Informace
Projekt cyklu seminářů s názvem “Manažerem neziskové organizace” je jednou z mnoha aktivit neziskové organizace Sdružení SPLAV (Společně Pro Lidi A Venkov) se sídlem ve Skuhrově nad Bělou. Cílem sdružení je přinést do svého území nové podněty rozvoje a za společné účasti zástupců různých zájmových, profesních, sociálních i věkových skupin obyvatelstva je využít k ekologicky šetrnému, krajinářsky přínosnému a ekonomicky výhodnému zhodnocení místních zdrojů. Pro tento účel se sdružení zapojilo v roce 2004 do programu LEADER ČR a v průběhu posledních let získalo z tohoto programu na uskutečnění investičních záměrů na svém území celkem šest milionů korun. Sdružení pracuje na území patnácti obcí okresu Rychnov nad Kněžnou, jeho členy je patnáct různých subjektů z tohoto regionu – obce, svazky obcí, školy, sportovní kluby, zájmová sdružení, zemědělské farmy a samostatně hospodařící rolníci. Vzhledem k pravidlům a zaměření programu LEADER jsou získané finanční prostředky určeny na investiční projekty především zemědělských subjektů, obcí a neziskových organizací. Ve snaze rozšířit svou činnost a přinést prospěch i jiným skupinám obyvatel a jednotlivcům vyhledává sdružení další témata a možné finanční zdroje na jejich naplnění.
Manažerem neziskové organizce
Projekt “Manažerem neziskové organizace” je prvním projektem uskutečněným mimo program LEADER. Na jeho uskutečnění požádalo sdružení SPLAV v roce 2005 o finanční prostředky ze Společného regionálního operačního programu, který je spolufinancován Evropskou unií, a získalo částku více než tři sta tisíc korun z grantového schématu Královéhradeckého kraje “Podpora sociální integrace v regionech”. Záměr vyškolení lidí, ohrožených nezaměstnaností, v oborech potřebných pro činnost v neziskových organizacích vznikl na základě vlastních zkušeností sdružení a zkušeností partnerských neziskových organizací. Sdružení SPLAV se podílí na projektu obce Skuhrov nad Bělou, který pod názvem “Příležitost” zajišťuje pracovní uplatnění šesti tělesně postiženým osobám. Tito lidé jsou zaměstnáni ve službách pro obce a další neziskové organizace - sestavují a průběžně aktualizují webové stránky, spravují elektronické úřední desky obcí, připravují PowerPointové prezentace, opravují texty, zpracovávají fotografické materiály, pomáhají s účetnictvím. Služby jsou zájemcům nabízeny zdarma, neboť mzdové náklady zaměstnanců jsou z velké části hrazeny Společným regionálním operačním programem.
Při přípravě projektu a předběžném průzkumu mezi obcemi a neziskovými organizacemi bylo zjištěno, že poptávka po takto vybavených zaměstnancích existuje, není však jednoduché ji naplnit. Je potřeba vyhledat lidi vstřícné a společenské, schopné komunikace v jakémkoli prostředí, znalé postupů státní správy a samosprávy včetně dotační politiky, dokonale seznámené s potřebami a možnostmi regionu a jeho obyvatel, a zároveň schopné například s pomocí internetu překračovat hranice regionu a přinášet nové náměty a pobídky. Na základě těchto poznatků byl sestaven seznam znalostí a dovedností potřebných pro práci asistenta, administrativního pracovníka či manažera v obci a neziskové organizaci. S pomocí zkušeného a odborně zdatného partnera, firmy ARTED, Institutu společenské a vzdělávací činnosti, s.r.o. z Hradce Králové, se podařilo vyhledat vhodné pedagogy, stanovit počet účastníků a potřebnou hodinovou dotaci jednotlivých předmětů. O pomoc byl požádán i Úřad práce v Rychnově nad Kněžnou, který doporučil a zprostředkoval oslovení adresátů záměru – lidí bez pracovního poměru, zároveň však s chutí do práce a zájmem naučit se nové věci. Současně bylo i členům sdružení a partnerským organizacím nabídnuto vyškolení jimi doporučených zájemců, které by po vyškolení chtěli zaměstnat. Díky tomu se podařilo poskytnout sedmi absolventům kurzu stálé zaměstnání a další z nich seznámit s možnými zaměstnavateli.
Průběh projektu
Kurz “Manažerem NNO” byl zahájen 9. února 2006 a ukončen slavnostním ceremoniálem s předáním certifikátu o absolvování kurzu dne 5. 5. 2006. Zúčastnilo se jej 27 uchazečů o zaměstnání, rozdělených do dvou studijních skupin. Učební plán obsahoval devět témat, která byla vyučována vždy v půldenních blocích, celková výuková dotace byla 192 učebních lekcí. Organizátoři zajistili výuku v prostorách Obecního úřadu ve Skuhrově nad Bělou, vzdělávací materiály i další pomůcky k výuce. Základní metodou výuky byly přednášky v kombinaci s dalšími formami založenými především na dialogu, diskusi ve skupině, burze nápadů a panelové diskusi. Do semináře byly zařazeny tematické okruhy Úvod do účetnictví NNO a obecních úřadů, Agendy obecních úřadů, Základy výpočetní techniky, Dotační politika ČR a EU, Kapitoly z regionalistiky, Základy etikety, Komunikativní dovednosti, Čeština pro manažery a Úvod do polštiny. Speciálním učebním blokem byl dvoudenní workshop, kde účastníci kurzu veřejně prezentovali a obhajovali své seminární práce.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 27/2006.