Týdeník Veřejná správa


Téma

Jaroslav Mareš

Dopravní obslužnost: Řešení problému a příjem do rozpočtu zároveň

Vyšlo v čísle 22/2006

Foto: Petr HejnaV pražských Dejvicích se uskutečnil seminář o dopravních problémech měst a možnostech jejich řešení pomocí moderních informačních a komunikačních technologií. Jan Heroudek, ředitel odboru dopravy Magistrátu hl.m. Prahy, nastínil v úvodu hlavní problémy větších měst s dopravní obslužností. Připomněl, že například v hlavním městě připadají na jeden automobil méně než dva obyvatelé a dopravní výkony ve městě se za posledních patnáct let ztrojnásobily. Jediným důvodem, proč v centru města doprava už dále nenarůstá je, že v současnosti je centrum Prahy automobily úplně zahlceno.

Elektronické parkování

Ruud Veltenaar ze společnosti Park mobile ve svém příspěvku přiblížil výhody elektronického parkování a představil systém své společnosti. Velmi zajímavá je možnost placení parkovného prostřednictvím mobilních telefonů. Zaregistrovaný uživatel tak při každém parkování nemusí hledat drobné, ani parkovací automat. Po příjezdu na placené stání a při odjezdu stačí krátký telefonát do zúčtovacího centra. Modulární systém elektronického parkovného provozovateli umožňuje zvolit i kombinaci dalších platebních metod. Mezi ně patří například automatické rozpoznávání poznávacích značek nebo vybavení uživatelů RFID čipy. Elektronický systém navíc umožňuje efektivní monitorování a pokročilé analýzy chování jeho uživatelů a tím pomáhá k optimalizaci nastavení podmínek a efektivnějšímu řízení parkování.

Jak efektivněji spravovat majetek?

Tomáš Peroutka ze společnosti Soluziona představil výsledky zavedení mobilního informačního systému pro správu majetku v madridském metru a nastínil obecné možnosti jeho využití pro podporu dopravy. Systém mobilních informačních služeb při své madridské aplikaci spočíval v označení všech technických objektů čárovými kódy, vybavení pěti set pracovníků údržby přenosnými počítači a zabezpečení komunikace mezi všemi prvky infrastruktury. Sjednotilo se tak deset paralelně využívaných systémů od ovládání semaforů a výhybek až po výběr jízdného v turniketech. Výsledkem je podstatné zvýšení produktivity práce údržby majetku, snížení nákladů a kvalitnější informace, sloužící například lepšímu plánování preventivní údržby. Systémy mobilních informačních služeb jsou v dopravě kromě správy a údržby majetku v dopravní infrastruktuře vhodné například i pro monitorování dopravního zatížení a obsazenosti parkovacích ploch nebo pro pokročilé analýzy stavu komunikací, mostů či dopravního značení.

M-parking v praxi

Ing. Peter Čiernik, starosta městské části Bratislava-Staré mesto, představil právě spouštěný projekt m-parkingu. Dlouhodobým cílem tamější radnice je uvolnit ulice od dlouho parkujících vozidel jejich přemístěním do parkovacích domů, či podzemních garáží a uvolnění uličních stání krátkodobým návštěvníkům a co nejvíce zjednodušit parkovací systém pro jeho uživatele. Na území městské části už delší dobu platí povinnost pro stavebníky vybudovat v rámci každého projektu odpovídající počet parkovacích míst. M-parking, systém inspirovaný partnerskou Vídní, umožňuje placení parkovného pomocí SMS zprávy. Uživatel po zaparkování odešle zprávu do zúčtovacího centra. Před vypršením zaplacené doby potom systém řidiči odešle zprávu s upozorněním, a ten má možnost buď odjet, nebo zaplatit další příspěvek, aniž by se ke svému vozidlu musel vracet. Další výhodou, plynoucí především z geografické polohy slovenského hlavního města, je propojení bratislavského systému s vídeňským, které uživatelům umožňuje bezproblémové placení za parkování v obou městech, a to s jedinou registrací.

Rychlejší šetření nehod a eliminace nebezpečných míst

Geografický informační systém dopravních nehod byl tématem příspěvku pplk. Mgr. Václava Valenty, vedoucího oddělení dopravních nehod dopravního inspektorátu Správy hl.m. Prahy, Policie ČR. Vliv nehod na plynulost dopravy je v hlavním městě při neexistenci některých dopravních staveb značný. Policie v reakci na jejich vysoký počet zavedla informační systém, který jednak napomáhá efektivnějšímu vyšetřování nehod, a dále pomáhá při vytipovávání nebezpečných míst, která je vhodné upravit. Geografický informační systém dopravní nehody propojuje data z evidence nehod se souborem digitálních map, leteckých snímků a videosekvencí z dohledových kamer. Oba subsystémy jsou propojeny od poloviny roku 2004. Vyšetřování autonehod významně napomohlo především využití videozáznamů ze statických kamer. Systém dále umožňuje vytváření statistických přehledů dopravní nehodovosti, a to jak podle typu dopravních nehod, tak podle jejich místa. Výsledkem tak jsou mimo jiné podněty dopravním inženýrům na úpravy úseků častých nehod.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 22/2006.