Téma
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) stále provádí šetření zaměřené na zjištění všech potřebných skutečností jako podklad pro efektivní naložení s dotčeným státním majetkem, s přihlédnutím k potřebám státu v dané lokalitě a potřebám územních samosprávných celků, souvisejícím s výkonem veřejné správy. Z věcného hlediska je cílem ÚZSVM zajistit takové využití budov po bývalých okresních úřadech, k nimž má ÚZSVM příslušnost hospodařit, které zabezpečí kontinuitu výkonu veřejné správy, při současném respektovaní ustanovení daných zejména zákonem č. 219/2000 Sb. a příslušných usnesení vlády ČR. Zákon č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností, ve znění pozdějších předpisů (dále jen “zákon č. 314/2002 Sb.”), umožňuje tři varianty, jak obcím s rozšířenou působností zabezpečit výkon státní správy, která na ně byla přenesena k 1. lednu 2003:
příspěvek určený na úhradu nákladů spojených se zabezpečením přípravy pro výkon státní správy,
převod administrativní budovy v majetku státu,
dlouhodobé užívání administrativních budov v majetku státu pro rozšířený výkon státní správy.
Nárok obce s rozšířenou působností na pokrytí delimitovaných funkčních míst je možno uspokojit jedním ze shora uvedených způsobů nebo jejich kombinací. Za účelem využití objektů po okresních úřadech přijala vláda již 19. června 2002 usnesení č. 663, k využití administrativních budov v majetku státu, využívaných dosud okresními úřady a o změně usnesení vlády z 29. května 2002 č. 551, o řešení aktuálních problémů Pardubického kraje (dále jen “usnesení vlády č. 663”). Využití objektů je a bude zajišťováno podle přílohy č. 1 a 2 k tomuto usnesení, v platném znění. V roce 2002 bylo stanoveno, že obce s rozšířenou působností a kraje budou v průběhu tzv. přechodného období (tj. od 1. ledna 2003 do 31. prosince 2004) dotčené objekty využívat pro výkon státní správy v přenesené působnosti v dosavadním rozsahu, a to formou výpůjčky, která se bude týkat počtu pracovních míst a s nimi souvisejících ostatních ploch, která přejdou na obce a kraje v rámci delimitace. V ostatních případech bude hrazen nájem. Na základě podkladů, které předložilo Ministerstvo financí ČR a Ministerstvo vnitra ČR, přijala vláda ČR dne 14. ledna 2004 usnesení č. 46, kterým bylo změněno usnesení vlády č. 663 tak, že došlo k prodloužení přechodného období do 31. prosince 2006.
Přechodné období u objektů po bývalých okresních úřadech, které bylo vymezeno v návaznosti na zákon č. 314/2002 Sb. (tento zákon je speciálním právním předpisem ve vztahu k zákonu č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen “zákon č. 219/2000 Sb.”) umožňuje, že po dobu jeho trvání mohou mít územní samosprávné celky v objektech po bývalých okresních úřadech umístěna delimitovaná funkční místa i v případě, že předmětné prostory jsou pro činnost organizačních složek státu nebo státních organizací potřebné a bez ohledu na to, který z výše uvedených způsobů jejich budoucího pokrytí si zvolily. Po ukončení přechodného období tato “přednost” a možnost užívat objekty po bývalých okresních úřadech i nadále formou výpůjčky (případně nájmu – má-li územní samosprávný celek v objektu umístěno více zaměstnanců, než je celková delimitace) u krajů a některých obcí s rozšířenou působností končí. Po ukončení přechodného období již nebude možné poskytnout bezúplatné užívání na funkční místa delimitovaná obcím s rozšířenou působností, která byla či budou pokryta prvním nebo druhým z výše uvedených způsobů nebo jejich kombinací. V ostatních případech, tj. na funkční místa delimitovaná na obce s rozšířenou působností, která budou pokryta třetím způsobem (dlouhodobým užíváním administrativních budov v majetku státu pro přenesený výkon státní správy) je v souladu se zákonem č. 219/2000 Sb., zákonem č. 314/2002 Sb. a příslušnými usneseními vlády, umožněno bezúplatné užívání objektů po bývalých okresních úřadech i po 31. prosinci 2006, tj. po ukončení tzv. přechodného období. Zákon č. 219/2000 Sb. stanoví pro přenechání majetku nebo jeho části do bezúplatného užívání právnické nebo fyzické osoby několik podmínek. V prvé řadě musí jít o majetek pro stát dočasně nepotřebný (tj. organizační složka státu nebo státní organizace předmětný majetek nepotřebuje k plnění funkcí státu nebo jiných úkolů v rámci své působnosti nebo stanoveného předmětu činnosti). Vypůjčitelem může být pouze osoba, která se nezabývá podnikáním. A vypůjčitel musí majetek užívat k zajištění výkonu státní správy v přenesené působnosti nebo pro účely sociální, humanitární, požární ochrany, ochrany obyvatelstva, integrovaného záchranného systému, vzdělávací, vědecké, kulturní, sportovní a tělovýchovné, ochrany přírody a péče o životní prostředí. Zákon přitom umožňuje bezúplatné užívání majetku pouze na dobu určitou, a to nejdéle na 8 let pro jednoho uživatele. Pokud budou podmínky splněny i nadále (což v případě delimitovaných funkčních míst nepochybně nastane), lze pak užívání témuž uživateli prodloužit anebo sjednat znovu, avšak opět pouze na dobu trvání nejdéle 8 let. Pokud by obec chtěla objekt užívat na dobu jednorázově delší než 8 let, případně na dobu neurčitou, muselo by Ministerstvo financí ČR povolit výjimku dle § 27 odst. 4 zákona č. 219/2000 Sb. v každém jednotlivém případě. Smlouva o výpůjčce nebytových prostor v objektech po bývalých okresních úřadech musí v souladu s § 27 odst. 3 obsahovat ujednání o možnosti ukončit užívací vztah výpovědí a rovněž odstoupením od smlouvy, pokud uživatel neplní řádně a včas své povinnosti nebo pokud se tento majetek stane pro stát potřebným. V této souvislosti je na místě upozornit, že v případě administrativních budov po bývalých okresních úřadech je možnost poskytnutí bezúplatného užívání objektu a kancelářské plochy omezena zejména dikcí bodu 7 usnesení vlády č. 663, který byl zpřesněn usnesením vlády ze dne 15. září 2004 č. 892, o změně některých usnesení vlády, týkajících se nemovitostí po bývalých okresních úřadech. Citované usnesení vlády mimo jiné stanoví, že obce a kraje budou pro výkon státní správy v přenesené působnosti užívat objekty po bývalých okresních úřadech v souladu se zákonem č. 219/2000 Sb. formou výpůjčky. Výpůjčka se bude týkat pouze počtu funkčních míst a s nimi souvisejících ostatních ploch, která byla na územní samosprávné celky delimitována dle usnesení vlády ze dne 26. června 2002 č. 695, o zabezpečení přechodu zaměstnanců, movitého majetku a přerozdělení finančních prostředků na jiné subjekty v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů (dále jen “usnesení vlády č. 695”), včetně změn obsažených v usnesení vlády ze dne 9. prosince 2002 č. 1247, o změně usnesení vlády ze dne 26. června 2002 č. 695, o zabezpečení přechodu zaměstnanců, movitého majetku a přerozdělení finančních prostředků na jiné subjekty v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů (dále jen “usnesení vlády č. 1247”). V ostatních případech bude hrazeno nájemné. Pokud bude v průběhu přechodného období výkon státní správy, který přešel na obce s rozšířenou působností ke dni 1. ledna 2003, svěřen v některé oblasti zpět státu a dojde současně k přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů, bude obec s rozšířenou působností nadále moci užívat formou výpůjčky pouze prostory a s nimi související ostatní plochy odpovídající počtu funkčních míst stanovenému ke dni 1. ledna 2003, sníženému o místa delimitovaná na stát. Současně s tím bude územním samosprávným celkům počet kancelářských míst, stanovený v příloze č. 2 k usnesení vlády ze dne 19. června 2002 č. 663, snížen o počet funkčních míst delimitovaných zpět na stát. Z výše uvedeného vyplývá, že vybrané obce s rozšířenou působností mají nárok na bezúplatné užívání objektů po bývalých okresních úřadech pouze na počet delimitovaných funkčních míst, který je stanoven v příslušném usnesení vlády (usnesení vlády č. 695 nebo č. 1247), snížený o funkční místa delimitovaná zpět na stát v souvislosti s přenosem agendy státní sociální podpory. Nad rámec delimitovaných funkčních míst mohou mít obce s rozšířenou působností umístěny své zaměstnance v objektech po bývalých okresních úřadech pouze formou nájmu, a to za předpokladu, že je stát nebude potřebovat pro svoje orgány. Jakmile by o předmětné prostory projevila zájem organizační složka státu nebo státní organizace, musel by být nájemní vztah ukončen. Jiný postup by byl v rozporu se základními pravidly stanovenými zákonem č. 219/2000 Sb.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 27/2006.