Evropská unie |
Evropský institut veřejné správy (EIPA Maastricht) připravil v druhé polovině dubna 2007 v Bruselu seminář o komitologii po reformě v roce 2006. Hlavními referenty byli vedle pracovníků EIPA z Nizozemí členové Evropského parlamentu a Evropské komise z Belgie.
Jednacími jazyky byla angličtina a francouzština, název semináře byl v obou jazycích totožný (anglicky comitology, francouzsky comitologie). Komitologie znamená, podle výkladu Paola Ponzane z Evropské komise, schopnost Evropské komise přijímat četné “implementující” předpisy k realizaci evropského práva. Díky komitologii může Komise přijímat naléhavá opatření, aby zabránila rozšíření epidemií (například ptačí chřipce), může uvalit zákaz na nebezpečné chemické produkty či schválí k prodeji v Unii pouze bezpečné potravinářské výrobky. Pokud se týká národních systémů, tato rozhodování jsou brána exekutivou – v tomto případě Evropskou komisí – ale jde o zákonodárce (Evropský Parlament a/nebo Evropskou Radu), jež delegují tyto výkonné pravomoci. Děje se to kvůli rychlosti, zákonodárná procedura by mohla jinak trvat dva až tři roky. Před přijetím každého opatření se Komise poradí s experty členských států, aby byla ujištěna, že jejich správy budou schopny tato opatření účelně aplikovat. Výbory komitologie fungují jako setkání mezi Komisí a správami členských států Evropské unie. Pokud v rámci těchto výborů členské státy nesouhlasí s podstatou přijatého opatření, záležitost může být vrácena zpět Evropské radě, která pak může blokovat nebo novelizovat návrh opatření. Termín komitologie chápu tak, že se v jejím rámci jedná o systém výborů, anglicky “committees”. Celkový počet výborů je značný: v roce 2004 jich bylo celkem 245 a v roce 2005 již 250 (1).
K první reformě komitologie došlo v roce 1999, kdy Evropský parlament přijal rozhodnutí č.468 o procedurách a parlamentní kontrole. Na jeho základě mělo dojít k větší formalizaci komitologie, byl schválen seznam výborů, roční zprávy, došlo ke snížení procedur výborů ze sedmi na tři procedury a práva kontroly pro Evropský parlament v oblasti spolurozhodování. Formalizace byla následována interinstitucionálními smlouvami mezi Komisí a Parlamentem týkajícími se předávání dokumentů a transparentnosti, přičemž některé problémy s předáváním dokumentů způsobily v Parlamentu podrážděnost. Trvalo několik roků než bylo toto rozhodnutí implementováno, protože muselo dojít ke změně legislativy, aby se týkala nových procedur. Docházelo k většímu tlaku na reformu systému komitologie. Šlo o ustanovení v ústavní smlouvě, uvádějící nové nástroje a procedury k implementaci, o nové inovace pro komitologii v implementaci finančních služeb (tzv. Lamfalussy proces), o Bílou knihu Komise o evropském vládnutí, včetně angažovanosti k lepší regulaci, a o návrh Komise pro reformu regulatorní procedury. K nové, zatím poslední reformě však došlo v roce 2006, kdy bylo 17.července Parlamentem přijato nové rozhodnutí č.512/2006, jež novelizovalo rozhodnutí č.468 z roku 1999. K hlavním změnám náleželo nové kritérium definování realizačních opatření, nová regulatorní procedura a silnější úloha pro Evropský Parlament.
V rozhodnutích byly uváděny tyto procedury pro výbory:
V reformě z července 2006 docházelo k celé řadě regulatorních procedur, ale bylo zdůrazňováno, že Evropskému parlamentu zůstává silná kontrola nad jednotlivými procedurami a má dostávat: pozitivní názor výboru: realizační opatření předložená Radě a Parlamentu (3 měsíce na námitky); negativní anebo žádný názor výboru: realizační opatření poslaná Radě a pro informaci též Parlamentu. Jestliže Rada toto opatření přijme, Evropskému Parlamentu zůstávají dva měsíce na jeho kontrolu. Takže v diskusi na semináři, která byla poměrně rozsáhlá a účastnili se jí účastníci z různých zemí Evropské unie a účastníci Evropských institucí, se hovořilo také o tom, zda je Evropský Parlament vítězem reformy komitologie. Ale nebyl přijat žádný jednotný názor.
Poznámky:
Připomenu důležitější z nich spolu s anglickými zkratkami, pod nimiž jsou v Unii známy: ENTR – Podniky; EMPL – Zaměstnání a Sociální záležitosti; AGRI – Zemědělství; TREN – Doprava, Energie, Trans-evropské sítě; ENV – Životní prostředí; RTD – Výzkum; INFSO – Informační společnost; FISH – Rybolov; MARKT – Vnitřní trh; REGIO – Regionální politika; TAXUD – Daňový systém a Celní unie; EAC – Vzdělávání a kultura; SANCO – Ochrana zdraví a spotřebitelů; JLS – Spravedlnost, svoboda a bezpečnost; RELEX – Vnější vztahy; TRADE – Obchod; ELARG – Zvětšování; AIDCO - Evropská pomoc; ECHO – Humanitární pomoc; ESTAT – Statistika; BUDG: Rozpočet; OLAF - Protipodvodní úřad.