Příloha |
“Poměřuj se a uč se od nejlepších a nejvíce inovativních”
V letošním roce bude Evropská cena kvality pro veřejný sektor udělována za inovace ve třech tematických oblastech:
Můžete nabídnout Evropě své originální inovativní řešení? Přečtěte si následující článek, do 15.července 2007 zašlete organizátorům vyplněnou přihlášku v angličtině, němčině či francouzštině a pak již můžete jen očekávat pozvánku k cestě do Lucernu na náklady organizátorů, kde budou ceny 12.-13.listopadu tohoto roku předávány. Bližší informace v češtině jmarek@mvcr.cz či na webové stránce www.eps-award.eu .
Na otázku “co je to kvalita?” mnohdy slýcháme odpověď “muška jenom zlatá”. Skutečností je, že pojem kvality má do určité míry subjektivní základ, protože i spokojenost, která je do značné míry měřítkem kvality, je závislá na osobním pohledu hodnotícího. Přesto kvalitu všichni spotřebitelé i uživatelé veřejných služeb (veřejné správy jako služby) po právu očekávají a vyžadují.
Dosud existující Evropská cena kvality je udělována nadací EFQM na bázi dosažení nejlepšího bodování ve stejnojmenné metodě celkového řízení kvality (TQM – total quality management). Tato metoda byla vyvinuta pro soukromé firmy a špičkové firmy mají zájem o její získání. Veřejná správa má od soukromého sektoru přeci jen odlišné poslání. Ve své podstatě cílem by měla být ne jedna špičková instituce veřejné správy a ostatní podprůměrné, ale velmi dobrá úroveň pokud možno všech organizací veřejné správy.
Nový pokus o evropskou cenu kvality nyní vzniká na půdě EUPAN (European Public Administration Network) – sítě pracovních skupin ve veřejné správě zřízených generálními řediteli států Evropské unie se zodpovědností za tuto oblast.
Hlavními protagonisty návrhu Evropské ceny pro veřejný sektor (European Public Sector Award) – dále jen EPSA jsou DHV – Deutsche Hochschule für Verwaltungswissenschaften – Německá vysoká škola pro správní vědy (pro postgraduální studium) – se sídlem ve Speyeru, EGPA – European Group for Public Administration (jako odnož IIAS – Mezinárodního institutu správních věd) se sídlem v Bruselu a Bertelsmannova nadace, v jejímž sídle v Berlíně slavnostní vyhlášení prvního ročníku proběhlo. Oficiálními partnery projektu jsou Spolkové ministerstvo vnitra, rakouský Úřad spolkového kancléře a Švýcarská konfederace.
Hlavní organizátoři nejsou novými nahodilými partnery, ale spolupracovali s výjimkou EGPA na tzv. Speyer ceně, která byla udělovaná pro organizace veřejné správy německy mluvících zemí a která byla v loňském roce ukončena.
Vyhlášení prvního ročníku se uskutečnilo v reprezentační budově Bertelsmannovy nadace v Berlíně 14.března 2007 za účasti spolkového ministra vnitra Schaüble a pozvaných vybraných expertů teorie a praxe veřejné správy celé Evropy.
Celé setkání zahájil vysvětlením záměru Evropské ceny prof.Buschor, prezident Bertelsmannovy nadace, ale zároveň jeden z nejvýznamnějších reformátorů veřejné správy posledních deseti – patnácti let, kdy jeho program reforem pro kanton Curych by bylo možno považovat i dnes za moderní.
Prof. Bouckaert z EGPA v úvodu výslovně zdůraznil, že v Evropské ceně nejde o hodnocení států, ale použitých inovativních postupů, že jde o postižení priorit či výzev, které před evropskou veřejnou správou v procesu globalizace stojí, že jde o proces vzájemného učení se, že jde o transparentní proces hodnocení komisí mezinárodně uznávaných odborníků.
EPSA pro rok 2007 je vyhlášena ve třech tematických oblastech. První oblast Spolupracující vládnutí (Collaborative Governance) charakterizuje Prof. Tony Bovaird z Birminghamské univerzity, vedoucí této expertní skupiny, následovně:
Veřejný sektor přišel v posledních desetiletích na to, že není sám ve svém úkolu zdokonalování kvality života svých občanů. Většina organizací veřejného sektoru může být úspěšná ve svém poslání, jestliže řada dalších organizací, průřezově všemi sektory, je připravena spolupracovat. Obtížné otázky, před které je postaven veřejný sektor, vyžadují ke svému vyřešení sdílená rozhodnutí. Především, řada pragmatických potřeb občanů vyžaduje neviditelné služby – tyto potřeby nemohou být uspokojeny, pokud jsou dílčími úkoly rozdrobených organizací, které věnují pozornost jen vlastním úkolům.
Pod tímto tématem uvítáme proto přihlášky s uvedením inovativních a výjimečných příkladů partnerství poskytujících a společně vytvářejících služby. Inovace mohou obsahovat například skupinu spolupracujících agentur, skupinu potřeb zabezpečovaných pragmatickým holistickým způsobem, typ synergie dosažený mezi službami, zaměření na společné výstupy raději než procesy, úroveň spolupráce (tj. zaměstnanců, expertíz, předpokladů, zařízení a příp.rozpočtů) nebo způsob, kdy skupina organizací nabízí společné kontaktní místo uživatelům služeb či veřejnosti obecně (prostřednictvím one stop shop nebo jednotného telefonního čísla pro veřejné služby).
Dobré partnerství poskytující a společně vytvářející služby není jen o nalézání synergií, ale také vyžaduje odpovídající způsob vlastní spolupráce – což je často nazýváno – principy dobrého vládnutí pro společnou práci. Inovace mohou obsahovat například nové způsoby transparentnosti a zodpovědnosti ve vzájemné vazbě s demokratickým rozhodováním politiků (na národní, krajské či místní úrovni), efektivnější způsoby zabezpečení agend sociálního vyloučení a diverzity, mnohem nápaditější přístupy ke vtažení občanů a dalších zainteresovaných subjektů do rozhodovacích procesů veřejné správy a mnohem významnější důraz na udržitelnost.
Synergie získaná spoluprací má rostoucí trend. EPSA ocení výjimečné příklady spolupráce a společného procesu rozhodování, ve kterých budou občané zapojeni významným způsobem.
Vedoucím druhé expertní skupiny je Prof. Eugenio Caperchione z Univerzity v Modeně. Jeho skupina je zaměřena na Dosahování cílů s omezenými zdroji (Targeting with Scarce Resources):
Potřeba kvalitního finančního řízení charakterizuje veřejnou správu v celé Evropě. Ta je nucena dosahovat stanovených cílů s menšími zdroji a používat tyto zdroje nikoliv spotřebitelským, ale udržitelným způsobem k prosazování mezigenerační rovnováhy (spravedlnosti).
Na jedné straně občané, podnikatelé a další zainteresované subjekty mají tendenci zvyšovat svoji poptávku po vysoce kvalitních službách – stejně jako požadavky na jejich rozsah, což dramaticky dopadá na veřejné finance. Na druhé straně stoupá povědomí o tom, že efektivní procesy mohou – a díky souvislostem musí – být zaváděny do veřejné správy jako výsledek reformního úsilí.
Posledních 20 – 25 let nabízí velký počet příkladů obou jevů v mnoha evropských zemích a potvrzuje, že tlak na zdroje se stává strukturovaným.
Do této sekce jsou očekávány přihlášky z těch institucí veřejné správy, kterým se daří uspokojovat potřeby a očekávání zainteresovaných osob a které ve stejnou dobu uplatňovaly přísnou kontrolu nad finančními dopady svých rozhodnutí. Jinými slovy, zveme všechny zástupce veřejné správy, kteří mohou představit pokrok ve způsobu své práce a kteří díky tomu byli schopni vytvořit hodnotu pro občany – veřejnou hodnotu.
Může být mnoho způsobů, jak toho docílit a následující seznam neobsahuje všechny možné činnosti v této oblasti:
Kdekoli je zavedena inovace, musí být splněny tyto podmínky: je finančně životaschopná, finanční dopad musí být měřitelný a musel být brán v úvahu před přijetím rozhodnutí o realizaci.
Ocenění v této skupině se netýká výlučně finančních inovací, ale nákladová svědomitost a očekávání finančního efektu musí být součástí každé přihlášky společně s dokumentací aktuálních výsledků.
Vyrovnávaní rozpočtu dlouhodobě je velmi obtížné. EPSA bude oceňovat inovativní cesty a metody, se kterými se hospodárnost a efektivnost plnění úkolů bude zvyšovat udržitelným způsobem.
Vedoucím třetí expertní skupiny je Richard Murray ze Švédské agentury pro veřejnou správu. Problematika třetí skupiny se týká ”Řešení dopadů demografických změn” (Coping with Demographic Change), Richard Murray představuje obsah očekávaných přihlášek následovně:
Státy na celé zeměkouli čelí rychlým demografickým změnám. Porodnost strmě klesá jak ve starých průmyslových, tak i mladých rozvojových zemích. V Evropě to znamená, že počet obyvatelstva se začíná snižovat a zároveň se obyvatelstvo stává starším bez ohledu na vstup imigrace. Řada zemí v Evropě nemá pro zvládnutí těchto změn připraven ani scénář. Více starších lidí znamená větší poptávku po důchodech, po péči o staré lidi a po zdravotní péči. To se může stát reálným problémem při nahrazení lidí v produktivním pracovním věku jejich menším počtem. To může vyvolat potřebu vyšších daní nebo krácení jiných výdajových programů. Stejně tak to může vyvolat obtíže při zabezpečení důležitých sociálních funkcí. Stálá imigrace, z druhé strany, volá po podpůrných integrujících programech, týkajících se zaměstnání, ubytování, kultury či jiných aspektů integrace. Tedy uvnitř států existuje nerovnováha, se stagnujícími částmi ztrácejícími mladé a získávající starší, což bývá nazýváno redistributivní regionální politikou a regionální rozvojovou politikou.
Země v Evropě budou v různé situaci a budou pod tlakem různých politik ke zvládnutí těchto změn. Některé se otevřou pro imigraci, jiné budou reformovat své důchodové systémy k motivaci starých lidí zůstat v práci, zatímco jiní se budou snažit zvýšit porodnost.
Nicméně řada změn bude stejných. Ocenění bude zaměřeno nikoli na formování politik, ale na organizace veřejného sektoru a jejich partnery, které pomáhají rozvíjet a uplatňovat tyto politiky efektivním a inovativním způsobem.
Bude existovat potřeba takové personální politiky, která bude motivovat zaměstnance zůstávat v práci i v důchodovém věku, zatímco ve stejném čase bude nutno vytvářet atraktivní místa pro mladé lidi. Pokud budou organizace úspěšné v tomto ohledu, budou postaveny bezprostředně před novou výzvu: jak nastavit – organizovat sdílení znalostí, pobídek, platové struktury a mobilitu s nově příchozími vstupujícími na místa seniorských pozic a odpovědnosti. Jak nabízet a financovat celoživotní vzdělávání, jak vytvářet jednu organizační kulturu v prostředí multikulturních zaměstnanců?
Učinit poskytování zdravotní péče, péče o staré občany a důchodový systém efektivnějším má velký význam. Co by mělo být uděláno? A co lze učinit to k zpřístupnění veřejných služeb obecně pro starší populaci, která slyší, čte a pohybuje se méně dobře? Nebo přizpůsobit školy dětem imigrantů a jazykové vzdělávání a výchovu pro zvýšení počtu imigrantů?
Na další úrovni schematu blahobytu budeme reformovat motivaci lidí obecně urychlit ukončení studia, podílet se na pracovním trhu s větším nasazením a pracovat po více let. Efektivnost pracovního trhu bude kritická. To se bude koncentrovat v mobilitě obecně, ale také v eliminaci diskriminace z hlediska sexuální orientace, rasy, věku, etnického původu a dalších kritérií ve snaze získat výhodu plného potenciálu pracovní síly. Těšíme se na výsledky, jak organizace veřejného sektoru napomáhají inovovat a uplatňovat politiku k podpoře řešení těchto problémů.
Změny reprezentované demografickými, sociálními i ekonomickými trendy jsou významné. EPSA bude oceňovat úspěšná proaktivní řešení těchto změn udržitelným způsobem.
Každý uchazeč o cenu ve své přihlášce s popisem či analýzou svého řešení musí zachytit následující body, které budou využity také jako kritéria hodnocení
Vyplněné přihlášky s popisem řešení přijímá Bertelsmannova nadace do 15.července 2007. Zájemci o účast se nejprve registrují na webových stránkách www.eps-award.eu, poté dostanou od organizátorů podrobnou přihlášku s tím, že vlastní popis řešení nesmí přesáhnout 10 stran. Bližší informace lze získat na této webové stránce nebo od pracovníka nadace Olivera Haubnera na e-mailové adrese oliver.haubner@bertelsmann.de nebo na e-mailové adrese Ministerstva vnitra jmarek@mvcr.cz , které je kontaktním místem pro EPSA v České republice. Přihlášky budou předány mezinárodní jury, která se bude skládat po jednom zástupci iniciátorů soutěže, tedy EGPA, Univerzity Speyer a Bertelsmannovy nadace a dále z předsedů každé pracovní sekce. Po prvotním posouzení budou během srpna až října vybrané organizace navštíveny zástupci jury. Úspěšní řešitelé budou pozváni na náklady organizátorů na konferenci do Lucernu 12.-13. listopadu 2007, kde obdrží cenu vítěze nebo certifikát finalisty EPSA.
Na závěr sedm důvodů, proč se soutěže o Evropskou cenu zúčastnit: