Příloha |
Regionální funkce knihoven, poskytované podle § 2 písm. h) zákona č. 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon), vycházejí z účelné dělby práce a koordinace odborných činností knihoven. Zaručují občanům dostupnost veřejných knihovnických a informačních služeb ve všech místech České republiky a přispívají k vyrovnání rozdílů v kvalitě těchto služeb obyvatelům měst a malých obcí. Proto je nutné, aby byl jejich výkon celostátně koordinován.
Centrem systému knihoven je Národní knihovna České republiky, která vykonává koordinační, odborné, informační, analytické, výzkumné, standardizační, metodické a poradenské činnosti. V jejich rámci podle § 9 odst. 2 písm. g) knihovního zákona také celostátně metodicky řídí výkon regionálních funkcí a vyhodnocuje jejich plnění. V jednotlivých krajích podle § 11 odst. 3-4 knihovního zákona plní a koordinuje plnění regionálních funkcí vybraných základních knihoven v kraji krajská knihovna (1). Povinností kraje je zajistit z peněžních prostředků svého rozpočtu plnění těchto funkcí.
V návaznosti na knihovní zákon vydává Ministerstvo kultury (dále jen “ministerstvo”) metodický pokyn k zajištění výkonu regionálních funkcí knihoven a jejich koordinaci na území České republiky. Účelem metodického pokynu je přispět ke sjednocení postupu při výkonu regionálních funkcí knihoven a vytvoření příznivých podmínek pro poskytování podpůrných služeb základním knihovnám.
Vymezení pojmů
Pověřená knihovna je základní knihovna v kraji, zapsaná v evidenci Ministerstva kultury, která na základě smlouvy uzavřené s krajskou knihovnou plní regionální funkce v rozsahu a na území smlouvou vymezeném. Součástí této smlouvy je jmenovitý seznam obsluhovaných knihoven.
Obsluhovaná knihovna
Neprofesionální knihovna
Profesionální knihovna
Cíle regionálních funkcí knihoven
Zajištění dostupnosti veřejných knihovnických a informačních služeb ve všech místech České republiky.
Vyrovnání rozdílů v úrovni poskytování veřejných knihovnických a informačních služeb obyvatelům měst a malých obcí.
Zajištění kvality a kontinuity veřejných knihovnických a informačních služeb v návaznosti na informační potřeby uživatelů.
Odstranění nežádoucích diferencí v úrovni poskytování veřejných knihovnických a informačních služeb mezi jednotlivými regiony a kraji.
Účelná dělba práce a koordinace odborných činností v kraji.
Efektivní využití veřejných finančních prostředků.
Garance průběžné aktualizace knihovního fondu knihoven provozovaných obcemi.
Udržení odborného standardu služeb v knihovnách regionu.
Garance kvalifikačního růstu pracovníků knihoven (celoživotní vzdělávání).
Kritéria výběru knihovny pověřené výkonem regionálních funkcí
Výběr knihoven pověřených výkonem regionálních funkcí provádí krajská knihovna. Tato kritéria jsou stanovena s cílem zajistit odpovídající odbornou úroveň vybraných pověřených knihoven, které mají vytvořeny podmínky pro svoji činnost, které jim umožňují vykonávat regionální funkce v žádoucí kvalitě.
Provozovatel pověřené knihovny a obec, pokud plní funkci zřizovatele pověřené knihovny, souhlasí s tím, aby byla knihovna pověřena výkonem regionálních funkcí. Za tímto účelem vytváří prostorové, personální a finanční podmínky pro výkon regionálních funkcí a spolupráci knihoven všech typů v rámci vymezeného regionu.
Pověřená knihovna prokazuje vysokou odbornou úroveň své činnosti, zejména:
dodržuje všechny národní standardy v oboru knihovnictví a informační vědy (např. AACR, autority a další),
má k dispozici kvalitní knihovní fond včetně elektronických informačních zdrojů,
má vytvořen kvalitní systém zpracování knihovních fondů a tvorby katalogů,
provozuje automatizovaný knihovní systém, který respektuje všeobecné a knihovnické standardy a svým pojetím je perspektivní z hlediska dlouhodobé krajské koncepce rozvoje knihovnických a informačních služeb,
je schopna předávat a přebírat kvalitní bibliografické záznamy do/ze Souborného katalogu ČR CASLIN,
nabízí širokou škálu knihovnických a informačních služeb: služby výpůjční, informační (má studovny nebo studijní místa), referenční, kopírovací (má vlastní kopírovací zařízení), poskytuje veřejně dostupný internet s kvalifikovanou asistencí a alespoň některé specializované služby,
je schopna zajišťovat kvalitní meziknihovní výpůjční, reprografické a informační služby pro vymezený region,
má vlastní webovou stránku knihovny a prezentuje na ní informace a potřebné materiály pro knihovny a jejich provozovatele ve smluvním okruhu působnosti.
Pověřená knihovna má odpovídající pracovní kapacity k poskytování regionálních funkcí, zejména:
pro zajištění výkonu regionálních funkcí je vyčleněn zpravidla jeden pracovní úvazek,
pro poskytování odborných konzultací a poradenství má zajištěnu kvalifikaci pracovníků zejména v těchto oblastech:
ekonomika, účetnictví, pracovně právní otázky (žádosti o granty, jejich realizace a vyúčtování atd.),
výpočetní technika a využívání informačních technologií v knihovnách (předpoklad je vzdělání pracovníka na úrovni ECDL),
automatizované knihovnické systémy používané ve vymezeném regionu,
akvizice, zpracování a uchování všech druhů dokumentů,
jazykové znalosti (minimálně jeden pracovník s alespoň pasivní znalostí anglického jazyka),
zajišťuje účast svých pracovníků na vzdělávání, koordinačních a poradních aktivitách v rámci kraje a na celostátních poradách k problematice regionálních funkcí.
Má vytvořen informační základ pro poskytování regionálních funkcí, zejména:
sleduje dění v oboru knihovnictví a informační věda a je členem elektronických konferencí “Knihovna”, “Region” a dle potřeby i dalších speciálních elektronických konferencí,
rutinně a pravidelně komunikuje prostřednictvím e-mailu,
aktivně užívá internet k vyhledávání informací,
má k dispozici a využívá Českou národní bibliografii,
využívá informační zdroje ze všech národních licencí, nabízí je uživatelům a propaguje je.
Má zajištěny specifické provozní podmínky pro výkon regionálních funkcí a podílí se na jejich vytváření:
má k dispozici skladové kapacity pro výměnný fond,
má zajištěnu dopravu pro potřeby výkonu regionálních funkcí (rozvoz knihovního fondu).
Minimální počet obsluhovaných knihoven, pro které pověřená knihovna zajišťuje v rámci vymezeného regionu služby, stanoví krajská knihovna. Vychází přitom z charakteru regionu, celkového počtu knihoven, kvality a dostupnosti knihovnických a informačních služeb na daném území.
Zásady pro rozdělení finančních prostředků na výkon regionálních funkcí knihoven
Finanční prostředky na výkon regionálních funkcí knihoven lze poskytnout provozovateli krajské knihovny z rozpočtu kraje do rozpočtu příspěvkové organizace kraje (krajské knihovny) nebo provozovateli pověřené knihovny v kraji, na kterou byl výkon regionálních funkcí přenesen, z rozpočtu kraje do rozpočtu obce.
Provozovateli pověřené knihovny lze tyto finanční prostředky poskytnout pouze na činnosti vymezené ve smlouvě o přenesení regionálních funkcí (2).
Výši finančních prostředků na zajištění regionálních funkcí knihoven v příslušném kraji a její další rozdělení každoročně navrhuje krajská knihovna ve spolupráci s příslušným orgánem kraje, po projednání s pověřenými knihovnami.
Při rozdělení finančních prostředků na zajištění regionálních funkcí knihoven se vychází z rozsahu a obsahu regionálních funkcí, které pověřené knihovny vykonávají. Přihlíží se k regionálním rozdílům a cílům stanoveným koncepcí rozvoje veřejných knihovnických a informačních služeb v kraji.
Prioritní oblasti poskytování finančních prostředků na zajištění regionálních funkcí knihoven stanoví krajská knihovna po projednání s pověřenými knihovnami.
Pokud není rozhodnuto jinak nebo pokud nedojde k dohodě, rozdělí kraj finanční prostředky určené na zajištění regionálních funkcí knihoven na svém území takto:
Z celkových finančních prostředků se odečte částka pro krajskou knihovnu na regionální funkce vykonávané v krajském měřítku (poradenská a konzultační činnost, krajská statistika knihovnických činností, vzdělávání knihovníků), a to ve výši nákladů na regionální funkce vykonávané v krajském měřítku v předchozím kalendářním roce, zvýšené o náklady nebo snížené o úspory vzniklé vnějšími vlivy.
Po odečtení částky podle 6.1 se postupuje následovně:
Z částky, která představuje padesát pět procent zůstatku finančních prostředků určených na zajištění regionálních funkcí, se stanoví průměrná částka připadající na jednoho obyvatele kraje, přičemž se pro účely výpočtu odečte od celkového počtu obyvatel v kraji počet obyvatel krajského města kromě obyvatel integrovaných částí (tj. těch, v nichž pracuje pobočka městské knihovny, splňující kritéria neprofesionální knihovny). Každé pověřené knihovně přísluší finanční prostředky, které jsou násobkem počtu obyvatel území, na němž zajišťuje regionální funkce, a stanovené průměrné částky na jednoho obyvatele kraje.
Z částky, která představuje čtyřicet pět procent zůstatku finančních prostředků určených na zajištění regionálních funkcí, se stanoví průměrná částka připadající na jednu základní knihovnu provozovanou obcí (včetně poboček) v kraji. Každé pověřené knihovně přísluší finanční prostředky, které jsou násobkem počtu základních knihoven provozovaných obcí (včetně poboček) na území, na němž zajišťuje regionální funkce, a stanovené průměrné částky na jednu základní knihovnu provozovanou obcí v kraji.
Krajské knihovně, která vykonává regionální funkce také v konkrétním regionu, aniž by v něm pověřila výkonem regionálních funkcí další knihovnu, náleží nad rámec částky stanovené podle 6.1 také finanční prostředky, vypočtené pro daný region
podle 6.2.
Krajská nebo pověřená knihovna může v rámci výkonu regionálních funkcí knihoven zajistit vybrané konkrétní služby (např. nákup, zpracování knihovních fondů nakoupených z prostředků obce, revizi knihovních fondů, konzultaci, distribuci výměnných fondů apod.) formou objednávky těchto služeb u jiné profesionální knihovny v kraji.
Standardy pro výkon regionálních funkcí knihoven
Pro zajištění rovnoměrného výkonu regionálních funkcí v systému knihoven (3) se vyhlašuje standard jednotlivých druhů služeb, jimiž jsou regionální funkce naplňovány. Standard upravuje kvalitativní a kvantitativní parametry výkonu těchto služeb. Při jeho aplikaci se přihlíží ke konkrétním podmínkám a specifikům jednotlivých krajů a jejich regionů. Standard představuje soubor nároků na způsob a úroveň poskytování služeb, jimiž jsou naplňovány regionální funkce krajskými a pověřenými knihovnami:
Poradenská a konzultační činnost, metodické návštěvy, plány, rozbory
Statistika knihovnických činností
Vzdělávání knihovníků, semináře a porady
Tvorba výměnných knihovních fondů, jejich cirkulace a distribuce
Pomoc při revizi a aktualizaci knihovních fondů
Nákup a zpracování knihovních fondů pořízených z prostředků provozovatele (obce) a jejich distribuce
Servis automatizovaného knihovního systému
Kromě regionálních funkcí vymezených tímto standardem vykonává krajská knihovna a jí pověřené knihovny další nezbytné činnosti napomáhající rozvoji knihoven a jejich veřejných knihovnických a informačních služeb.
1. Poradenská a konzultační činnost, metodické návštěvy, plány, rozbory
Název služby |
Poradenská a konzultační činnost, metodické návštěvy, plány, rozbory |
Strategický cíl |
Podpora zajištění všestranné kvality a rozvoje knihovnických a informačních služeb v knihovnách kraje |
Charakteristika činnosti |
Poskytování odborných konzultací, rad a referencí, včetně metodických návštěv, a to ze všech oblastí knihovnické a informační činnosti a oblastí souvisejících s poskytováním veřejných knihovnických a informačních služeb, provozováním knihovny a nezbytných podpůrných činností. Praktická pomoc při řešení odborných problémů (především knihovnám malých obcí). Zpracovávání projektů, analýz, koncepcí a plánů (4) |
Poskytovatel služby |
Krajská knihovna, pověřené knihovny |
Okruh příjemců |
Knihovny na území kraje, jejich provozovatelé a zřizovatelé |
Periodicita |
Průběžně, metodická návštěva minimálně 1x ročně v každé obsluhované knihovně provozované obcí v kraji |
Termíny |
Dle plánu i aktuální potřeby |
Poznámky |
Jednou z forem poradenské a konzultační služby v rámci výkonu regionálních funkcí může být i vydávání zpravodaje (včetně příslušných finančních nákladů) |
2. Statistika knihovnických činností
Název služby |
Statistika knihovnických činností |
Strategický cíl |
Včasné shromáždění úplných statistických údajů o činnosti obsluhovaných knihoven v kraji, jejich zpracování, vyhodnocení a využívání výsledků |
Charakteristika činnosti |
Metodická i praktická pomoc obsluhovaným knihovnám v kraji při zpracování statistických výkazů, sběr dat ze zpravodajských jednotek (základních knihoven), kontrola dat a jejich zpracování (uložení, sumarizace, analýza a další vyhodnocení), využívání výsledků |
Poskytovatel služby |
Krajská knihovna, pověřené knihovny |
Okruh příjemců |
Obsluhované knihovny v kraji, pověřené knihovny, krajská knihovna, zřizovatelé uvedených knihoven, NIPOS, NK ČR, MK |
Periodicita |
1x ročně výkazy, průběžně využití |
Termíny |
leden, únor, březen zpracování výkazů a sumářů, průběžně využití |
3. Vzdělávání knihovníků,semináře, porady
Název služby |
Vzdělávání knihovníků, semináře a porady |
Strategický cíl |
Zajištění celoživotního vzdělávání knihovníků a jejich informovanosti o aktuálním vývoji oboru jako podmínky vzájemné spolupráce a koordinace knihoven |
Charakteristika činnosti |
Vzdělávací akce, koordinační porady |
Poskytovatel služby |
Krajská knihovna, pověřené knihovny |
Okruh příjemců |
Pracovníci knihoven na území kraje |
Periodicita |
4x ročně porada ředitelů/pracovníků pověřených knihoven |
Termíny |
Dle plánu vzdělávání stanoveného krajskou a pověřenou knihovnou |
Úprava dotace s ohledem na počet obyvatel, počet obcí a rozlohu regionu |
Dosáhnout cílového stavu, kdy každý profesionální pracovník v kraji absolvuje 30 hodin a neprofesionální pracovník 8 hodin odborného vzdělávání ročně bez ohledu na místo vzdělávání (KK, PK, NK ČR…) |
Jiná měřítka |
Počet profesionálních a neprofesionálních pracovníků knihoven obcí a měst kraje |
4. Tvorba výměnných knihovních fondů, jejich cirkulace a distribuce
Název služby |
Tvorba výměnných knihovních fondů, jejich cirkulace a distribuce |
Strategický cíl |
Zajištění kvalitních, aktuálních a odborně zpracovaných knihovních fondů a jejich efektivního využití v obsluhovaných knihovnách v kraji |
Charakteristika činnosti |
Akvizice, katalogizace a technická úprava výměnného fondu, tvorba souborů, jejich distribuce do knihoven, evidence pohybu výměnného fondu |
Poskytovatel služby |
Krajská knihovna, pověřené knihovny |
Okruh příjemců |
Obsluhované knihovny, které o tuto službu požádají |
Periodicita |
Minimálně 2x ročně jeden soubor s minimálně 30 svazky |
Jiná měřítka |
Minimální roční přírůstek výměnného fondu 1 500 v l PK (5), která obsluhuje 80 knihoven |
Termín |
Průběžně |
5. Pomoc při revizi a aktualizaci knihovních fondů
Název služby |
Pomoc při revizi a aktualizaci knihovních fondů |
Strategický cíl |
Zajištění revize a aktualizace knihovních fondů v obsluhovaných knihovnách v kraji podle vyhlášky č. 88/2002 Sb. |
Charakteristika činnosti |
Pomoc při revizi a aktualizaci knihovních fondů v obsluhovaných knihovnách, tj. při fyzické revizi, obsahové prověrce, dohledávkách, opravách, aktualizaci knihovního katalogu a dalších evidencí, zpracování protokolů o výsledku revize |
Poskytovatel služby |
Krajská knihovna, pověřené knihovny |
Okruh příjemců |
Neprofesionální knihovny a knihovny s pracovním úvazkem nejvýše 1,0 v kraji |
Periodicita |
1x za 5 let – na vyžádání |
Termíny |
Dle plánu, zpracovaného na základě žádostí provozovatelů knihoven o revize |
6. Nákup a zpracování knihovních fondů pořízených z prostředků provozovatele (obce) a jejich distribuce
Název služby |
Nákup a zpracování knihovních fondů pořízených z prostředků provozovatele (obce) a jejich distribuce |
||
Strategický cíl |
Zajištění kvalitní akvizice a zpracování knihovních fondů. |
||
Charakteristika činnosti |
Akvizice, katalogizace a technická úprava knihovního fondu, jeho distribuce do knihoven, provádění odpisů |
||
Poskytovatel služby |
Krajská knihovna, pověřené knihovny |
||
Okruh příjemců |
Knihovny regionu, které na tuto službu uzavřely smlouvu s pověřenou knihovnou |
||
Periodicita |
Dodávání zpracovaných knihovních fondů pověřenou knihovnou minimálně 1x za čtvrtletí (6) |
||
Termíny |
Průběžně |
||
Základní parametry |
Průměrná velikost obce (počet obyv.) |
Průměrný počet zpracovaných svazků ročně (7) |
Úvazek (na 1 knihovnu) (8) |
500 |
30 |
0,01 |
|
Úprava úvazku s ohledem na velikost (počet obyvatel), obce, resp. počet zpracovaných svazků |
Rozhodující je počet zpracovaných svazků. Při zvýšení, resp. snížení počtu zpracovaných svazků je nutné přiměřeně zvýšit (snížit) velikost úvazku |
||
Jiná měřítka |
Minimální příspěvek provozovatele (obce) činí deset korun na jednoho obyvatele |
||
Poznámky |
Komplexní nákup a zpracování knihovních fondů jsou realizovány na základě smluvních vztahů s provozovateli (obcemi). Knihovní fondy jsou majetkem provozovatelů (obcí), kteří si tuto službu smluvili a poskytli na ni finanční částky. |
7. Servis automatizovaného knihovního systému (AKS)
Název služby |
Servis AKS využívaného pro výkon regionálních funkcí |
Strategický cíl |
Zajištění servisních služeb pro obsluhované knihovny kraje, zvýšení racionalizace jejich služeb |
Charakteristika činnosti |
Zajištění servisních služeb AKS v částech, které jsou využívány
k plnění regionálních funkcí (katalogizace, revize knihovních fondů a automatizované agendy výměnných souborů). |
Poskytovatel služby |
Krajská knihovna, pověřené knihovny |
Okruh příjemců |
Pověřené i obsluhované knihovny na území kraje |
Periodicita |
Průběžně |
Termíny |
Dle plánu a aktuální potřeby |
Jiná měřítka |
Finanční prostředky lze poskytnout pouze knihovnám používajícím AKS, který splňuje knihovnické a technické standardy |
Poznámky |
Provádění základních servisních služeb knihovnického software je uskutečňováno na základě smluvních vztahů |
Použité zkratky:
MK - Ministerstvo kultury NK ČR – Národní knihovna ČR KK - krajská knihovna PK – pověřená knihovna NIPOS – Národní informační a poradenské středisko pro kulturu KF – knihovní fond VF – výměnný (knihovní) fond AKS – automatizovaný knihovní systém AACR – Anglo-americká katalogizační pravidla k.j. – knihovní jednotky CASLIN – Česká a slovenská knihovní a informační síť ECDL – Evropská počítačová licence.
Výkaz výkonu a financování regionálních funkcí knihoven
Krajská knihovna a knihovny pověřené výkonem regionálních funkcí vyplní jedenkrát ročně ke dni 31. 12. výkaz o výkonu a financování regionálních funkcí (formulář výkazu včetně vysvětlení pojmů je uveden v závěru textu). V jednotlivých rubrikách výkazu se uvádí prostá čísla bez čárek, teček a písmen.
Krajská knihovna zpracovává krajský sumář výkazu, který je nedílnou součástí výroční zprávy o výkonu regionálních funkcí knihoven v kraji.
Vyplněné formuláře jednotlivých výkazů a krajský sumář v elektronické formě v tabulkovém procesoru Excel odešle krajská knihovna za všechny knihovny vykonávající regionální funkce v termínu do 15.3. následujícího roku Knihovnickému institutu Národní knihovny ČR a odboru kultury příslušného krajského úřadu.
Zpráva o výkonu regionálních funkcí knihoven
Krajská knihovna ve spolupráci s pověřenými knihovnami zpracovává výroční zprávu o výkonu regionálních funkcí v příslušném kraji.
Výroční zpráva zahrnuje komplexní hodnocení výkonu regionálních funkcí ke dni 31.12. a porovnání jejich plnění podle standardů regionálních funkcí knihoven.
Krajská knihovna zašle výroční zprávu v termínu do 15.3. následujícího roku Knihovnickému institutu Národní knihovny ČR a odboru kultury příslušného krajského úřadu.
Výroční zpráva je do 31.3. následujícího roku zveřejněna na webové stránce krajské knihovny.
Doporučená osnova výroční zprávy:
Cíle regionálních funkcí v daném roce (formulovány v krajské koncepci regionálních funkcí, v písemných smlouvách o pověření výkonem regionálních funkcích, případně se uvádí plánované základní kvantitativní parametry)
Hodnocení jednotlivých regionálních funkcí – poradenská a konzultační činnost, statistika, vzdělávání, tvorba výměnného fondu, další regionální funkce (krajský sumář tabulky Výkaz výkonu regionálních funkcí s příslušným komentářem včetně kopií výkazů jednotlivých pověřených knihoven, porovnání se standardy, krajskou koncepcí výkonu regionálních funkcí, stanovenými cíli, zhodnocení podílu krajské knihovny a jednotlivých pověřených knihoven, zjištěné problémy výkonu jednotlivých regionálních funkcí atd.)
Hodnocení financování regionálních funkcí
Výkaz výkonu a financování regionálních funkcí je nedílnou součástí výroční zprávy.
Národní knihovna ČR zpracuje v termínu do 30.6. následujícího roku celkovou zprávu o výkonu regionálních funkcí knihoven v rámci České republiky. Zprávu zašle Ministerstvu kultury, všem krajům, krajským knihovnám a zveřejní ji na svých webových stránkách.
Poznámky:
Funkci krajské knihovny plní v Jihomoravském kraji Moravská zemská knihovna v Brně, zřízená Ministerstvem kultury, a na území hlavního města Prahy Městská knihovna v Praze, zřízená hlavním městem Prahou.
Zákon č. 257/2001 Sb., § 11, odst. 4: Smlouva o přenesení regionálních funkcí na vybrané základní knihovny musí mít písemnou formu.
Pokud je použit termín “knihovna”, vztahuje se toto označení na všechny knihovny evidované u MK podle zákona č. 257/2001 Sb.
Např.: budování knihovních a informačních fondů, statistiky, služby uživatelům, zavádění ICT, zpracování projektů předkládaných do výběrových řízení dotačních programů, pomoc při zpracování plánů, rozborů, koncepcí, základních norem knihovny, využívání MS, souborných katalogů a elektronických zdrojů, pomoc při řešení problematiky legislativní, ekonomicko-hospodářské, provozní, stavební atd.
Průměrný přírůstek VF v roce 2001 činil na 1 PK je 1784 k.j.
Při větším objemu zpracovaných knih se doporučuje častější distribuce, např. 1x měsíčně
Průměrný počet svazků vypočítán: předpokládaná výše finančních prostředků: průměrná cena knihy
(5000:165 = 30)
Při průměrné velikosti okresu 80 knihoven a minim. standardu 30 svazků pro 1 knihovnu (na rok) = 2400 zpracovaných svazků = 0,8 pracovního úvazku. Vychází z dlouhodobého sledování praxe elektronického zpracování dokumentů. V rámci úvazku 0,8 se předpokládá i odpisování v elektronickém systému zpracování dokumentů.