Týdeník Veřejná správa


Názor

Jana Smetanová,
radní Pardubického kraje

Gymnázia – ano či ne?

Vyšlo v čísle 20/2006

Dlouho omílaným omylem napříč všemi politickými stranami jsou snahy zvyšovat počet gymnázií proto, že jejich absolventi nejsou příliš zastoupeni ve statistikách o nezaměstnanosti. To je ovšem logické. Na gymnázia se dostávají studenti, kteří mají předpoklady pro další studium a v převážné většině v něm také pokračují. Z tohoto faktu nelze v žádném případě vyvozovat závěr, že absolventi gymnázií jsou pro trh práce vhodnější než absolventi jiných středních škol. Gymnazisté jsou úspěšní právě proto, že gymnázia jsou školami výběrovými a dostávají se na ně žáci velmi inteligentní. V současné době ale trh práce žádá pracovníky pro odborné profese. Rekvalifikační kurs po absolvování gymnázia, pokud žák nepokračuje v dalším studiu, nezajistí stejné odborné dovednosti jako odborná škola. I na středních odborných školách jsou děti velice chytré a šikovné, které si určitou profesi již vybraly a které se na ni cíleně připravují. Ani jim ovšem nebrání nic v dalším vysokoškolském studiu. V odborných předmětech budou mít naopak “náskok” před studenty gymnázií. Prognózy o dalším vývoji na trhu práce vycházejí z předpokladu, že nikdo z nás se již během svého aktivního života neobejde bez celoživotního vzdělávání a několikrát také změní profesi. Předpokladem pro úspěšné udržení se na trhu práce je proto schopnost a ochota vzdělávat se, a to bez ohledu na počáteční vzdělání. Všechny školy, základní i střední, by proto při sestavování svých školních vzdělávacích programů měly vycházet z klíčových dovedností potřebných pro úspěšné zvládání profese – naučit žáky komunikovat, prezentovat výsledky práce, hledat a zpracovávat informace, pracovat v týmu. Na základě těchto dovedností budou lidé schopni doplňovat své znalosti a budou na trhu práce úspěšní. Není proto v žádném případě potřeba zvyšovat počet gymnázií a uměle tak snižovat úroveň jejich absolventů. Kvalitní vzdělávání, které odpovídá schopnostem dětí, umožňuje podle stavu společnosti současné rozložení – 20 % gymnázií, 50 % odborných škol s maturitou, 30 % odborných škol bez maturity. Národní program na podporu gymnázií nemá v českém školském systému žádné opodstatnění a patrně vychází ze špatného srovnání vzdělávacích systémů v jiných zemích. Úroveň absolventů českých škol byla vždy na dobré úrovni a na tyto tradice je třeba navazovat, nikoli zvyšováním počtu gymnázií vzdělanostní úroveň maturantů a vysokoškoláků snižovat.