Týdeník Veřejná správa


 Poradna

Vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání pro maření součinnosti s úřadem práce a nárok na doplatek sociálního doprovodného programu

Vyšlo v čísle 21/2007

V letech 1970 – 2005 jsem pracoval jako strojvedoucí u Českých drah. V červenci 2005 jsem byl propuštěn z důvodů nadbytečnosti. Pro nás, kteří jsme byli takto postiženi, byl schválen “Sociální doprovodný program” podle nařízení vlády č. 322/2005 Sb., ze dne 19. června 2002, kterým se stanoví podmínky, výše a způsob poskytnutí příspěvku k řešení sociálních důsledků transformace státní organizace České dráhy (ve znění nař. vl. č. 83/2005 Sb.), který by měl částečně zmírnit sociální dopad způsobený ztrátou výdělku. Dne 11. 7.2005 jsem nastoupil jako žadatel o zprostředkování práce k úřadu práce, což je jedna z podmínek doplatku sociálního programu, který se skládá ze dvou částí. Doplatek je dále vázán na několik podmínek, z nichž jedna je, že žadatel není vyřazen z evidence úřadu práce “pro úmyslné maření součinnosti s úřadem práce” – viz § 3 odst. 4 a) nařízení vlády č. 3222/2002 Sb. Bohužel, stalo se mi, že jsem zapomněl na termín návštěvy a dostavil se na úřad práce opožděně (o 5 dní ). Při návštěvě na úřadu práce jsem na dotaz, proč jsem se nedostavil ve stanoveném termínu, nelhal a přiznal, že jsem zapomněl. Bylo se mnou zahájeno správní řízení, po kterém jsem byl vyřazen z evidence úřadu práce. Protože jsem byl od Českých drah propuštěn čtyři roky před dovršením důchodového věku, je mi předčasný důchod krácen. Z důvodu vyřazení z evidence úřadu práce mně byla odebrána podpora v nezaměstnanosti a je mi odmítnut doplatek sociálního programu. Vím, že jsem udělal chybu, ale v žádném případě ne úmyslně, což jsem uznal tím, že jsem se neodvolal proti rozhodnutí úřadu práce a přišel tím i o podporu v nezaměstnanosti. Následná sankce – neproplacení doplatku “Sociálního doprovodného programu” je pro mne též dost citelná ztráta. Žádám o posouzení této skutečnosti a o odpověď, zda-li neexistuje pro mě z tak svízelné situace nějaké východisko.

 J.N., Brno

Odpovídá:
Mgr. Olga Bičáková,

odbor metodiky a správního řízení, MPSV-SSZ

Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, dále jen “zákon o zaměstnanosti”, deklaruje každé fyzické osobě, která chce a může pracovat a o práci se uchází, právo na zaměstnání v pracovněprávním vztahu, na zprostředkování zaměstnání a na poskytnutí dalších služeb za podmínek tímto zákonem stanovených. Účelem vedení fyzické osoby v evidenci uchazečů o zaměstnání úřadem práce je zprostředkovat jí vhodné zaměstnání. Podle zákona o zaměstnanosti je úřad práce povinen poučit uchazeče o zaměstnání o jeho právech a povinnostech, zejména o povinnosti poskytovat úřadu práce potřebnou součinnost při zprostředkování zaměstnání a o povinnosti řídit se pokyny tohoto úřadu. Zákon o zaměstnanosti taxativně vyjmenovává důvody, kdy bude ukončena evidence uchazeče o zaměstnání na základě rozhodnutí úřadu práce o vyřazení z evidence. Jedná se o případy, kdy uchazeč o zaměstnání zaviněně přestal plnit své povinnosti vyplývající mu ze zákona o zaměstnanosti. Mezi tyto případy patří i maření součinnosti s úřadem práce. Uchazeč o zaměstnání maří součinnost s úřadem práce, jestliže se například nedostaví na úřad práce ve stanoveném termínu bez vážných důvodů. Zákon o zaměstnanosti uvádí výčet nejčastěji se vyskytujících vážných osobních (rodinných) důvodů, které se mohou u uchazeče o zaměstnání vyskytnout a které mohou být skutečně vážnou překážkou nejen pro přijetí vhodného zaměstnání, ale například i pro odmítnutí nástupu na rekvalifikaci apod. Skutečnost, že jste zapomněl na termín návštěvy a dostavil jste se na úřad práce opožděně, není bohužel ve výčtu vážných důvodů pro účely zákona o zaměstnanosti uvedený, tudíž vám tuto překážku úřad práce nemohl jako vážný důvod zohlednit. Pro vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání z důvodu maření součinnosti s úřadem práce se s účinností od 1. října 2004 na rozdíl od předchozí právní úpravy ( tj. zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů) nevyžaduje úmysl, stačí i jednání z nedbalosti. Z uvedeného je zřejmé, že jste z evidence uchazečů o zaměstnání nemohl být úřadem práce vyřazen pro “úmyslné maření součinnosti s úřadem práce”, nýbrž pro “maření součinnosti s úřadem práce”. Vzhledem k tomu, že zákon o zaměstnanosti neobsahuje žádná ustanovení k odstranění jeho tvrdosti, nemohlo by ani Ministerstvo práce a sociálních věcí vaší případné žádosti o anulování vašeho vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání vyhovět. Pokud se týká vašeho nároku na doplatek příspěvku sociálního programu a porušení podmínek pro jeho výplatu, z nichž jedna, jak sám uvádíte ve svém dotazu, je, že nesmíte být vyřazen z evidence úřadu práce “pro úmyslné maření součinnosti s úřadem práce při zprostředkování zaměstnání”, bych vám chtěla doporučit, abyste, domníváte-li se, že jste byl ve svých nárocích poškozen, je vymáhal soudní cestou.