Týdeník Veřejná správa


Názor

Mgr. Bc. Jana Smetanová,
členka Rady Pardubického kraje

Mýty o vzdělávání

Vyšlo v čísle 24/2006

Učňovské školství se potýká s nezájmem uchazečů o nabízené obory, na středních školách s maturitou je stále mnohem více míst než vycházejících žáků, takže se tam dostanou i ti, kteří studijní předpoklady nemají a počty studentů na vysokých školách se každoročně zvyšují. Tato společnost je mylně informována o tom, že ji spasí služby, znalostní ekonomika a výzkum. Zaměstnání s nižší přidanou hodnotou tak dostávají punc zbytečnosti a zájem o přípravu na tato povolání klesá. Vzdělání se dostává do rozporu s potřebami trhu práce, protože převažují tendence financovat vzdělávání a kvalifikaci jen podle zájmu jeho uživatelů a poskytovatelů – tedy žáků a škol. Přehnaná víra v to, že vyšší stupeň vzdělání automaticky přinese vyšší zaměstnanost, vede k nesystémové “překvalifikovanosti” a nemožnosti společnosti nabídnout těmto vzdělaným lidem odpovídající uplatnění. Trh vzdělávání není v souladu s trhem práce a do budoucna může přinést obrovské problémy – ekonomické i sociální. Do naší země přicházejí na základě investičních pobídek vlády zaměstnavatelé, pro které ale již nemáme kvalifikované pracovníky. Naši lidé zůstávají v evidenci úřadů práce a firmy dovážejí pracovníky ze zahraničí. Nově vzniklá pracovní místa tak neřeší nezaměstnanost a je povinností státu sladit trh práce s trhem vzdělávání, aby lidé mohli své znalosti a dovednosti uplatnit.

Paušální pohrdání manuální prací a podceňování “řemeslných” dovedností působí zaměstnavatelům obrovské problémy. Předvídání změn na trhu práce, posilování spolupráce škol a zaměstnavatelů je jedním z kroků, jak udržet konkurenceschopnost našich firem. Lepší vzdělávání a kvalitní profesní příprava není tedy pouze o zvyšování počtu míst na vysokých školách. Je třeba také udržet kvalitu vzdělávání a jeho soulad s vývojem na trhu práce. Technika se musí stát přitažlivou pro více zájemců, celoživotní vzdělávání je nezbytnou nutností pro udržení se na trhu práce a dostatek kvalifikovaných informací může veřejnosti pomoci se na trhu práce i na trhu vzdělávání správně orientovat. Nevhodně zvolený obor na vysoké škole tedy není zárukou pracovního uplatnění – jenom diplom v kapse pracovní místo ještě nezajistí.