve vlastnictví obcí. Pokud jde o veřejnou zeleň, jsou naplněny podmínky bezúplatného převodu, zejména u takzvané sídlištní zeleně, kde není pochyb, že takovéto pozemky nelze ani v budoucnu využít komerčně. Veřejná zeleň větších ploch již tak jednoznačná není a je třeba bezúplatný převod důkladně posoudit vzhledem k možné komerční realizaci. V případě pozemků ekonomicky lukrativních, kde lze v budoucnu předpokládat komerční využití, jsme nuceni žádosti obcí o bezúplatný převod na základě zákona odmítnout. Další rovinou, v níž je vedena spolupráce s obcemi, je vyřizování žádostí obcí k jejich stavebnímu řízení a zřizování věcných břemen při umísťování inženýrských sítí na pozemcích státu. S obcemi spolupracujeme také při vyřizování žádostí ÚZSVM o vyjádření k převodům nemovitostí na území obce. Ve lhůtě třiceti dnů před zahájením oznamuje příslušný odbor Odloučené pracoviště ÚZSVM, Územního pracoviště Ostrava, starostům všechna výběrová řízení v jejich obci, která jsou zároveň zveřejněna na úřední desce. Další rovina spolupráce s obcemi je při lustraci nemovitostí - na základě místních znalostí - a při řešení majetkových záležitostí občanů. Spolupracujeme při jednání s odbory obecních úřadů, které vykonávají především státní správu. V tomto případě žádáme o různá sdělení, stanoviska a vyjádření, například ze stavebního úřadu, odboru dopravy, odboru životního prostředí, odboru územního plánování. V neposlední řadě vycházíme vstříc žádostem obcí o právní pomoc při posuzování historického majetku obce podle zákona č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, ve znění pozdějších předpisů.
V roce
2006 dokončil odbor Odloučené pracoviště Karviná
bezúplatný převod administrativní budovy
z majetku státu do majetku Statutárního
města Havířov. Událost měla pro občany města zvláštní
význam, protože tímto krokem bylo sjednoceno
vlastnictví celého objektu radnice, neboť stát
dosud vlastnil jedno z hlavních křídel v čelní
části objektu. Objekt slouží městu k plnění
přenesené působnosti státu. Odbor Odloučené
pracoviště Opava bezúplatně převedl administrativní
budovu po bývalém okresním úřadu
Statutárnímu městu Opava. Magistrát města zde
zajišťuje správní a dopravně správní
agendu. Dále byly obcím převedeny pozemky, ve většině
případů pod místními komunikacemi. Jednalo se o
úplatné i bezúplatné převody, z úplatných
převodů můžeme zmínit například prodej pozemků pod
bytovými domy na město Nový Jičín, kupní
cena činila více než 1,2 milionu korun.
V roce 2006 odbor Odloučené pracoviště Olomouc bezúplatně převedl obci Velký Týnec stejnojmenný areál zámku. Odbor Odloučené pracoviště Přerov převedl v loňském roce kulturní památku Mohyla padlých v Tovačově, pomník padlým c. k. vojákům z devatenáctého století, obci Tovačov. Odbor Odloučené pracoviště Šumperk převedl obci Loučná nad Desnou zámeckou oranžérii, která bude po provedení nezbytných oprav sloužit obci jako kulturní sál. Odbor Odloučené pracoviště Nový Jičín připravuje bezúplatný převod administrativní budovy po bývalém okresním úřadu na město Nový Jičín. Tento objekt je prohlášen za kulturní památku. Rovněž administrativní budova po bývalém Okresním úřadu v Přerově je kulturní památkou a odbor Odloučené pracoviště Přerov v současné době zajišťuje bezúplatný převod této budovy do vlastnictví města. Odbor Hospodaření s majetkem státu Územního pracoviště Ostrava hospodaří s jednou kulturní památkou, a to evangelickým kostelem v Moravské Ostravě. Ministerstvo kultury neprojevilo o tuto památku zájem, z důvodu úspory státních financí je proto záměrem převod památky na církev.
U odboru Odloučené pracoviště Karviná je v současné době v řešení žádost Generálního ředitelství vnitrozemských komunikací a dálnic se sídlem v Katovicích v Polsku ve věci poskytnutí pomoci při dohledávání českých občanů, kteří vlastní pozemky na území Polska, jenž jsou nezbytné pro dokončení stavby dálnice A 1 na území Polska. Žádost polské strany se týká 49 případů pozemků dotčených stavbou dálnice, u nichž nebylo úspěšně ukončeno majetkoprávní vypořádání z důvodu nedořešených právních vztahů ze strany dědiců původních vlastníků. V souvislosti s přislíbenou pomocí polské straně je odborem Odloučené pracoviště Karviná prováděno šetření okruhu případných dědiců původních vlastníků předmětných pozemků popřípadě jejich identifikačních údajů. Šetření těchto osob je časově velmi náročné. Jeho složitost je dána také tím, že odbor Odloučené pracoviště Karviná disponuje pouze zápisy původních vlastníků z pozemkové knihy bez bližších identifikačních údajů. Šetření je proto prováděno ve spolupráci s obcemi, Státním okresním archivem v Karviné a Okresním soudem v Karviné, popřípadě ve spolupráci přímo s dohledanými dědici. V případě dohledání dědiců jsou tito ÚZSVM osloveni k podání bližší informace o stavu řešení právního vztahu k nemovitostem nacházejícím se na polském území, popřípadě je jim doporučeno podání návrhu na dodatečné projednání dědictví u územně příslušného polského soudu.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 27/2007.
Milada Vyčichlová
Územní pracoviště OstravaDo jeho kompetence spadá deset odborů odloučených pracovišť na území tří krajů. V Moravskoslezském kraji to jsou Bruntál, Frýdek-Místek, Karviná, Nový Jičín, Opava, v kraji Olomouckém Jeseník, Olomouc, Přerov, Šumperk a ve Zlínském kraji Vsetín. Ve vztahu k obcím řeší územní pracoviště převody pozemků pod veřejnou zelení v obytných zónách, které tvoří plochu veřejného prostranství kolem obytných domů a dalších objektů občanské vybavenosti, na nichž se nacházejí silnice, parkoviště, chodníky, hřiště, dále pak převody administrativních budov po okresních úřadech podle Usnesení Vlády České republiky č. 1235/2003, které jsou pro ÚZSVM nepotřebné, pro potřeby organizačních složek státu a samospráv, a konečně převody pozemků v dobývacích prostorech. |
---|
Rekreační zařízení včetně vnitřního vybavení a souvisejících pozemků předal ÚZSVM Fakultní nemocnici v Ostravě. Nemocnice tak získala majetek v celkové účetní hodnotě přesahující částku 1,2 milionu korun. Objekt, který v minulosti využíval jako rekreační a školicí zařízení bývalý Okresní úřad Bruntál, převedli zaměstnanci odboru Odloučené pracoviště Bruntál ÚZSVM (Územní pracoviště Ostrava) bezúplatně. Hlavním kritériem bezúplatného převodu bylo optimální využití nemovitostí a úspora státních finančních prostředků při využívání majetku státu. Převedené nemovitosti se nachází v Chráněné krajinné oblasti Jeseníky, v katastrálním území Malá Morávka poblíž vesnice Karlov.
ÚZSVM, odbor Odloučené pracoviště Karviná (Územní pracoviště Ostrava) bezúplatně převedl objekt v Havířově na ul. Svornosti, včetně souvisejících pozemků, na Statutární město Havířov. Jednou z podmínek bezúplatného převodu bylo také sjednocení vlastníka a uživatele u dalšího objektu – Obvodního oddělení Policie ČR v Havířově. Tento objekt v devadesátých letech přestavělo Statutární město Havířov na nově zřízenou služebnu a již téměř patnáct let objekt bezúplatně užívá Obvodní oddělení Policie ČR. Proto současně s bezúplatným převodem objektu z majetku státu na město došlo k bezúplatnému převodu této služebny z města na stát, a to na Ministerstvo vnitra ČR. Tímto převodem ÚZSVM pomohl dokončit myšlenku optimálního využití administrativních budov v Havířově, a to v souladu s usnesením vlády.
Administrativní
budovu v centru Přerova na Smetanově ulici převedl ÚZSVM,
odbor Odloučené pracoviště Přerov (Územní
pracoviště Ostrava) na Okresní soud v Přerově. Účetní
hodnota převáděné nemovitosti, jejíž součástí
byl také pozemek a movité věci související
s objektem, je více jak 15 milionů korun. Uvedenou budovu
převzal ÚZSVM po bývalém Okresním úřadu
v Přerově po ukončení jeho činnosti. Bezúplatný
převod administrativní budovy doporučila Vládní
dislokační komise a následně změnu příslušnosti
hospodařit s tímto majetkem schválila vláda
České republiky. Převodem této nemovitosti přispěl
ÚZSVM k úspoře finančních prostředků čerpaných
z veřejných rozpočtů.