Týdeník Veřejná správa


 Názor

Mgr. Ing. Jiří Hořánek
tajemník Městského úřadu Vodňany

Stane se ze spojeného modelu rozpojený?

Vyšlo v čísle 26/2007

V současné době se mluví o nutnosti sjednotit výkon státní správy na úseku sociálně právní ochrany dětí a sociálních služeb. Řešením má být vznik jednoho ústředního úřadu, který by garantoval jednotnou metodiku i kontrolu.

Je zajímavé, že u jiných agend, kde se také tříští výkon veřejné správy realizovaný organizačními složkami státu různých stupňů a úřady obcí s různým rozsahem pověření, ještě podobné návrhy nezaznívají. Co takhle sjednotit rozvoj venkova garantovaný detašovanými pracovišti ministerstva zemědělství a obnovu venkova zajišťovanou úřady obcí s rozšířenou působností? Nebylo by efektivní jednotné metodické řízení a kontrola na úseku registrace a kontroly podnikatelů zřízením jediného úřadu? A co státní správa ve školství, není i zde její “věcné usměrňování” metodickými pokyny adresovanými nepodřízeným subjektům na hraně mezí ústavnosti? Je správné, když si řada resortů buduje vlastní informační systémy, které nezapadají do koncepcí obecních a krajských úřadů a jsou tam jenom zapůjčeny?

To pokušení řídit státní správu centrálně není nové ani neznámé. Příklad Slovenska ukazuje, že samostatné fungování stavebních úřadů, matričních úřadů a jiných státních úřadů, větvících se na dekoncentráty a detašovaná pracoviště, může v praxi fungovat. Dá se odhadnout, jaký bude mít navrhovaný převod dopad. Při permanentním deficitu finančních prostředků na rozvoj lidských zdrojů v rozpočtech obcí nebudu náklady na vzdělávání a odborný růst té skupiny úředníků, které má přebrat stát, patřit mezi priority. Materiálně technické zázemí pro převáděné agendy také nelze pominout. Stačí vzpomenout na podobnou situaci s převodem státní sociální podpory z obcí III. typu na úřady práce. Má-li se nyní vážně uvažovat o revizi tzv.spojeného modelu výkonu státní správy a samosprávy, bylo by čestné a upřímné to přijmout jako generální doktrínu pro další etapu reformy veřejné správy vedoucí k modelu oddělenému. Pokud ne, tak je jakékoliv plíživé “vyzobávání” některých agend, vykonávaných dnes územními samosprávnými celky, nesystémové. Hrozí totiž nebezpečí, že nebude ani model spojený, ani oddělený, ale model rozpojený. Pak už možná termín “model” bude zbytečný.