Příloha

Ing. Igor Hartmann,
ředitel sekce cestovního ruchu MMR ČR

Rozvojové programy v cestovním ruchu

Základními rozvojovými programy v cestovním ruchu v ČR jsou v současnosti: 

Společný regionální operační program

Priorita 4 Rozvoj cestovního ruchu

Tato priorita představuje důležitý nástroj rozvoje prosperity regionů soudržnosti. Přijatá opatření jsou zaměřena na rozvoj služeb pro cestovní ruch, podporu infrastruktury cestovního ruchu, rekonstrukci kulturních a technických památek v regionech, vytváření zaměstnanosti a zvýšení příjmů místních rozpočtů.

Většina aktivit je realizována na úrovni regionů soudržnosti. Některé problémy rozvoje cestovního ruchu vyžadují společná, systémově jednotná řešení pro všechny regiony nebo se jedná o aktivity mající nadregionální přesah či význam.

Priorita 4 Rozvoj cestovního ruchu se člení na dvě opatření:

Opatření 4.1  Rozvoj služeb pro cestovní ruch

Opatření 4.2  Rozvoj infrastruktury pro cestovní ruch

Opatření 4.1 Rozvoj služeb pro cestovní ruch

V rámci tohoto opatření se poskytuje neinvestiční podpora na uhrazení nákladů spojených s poskytováním vybraných služeb pro cestovní ruch.

Opatření sleduje splnění následujících tří operačních cílů:

K tomu jsou v rámci opatření určena dvě podopatření:

Podopatření 4.1.1 Podpora nadregionálních služeb cestovního ruchu

Podopatření 4.1.2 Podpora regionálních a místních služeb cestovního ruchu

Podopatření 4.1.1 Podpora nadregionálních služeb cestovního ruchu

Podpora je poskytována formou individuálních projektů, týká se omezeného počtu ucelených projektů a jejich výběr je prováděn na národní úrovni.

Mezi kritéria přijatelnosti projektu patří, že projekt

Konečnými příjemci resp. uživateli jsou státem zřízené organizace, nestátní neziskové organizace, kraje, svazky obcí v přirozených turistických regionech, Hospodářská komora ČR a její složky.

V rámci tohoto podopatření se podporuje rozvoj služeb týkající se

Dále se může jednat o

za předpokladu, že se tyto aktivity týkají přirozených turistických regionů na území alespoň dvou regionů NUTS II, případně celého území ČR.

Minimální přípustná výše celkových uznatelných nákladů projektu je u projektů zaměřených na vytváření partnerství, zpracování marketingových studií a tvorbu propagačních materiálů 500 tis. Kč, u ostatních projektů 2 mil. Kč. 

Struktura financování - Tabulka 1.

První výzva k předkládání projektů byla vyhlášena dne 3.5.2004 s termínem předkládání projektů nejpozději do 30.7.2004. Po zaevidování předložených projektů byla provedena kontrola formální úplnosti a kontrola přípustnosti projektů a vyřazení projektů, které nesplňovaly stanovené podmínky. Následovalo bodové ohodnocení nevyřazených projektů, jejich projednání v Národní výběrové komisi dne 15.12.2004 a doporučení vybraných projektů k financování v rámci SROP.

Podrobnosti (v mil. Kč) viz Tabulka 2 a Tabulka 3.

Průměrná velikost hodnoceného projektu    29,9 mil. Kč

Průměrná velikost hodnoceného projektu (bez CzechTourism)    6,8 mil. Kč

Druhá výzva k předkládání projektů bude vyhlášena v průběhu letošního roku. Národní výběrová komise navrhla, aby z uvedeného zůstatku veřejných zdrojů zbylých po první výzvě ve výši 470,3 mil. Kč byla převedena do podopatření 4.2.1 Podpora nadregionální infrastruktury cestovního ruchu částka 370 mil. Kč tak, aby i v tomto podopatření mohla být vyhlášena druhá výzva k předkládání projektů. Tento návrh byl přijat Monitorovacím výborem SROP dne 10. 2. 2005, kdy byla ukončena písemná procedura schvalování.

Podopatření 4.1.2 Podpora regionálních a místních služeb cestovního ruchu

Podpora je poskytována formou grantových schémat zahrnujících nákup služeb veřejnými subjekty (zejména obce a kraje) a neziskovými organizacemi působícími na místní či regionální úrovni a grantových schémat zahrnujících nákupy služeb realizované malými a středními podnikateli podnikajícími v oblastech cestovního ruchu (těmto podnikům bude poskytována veřejná podpora malého rozsahu podle pravidla de minimis).

Konečnými příjemci jsou kraje jako gestoři grantových schémat, konečnými uživateli jsou kraje, obce, svazky obcí, organizace zřizované kraji nebo obcemi, malí a střední podnikatelé podnikající v cestovním ruchu, nestátní neziskové organizace, Hospodářská komora ČR a její složky.

V rámci tohoto podopatření se podporuje rozvoj služeb cestovního ruchu regionálního či místního charakteru týkající se

Minimální přípustná výše celkových uznatelných nákladů akce je 500 000 korun.

Struktura financování – Tabulka 4, finanční rámec (v mil. Kč) – Tabulka 5.

Informace o výzvách k podávání návrhů akcí jsou uvedeny na webových stránkách jednotlivých krajů.

Opatření 4.2 Rozvoj infrastruktury pro cestovní ruch 

V rámci tohoto opatření jsou podporovány investiční projekty zaměřené na rozvoj infrastruktury potřebné pro cestovní ruch.

Opatření sleduje splnění následujících šesti operačních cílů:

K tomu jsou v rámci opatření určena dvě podopatření:

Podopatření 4.2.1 Podpora nadregionální infrastruktury cestovního ruchu

Podopatření 4.2.2 Podpora regionální a místní infrastruktury cestovního ruchu

Podopatření 4.2.1 Podpora nadregionální infrastruktury cestovního ruchu

Podpora je zaměřena na individuální projekty předkládané veřejnými či neziskovými organizacemi a grantové schéma pro soukromé podnikatelské subjekty podnikající v cestovním ruchu. V rámci tohoto podopatření bude podpořen omezený počet větších projektů cestovního ruchu nadregionálního významu s podstatným ekonomickým dopadem zaměřených na ucelené produkty cestovního ruchu. 

Mezi kritéria přijatelnosti projektu tedy patří, že

Individuální projekty

Konečnými příjemci resp. uživateli jsou státem zřízené organizace, nestátní neziskové organizace, kraje, obce, svazky obcí, organizace zřizované kraji či obcemi.

V rámci tohoto podopatření se podporují individuální projekty zaměřené na

Minimální přípustná výše celkových uznatelných nákladů na individuální projekt je 100 milionů korun.

Struktura financování - Tabulka 6.

První výzva k předkládání projektů byla vyhlášena dne 3.5.2004 s termínem předkládání projektů nejpozději do 30.7.2004. Po zaevidování předložených projektů byla provedena kontrola formální úplnosti a kontrola přípustnosti projektů a vyřazení projektů, které nesplňovaly stanovené podmínky. Následovalo bodové ohodnocení nevyřazených projektů, jejich projednání v Národní výběrové komisi dne 15.12.2004 a doporučení vybraných projektů k financování v rámci SROP.

Podrobnosti (v mil. Kč) viz Tabulka 7 a Tabulka 8.

Monitorovací orgán schválil dne 10. 2. 2005 v rámci písemné procedury schvalování návrh Národní výběrové komise převést 370 mil. Kč z podopatření 4.1.1 Podpora nadregionálních služeb cestovního ruchu do tohoto podopatření tak, že bude vyhlášena druhá výzva k předkládání projektů.

Grantové schéma

Konečným příjemcem je Ministerstvo pro místní rozvoj jako nositel grantového schématu, konečnými uživateli jsou právnické osoby podnikající v cestovním ruchu bez ohledu na počet zaměstnanců.

V rámci grantového schématu se podporují akce zaměřené na

Minimální přípustná výše celkových uznatelných nákladů na akci v rámci grantového schématu je 100 mil. Kč, na jednu akci může být poskytnuta veřejná podpora v maximální výši 70 milionů korun.

Struktura financování - Tabulka 9, Finanční rámec (v mil. Kč) – Tabulka 10.

Grantové schéma bylo schváleno dne 6. 12. 2004, vyhlášeno dne 21. 12. 2004 s konečným termínem přijímání návrhů akcí do 18. 2. 2005 (přijato bylo 57 návrhů akcí). Akce může být realizována na celém území ČR kromě Prahy. Místem realizace akce je vždy místo fyzické realizace akce. Doba trvání realizace akce nesmí přesáhnout 30 měsíců. Akce musí být dokončena nejpozději do 30. 6. 2008 a finančně uzavřena nejpozději do 31. 7. 2008.

Případné vyhlášení druhé výzvy k předkládání návrhů akcí je závislé na počtu a kvalitě předložených a následně vybraných akcí v rámci první výzvy.

Podopatření 4.2.2 Podpora regionální a místní infrastruktury cestovního ruchu 

V rámci tohoto podopatření jsou podporovány ucelenější projekty regionálního či místního významu se zřejmým ekonomickým dopadem zaměřené na rozvoj infrastruktury potřebné pro cestovní ruch v obcích a regionech v souladu s analýzou potřeb regionů.

Podpora je poskytována formou individuálních projektů a grantových schémat.

V rámci podopatření lze podporovat projekty resp. akce rozvíjející infrastrukturu potřebnou pro cestovní ruch v obcích a regionech zaměřené na

 Minimální přípustná výše celkových uznatelných nákladů na individuální projekt nebo akci v rámci grantového schématu jsou 2 miliony korun, celkové uznatelné náklady jednotlivých podporovaných projektů nepřekročí 100 milionů korun.

Finanční rámec (v mil. Kč) viz  Tabulka 11.

Individuální projekty

Konečnými příjemci resp. uživateli jsou obce, svazky obcí, kraje, nestátní neziskové organizace, státem zřízené organizace a organizace zřizované kraji či obcemi.

Struktura financování viz Tabulka 12.

Grantová schémata

Konečnými příjemci jsou kraje jako nositelé grantových schémat, konečnými příjemci jsou malí a střední podnikatelé, tj. fyzické a právnické osoby podnikající  cestovním ruchu, které zaměstnávají méně než 250 zaměstnanců.

Struktura financování viz Tabulka 13.

Informace o výzvách k podávání návrhů individuálních projektů a akcí v rámci grantových schémat jsou uvedeny na webových stránkách jednotlivých krajů.

STÁTNÍ PROGRAM PODPORY CESTOVNÍHO RUCHU

Státní program podpory cestovního ruchu je finančním nástrojem podpory rozvoje nabídky a kvality infrastruktury cestovního ruchu, základních a doplňkových služeb cestovního ruchu a rozšiřování nabídky cestovního ruchu. Program schválila vláda v roce 2000, v roce 2004 přijala jeho zaměření na roky 2004–2007. 

V současnosti se Státní program podpory cestovního ruchu člení na tři podprogramy:

Podprogram č. 1 – Podpora rozvoje lázeňství

Podprogram č. 2 – Podpora budování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu pro sportovně-rekreační aktivity

Podprogram č. 3 – Podpora prezentace České republiky jako destinace cestovního ruchu

Podprogram č. 1 – Podpora rozvoje lázeňství

Podpora je poskytována formou systémových investičních dotací do výše 50 % celkových rozpočtových nákladů investiční akce.

Příjemci podpory jsou města a obce mající schválený statut lázeňského místa, města a obce se stanovenými přírodními lázněmi a města a obce, na jejichž území nebo v blízkosti jejichž území se nachází přírodní léčivý zdroj, mají územním plánem vymezenou oblast pro vybudování přírodních léčebných lázní a systematicky vytváří podmínky pro jejich vznik. 

V rámci podprogramu jsou podporovány tyto aktivity:

Podprogram č. 2 - Podpora budování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu pro sportovně-rekreační aktivity

Podpora je poskytována formou systémové investiční dotace do výše 50 % celkových rozpočtových investičních nákladů akce.

Příjemci podpory jsou občanská sdružení (sportovní a turistické svazy, kluby, spolky) a podnikatelské subjekty (právnické nebo fyzické osoby).

V rámci podprogramu jsou podporovány tyto aktivity:

Podprogram č. 3 – Podpora prezentace České republiky jako destinace cestovního ruchu 

Podpora je poskytována formou dotace do výše 50 % celkových rozpočtových neinvestičních nákladů akce.

Příjemci podpory jsou obce, svazky obcí, kraje, podnikatelské subjekty (právnické nebo fyzické osoby), občanská sdružení a obecně prospěšné společnosti.

V rámci podprogramu jsou podporovány tyto aktivity:

Vývoj základních ukazatelů Státního programu podpory rozvoje cestovního ruchu viz Tabulka 14.

První kolo výzvy k předkládání žádostí o podporu v roce 2005 bylo vyhlášeno dne 9. 2. 2005 s termínem předkládání žádostí nejpozději do 23. 3. 2005.

OPERAČNÍ PROGRAM ROZVOJ LIDSKÝCH ZDROJŮ

Priorita 4 Adaptabilita a podnikání

Opatření 4.2 Specifické vzdělávání

Globálním cílem tohoto opatření je rozvoj adaptability a kvalifikace pracovní síly v sektorech podnikání a služeb a zvyšování povědomí o horizontálním tématu udržitelného rozvoje.

Specifickými cíli pro oblast cestovního ruchu jsou zlepšení profesní přípravy a vzdělávání absolventů škol zaměřených na cestovní ruch, pracovníků a podnikatelů v cestovním ruchu, odborníků na cestovní ruch ve veřejné správě a zkvalitnění regionálního marketingu a managementu cestovního ruchu.

Podpora je poskytována Ministerstvem práce a sociálních věcí Ministerstvu pro místní rozvoj jako konečnému příjemci formou schválených národních projektů a grantových schémat. Konečnými cílovými skupinami jsou zaměstnanci a management podnikatelských subjektů v cestovním ruchu, podnikatelé v cestovním ruchu včetně začínajících podnikatelů, pracovníci veřejné správy a veřejných institucí a účastníci vzdělávacích a informačních akcí.

Struktura financování – Tabulka 15, finanční rámec (v mil. Kč) – Tabulka 16.

Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo návrhy dvou národních projektů:

Ministerstvo předpokládá předložení dalších pěti národních programů a jednoho grantového schématu:

Další informace [nápis]
Číslo 25/2005
Časopis Veřejná správa č. 25/2005
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail