Týdeník Veřejná správa


 Poradna

Příspěvek na péči a zákon o pomoci v hmotné nouzi

Vyšlo v čísle 18/2007

Mám v péči zdravotně postižené dítě a zdá se mi, že úřady si zákon o hmotné nouzi vykládají prostřednictvím metodických pokynů velmi svévolně. Kde mohu zjistit objektivní informace?

 J.K., Chomutov

Odpovídá:
Karel Sedláček

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR

Obavy rodičů vycházejí z nepodložených, nepřesných nebo dokonce zcela nesprávných informací. Přitom například u sociálního příplatku se významně projeví skutečnost, že v rodině je zdravotně postižené dítě. Výrazně se zvyšuje též rodičovský příspěvek a nově náleží tato dávka i při péči o dítě s nárokem na příspěvek na péči, a to ve výši jedné poloviny rodičovského příspěvku (do 31. prosince 2006 při nároku na obdobnou dávku – příspěvek při péči o blízkou nebo jinou osobu rodičovský příspěvek nenáležel).

Příspěvek na péči se nepovažuje za příjem pro účely zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů. Výplata příspěvku na péči tedy neovlivní výši takových dávek, jako je přídavek na dítě, sociální příplatek nebo příspěvek na bydlení. Poskytování příspěvku na péči ovlivní výši rodičovského příspěvku náležejícího z důvodu péče o dítě, které je příjemcem příspěvku na péči (poskytuje se v poloviční výši).

Příspěvek na péči se nepovažuje pro účely zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, za příjem osoby, které tento příspěvek náleží, protože dávka je účelově zaměřena na úhradu péče. Toto pravidlo stanoví § 7, odst. 5, zákona č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu. Za příjem se však podle zákona o životním a existenčním minimu považují “další opakující se nebo pravidelné příjmy” (§ 7 odst. 1 písm. j)). Proto se při posuzování výše příjmu rodiny (společně posuzovaných osob) pro účely dávek pomoci v hmotné nouzi musí obě tato ustanovení zákona o životním a existenčním minimu vzít v úvahu ve své vzájemné souvislosti.

Osoba, které příspěvek na péči náleží, může tuto dávku využít k zakoupení sociální služby (péči mu poskytne registrovaný poskytovatel sociálních služeb) nebo může poskytnout určitou finanční částku osobě, která péči poskytuje (rodinný příslušník nebo jiná osoba), popřípadě může docházet ke kombinaci obou možností. V takovém případě použije například část prostředků z příspěvku na péči na nákup služby nebo na nákup speciálních hygienických prostředků a část poskytne například rodinnému příslušníku, který o ni pečuje.

Pro účely dávek pomoci v hmotné nouzi se příspěvek na péči ani jeho část (například částky, které si matka za péči ponechá) nepovažuje za příjem v případech, kdy se tato dávka využije v rámci osob společně posuzovaných s osobou, které náleží příspěvek na péči (například matka pečuje o dítě, kterému náleží tento příspěvek). Tato dávka, pokud je využita v rámci společně posuzovaných osob, nemůže měnit svůj charakter ve vztahu k zákonu o životním a existenčním minimu.

Jiná je situace, kdy požádá o dávky pomoci v hmotné nouzi osoba, se kterou se osoba, o níž pečuje, do okruhu společně posuzovaných osob nepočítá. V takovém případě se finanční částky, které za vykonávanou péči dostává, pokud mají znaky opakujícího se nebo pravidelného příjmu, považují podle zákona o životním a existenčním minimu za příjem. Těmto pečujícím osobám by se neměl automaticky započítávat příjem ve výši příspěvku na péči, na který má nárok osoba, o níž pečují, ale jen částka, kterou osoba pečující uvede v “Dokladu o výši měsíčních příjmů”, protože část příspěvku na péči mohla být použita na zakoupení služby, pořízení speciálních hygienických prostředků apod.

Podle provedených propočtů osamělý rodič, který pečuje o dítě se zdravotním postižením, jež má nárok na příspěvek na péči, má od 1. ledna 2007 oproti roku 2006 z dávkových sociálních systémů pobírat vyšší dávky. Struktura těchto dávek je však odlišná, zejména se zvyšuje příjem z dávek státní sociální podpory. I přes zcela rozdílné situace jednotlivých rodin nelze předpokládat, že by v konkrétních případech rodina získala menší finanční prostředky než v roce 2006. Navíc získají disponibilní příjem z příspěvku na péči, který nebude v návaznosti na dohodnutý postup brán v úvahu.

Dokladem skutečnosti, že v roce 2007 bude rodinám s dětmi včetně rodin s dětmi se zdravotním postižením poskytována vyšší pomoc než v roce 2006, je i fakt, že pro rok 2007 bylo do schváleného státního rozpočtu na dávky státní sociální podpory zahrnuto 54,439 mld Kč, což je o 58,5 procenta více, než je očekávaná skutečnost za rok 2006.

Přitom je vhodné dále připomenout, že za osoby celodenně osobně a řádně pečující o osoby ve stupni závislosti II, III a IV je státem placeno zdravotní pojištění, doba péče je jim započítávána pro důchodové účely jako náhradní doba. Pro účely zákona o hmotné nouzi nemusí osoby pečující celodenně osobně a řádně o osobu, která je závislá na péči jiné osoby ve stupni II (středně těžká závislost) nebo ve stupni III (těžká závislost) nebo ve stupni IV (úplná závislost) anebo o osobu starší osmdesáti let, která je závislá na péči jiné osoby ve stupni I (lehká závislost), prokazovat snahu o zvýšení příjmu vlastní prací.