Týdeník Veřejná správa


Evropská unie

Ing. Jiří Zukal,
Brusel

PROGRESS: Nový program pro zaměstnanost a sociální solidaritu

Vyšlo v čísle 24/2006

Na zasedání Rady EU pro zaměstnanost a sociální věci v Lucemburku 1.června 2006 schválili ministři 25 členských států Evropské unie nový program Společenství pro zaměstnanost a sociální věci PROGRESS (Programme for Employment and Social Solidarity). Program, který je stanoven na období 2007–2013, měli ministři na programu Rady již na zasedání v Bruselu v prosinci loňského roku, avšak vzhledem k neschválenému finančnímu výhledu Unie se přijetí programu posunulo.

Při koncipování programu se vycházelo především z Lisabonské strategie, která byla zveřejněna na zasedání Evropské rady v Lisabonu 23. a 24. března 2000. Podle tohoto klíčového dokumentu byl vytyčen strategický cíl pro příští desetiletí: aby se EU stala nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější znalostní ekonomikou světa, schopnou udržitelného hospodářského růstu, s větším počtem pracovních míst, lepšími pracovními podmínkami a větší sociální soudržností. Ve strategii byly stanoveny velmi ambiciózní cíle a plány, na jejichž základě by Unie měla postupně dospět k podstatně vyšší zaměstnanosti, zlepšení kvality a produktivity práce a dále by EU měla ještě více podporovat sociální soudržnost a začleňování na trh práce.

PROGRESS byl koncipován tak, aby korespondoval s evropskou strategií zaměstnanosti, která zahrnuje koordinaci politik zaměstnanosti členských států na základě společně sjednaných hlavních zásad a doporučení pro zaměstnanost. Program by měl též reagovat na demografické změny, kterým Evropa v současné době čelí. Tyto změny jsou hlavní dlouhodobou výzvou EU pro schopnost systémů sociální ochrany zajistit přiměřené důchody a vysoce kvalitní zdravotní a dlouhodobou péči. To vše by mělo být přístupné pro všechny občany a Unie by také měla být v dlouhodobém horizontu schopna zajistit financování těchto ambicí. Program by měl být součástí podpory pro unijní politiky, které mají za cíl dosáhnout jak přiměřené sociální ochrany, tak i udržitelnosti systémů sociální ochrany. Zajištění minimálních norem a trvalé zlepšování pracovních podmínek je jedním z hlavních rysů evropské sociální politiky. Program by proto měl podporovat činnost členských států v oblastech bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, pracovních podmínek, včetně souladu mezi rodinným a pracovním životem, ochrany pracovníků při ukončení pracovní smlouvy, zastupování a kolektivní obrany zájmů pracovníků a zaměstnavatelů.

Struktura programu

Komunitární program PROGRESS, který od roku 2007 nahradí dosud čtyři samostatné programy, je rozdělen do celkem pěti sekcí (Tabulka).

V první sekci programu “Zaměstnanost” se podporuje provádění evropské strategie zaměstnanosti (ESZ) těmito prostředky:

  1. Zlepšováním posuzování situace v zaměstnanosti a perspektiv, především prostřednictvím analýz či studií, dále vývojem statistik a společných ukazatelů v rámci ESZ.
  2. Sledováním a hodnocením provádění evropských pokynů i doporučení pro zaměstnanost a jejich dopadů, zejména prostřednictvím společné zprávy o zaměstnanosti a analýzou vzájemného působení ESZ a obecné hospodářské a sociální politiky i jiných oblastí politiky.
  3. Organizováním výměn informací ohledně politik, osvědčených postupů a inovativních přístupů i podporou vzájemného učení se v souvislosti s ESZ.
  4. Zvyšováním povědomí veřejnosti, rozšiřováním informací a podporou dialogu o výzvách v oblasti zaměstnanosti, politikách a provádění národních reformních programů, včetně dialogu mezi sociálními partnery, regionálními i místními činiteli.

Druhá sekce programu “Sociální ochrany a začleňování” podporuje provádění otevřené metody koordinace v dané oblasti těmito prostředky:

    1. Lepším porozuměním otázkám sociálního vyloučení a chudoby, politikám sociální ochrany a začlenění, zejména pomocí analýz a studií a vývojem statistik a společných ukazatelů.
    2. Sledováním a hodnocením provádění otevřené metody koordinace v oblasti sociální ochrany a začlenění a jejích dopadů na vnitrostátní úrovni a na úrovni Společenství.
    3. Organizováním výměn zkušeností u jednotlivých politik, osvědčených postupů a inovativních přístupů a podporou vzájemného učení v souvislosti se strategií sociální ochrany a začleňování.
    4. Zvyšováním povědomí, rozšiřováním informací a podporou dialogu o klíčových výzvách a otázkách politiky, jež vyvstaly v souvislosti s koordinačním procesem v EU v oblasti sociální ochrany a sociálního začleňování, včetně dialogu mezi sociálními partnery, regionálními a místními činiteli, nevládními organizacemi, atd.
    5. Rozvíjením schopností klíčových sítí EU podporovat a dále rozvíjet cíle politiky EU a strategie pro sociální ochranu a začlenění.

Také zbývající tři sekce programu používají podobné prostředky k dosažení stanovených cílů: monitorování a vyhodnocování současného stavu, vypracování analýz a statistik, podpora implementace komunitárního práva v dané oblasti, zvyšování povědomí, rozšiřování informací, podpora dialogu se všemi kompetentními institucemi, především sociálními partnery a nevládními organizacemi.

Aktivity programu PROGRESS

Program financuje širokou řadu aktivit, které mohou být prováděny kromě národní úrovně též případně i v nadnárodním rámci. Tyto aktivity lze rozdělit na

a) analytické činnosti

b) činnosti v oblasti vzájemného učení, zvyšování povědomí, rozšiřování informací

c) podpora hlavních činitelů

Přístup k programu

Přístup k tomuto programu bude umožněn všem veřejným nebo soukromým organizacím, činitelům a institucím, především:

Tabulka: Struktura programu PROGRESS

Sekce programu

Název

Podíl

na rozpočtu

Sekce 1

Zaměstnanost

23 %

Sekce 2

Sociální ochrana

a začlenění

30 %

Sekce 3

Pracovní podmínky

10 %

Sekce 4

Boj proti diskriminaci a rozmanitost

23 %

Sekce 5

Rovnost žen a mužů

12 %

Rezerva

 

2 %

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 24/2006.