Týdeník Veřejná správa


 Příloha

Mgr. Lukáš Rothanzl, Mgr. Vítězslav Šemora
odbor dozoru a kontroly MV ČR

Stanovisko odboru dozoru a kontroly MV ČR
Pohledávky vzniklé v přenesené působnosti

Vyšlo v čísle 18/2007

Může zastupitelstvo obce (popřípadě dle výše pohledávky rada obce) v návaznosti na ustanovení § 85 zákona o obcích promíjet či postupovat pohledávky vzniklé z výkonu přenesené působnosti?

Ustanovení § 85 písm. f) zákona o obcích vymezuje pravomoc zastupitelstva obce rozhodovat o majetkoprávním úkonu vzdání se práva a prominutí pohledávky vyšší než 20 000 Kč. Ustanovení § 85 písm. i) zákona o obcích vymezuje pravomoc zastupitelstva obce rozhodovat o postoupení pohledávky vyšší než 20 000 Kč. Dle ustanovení § 102 odst. 3 zákona o obcích rada obce zabezpečuje rozhodování ostatních záležitostí patřících do samostatné působnosti obce, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu obce nebo pokud si je zastupitelstvo obce nevyhradilo.

Zastupitelstvo obce rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti obce. Ustanovení § 35 odst. 2 zákona o obcích stanoví, že do samostatné působnosti obce patří mimo jiné také záležitosti uvedené v § 85 zákona o obcích. Výkonným orgánem obce v oblasti samostatné působnosti je rada obce, přičemž v oblasti přenesené působnosti přísluší radě rozhodovat jen stanoví-li tak zákon. Přenesenou působnost podle § 61 odst. 1 písm. a) zákona o obcích vykonává s výjimkou věcí, které patří do působnosti jiného orgánu obce, obecní úřad.

Pohledávky vzniklé z výkonu přenesené působnosti jsou vymáhány v režimu zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o správě daní a poplatků) na který odkazuje § 106 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. Správcem daně jsou dle § 1 odst. 3 zákona o správě daní a poplatků také orgány obcí v České republice věcně příslušné podle zvláštních zákonů ke správě daní. U pohledávek vzniklých z výkonu přenesené působnosti obce bude správcem daně obecní úřad. Promíjení pohledávek je součástí procesního postupu upraveného zákonem o správě daní a poplatků a není možné, aby do tohoto procesu vstoupil jiný orgán obce, a to z důvodu porušení základních zásad daňového řízení, kterými jsou zásada mlčenlivosti a neveřejnosti. Na základě těchto zásad má pracovník obecního úřadu povinnost zachovávat mlčenlivost o všem, co se při daňovém řízení nebo v souvislosti s ním dozvěděl. V praxi to znamená, že tento pracovník nemůže předat k posouzení nebo k rozhodnutí spisový materiál jednotlivých daňových dlužníků zastupitelstvu obce nebo radě obce.

Zastupitelstvo obce, a stejně tak i rada obce, rozhodují ve věcech patřících do přenesené působnosti, jen stanoví-li tak zákon. Jelikož rozhodování o promíjení pohledávek vzniklých z výkonu přenesené působnosti je stále rozhodováním v režimu přenesené působnosti (a to dle zákona o správě daní ua poplatků), nelze zde uplatňovat postup dle § 85 zákona o obcích, protože ten je výkonem samostatné působnosti. Stejně tak nelze z důvodu směšování přenesené a samostatné působnosti pohledávky vzniklé z výkonu přenesené působnosti ani postupovat.

Pro výše uvedené svědčí i skutečnost, že o majetkoprávních úkonech obce, včetně vzdání se práva a prominutí pohledávky, rozhoduje zastupitelstvo obce formou usnesení. Při výkonu přenesené působnosti se orgán obce řídí dle § 61 zákona o obcích zákony, jinými právními předpisy, usneseními vlády, směrnicemi ústředních správních úřadů a návrhy opatření, popřípadě rozhodnutím krajského úřadu, učiněnými podle zákona o krajích. Usnesení zastupitelstva v uvedeném výčtu nejsou uvedena a tedy nejsou pro orgán obce při výkonu přenesené působnosti závazná.

Z výše uvedených důvodů se ustanovení § 85 písm. f) a i) zákona o obcích nemůže vztahovat na pohledávky vzniklé v přenesené působnosti

Poslední aktualizované znění