VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 18 |
téma |
Ing. Lenka Kladivová
Středočeské město Vlašim se již více než rok vyrovnává s dopady II. etapy reformy územní veřejné správy. Správní obvod Městského úřadu Vlašim zahrnuje čtyřicet devět obcí s více než 26 tisíci obyvateli, pro něž tento úřad zajišťuje agendu nejen pověřeného obecního úřadu, ale od 1. 1. 2003 také agendu obecního úřadu obce s rozšířenou působností. Ani Městskému úřadu ve Vlašimi se nevyhnula řada změn v souvislosti s realizací druhé etapy reformy veřejné správy. Jednalo se nejen o změnu organizační struktury městského úřadu, nárůst kompetencí a s tím spojený nárůst personálního obsazení, ale došlo i k množství technických změn.
Městský úřad nyní sídlí ve dvou budovách, které jsou vzájemně propojeny. Ačkoliv stát přispěl na přípravu budov, na pořízení nábytku a výpočetní techniky, prostředky nepokryly veškeré náklady spojené s transformací úřadu. Městský úřad ve Vlašimi musel tudíž využít pro zabezpečení svého chodu a veškeré agendy i rezerv z minulých let. Ačkoliv Městský úřad ve Vlašimi nepatří mezi velké úřady, byla proměna jeho uspořádání a náplně činnosti velmi výrazná. Největší proměna postihla odbory, které zajišťují výkon přenesené působnosti, například odbor dopravy a silničního hospodářství, odbor životního prostředí a odbor školství a kultury.
Živnostenské úřady
Od 1. 1. 2003 se obecními živnostenskými úřady dle § 1 zákona č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, ve znění pozdějších předpisů, rozumějí odbory obecních úřadů obcí s rozšířenou působností a ne již samostatné odbory pověřených obecních úřadů. Obecní živnostenský úřad fungoval jako samostatný odbor Městského úřadu Vlašim od 1. 1. 1992. V rámci okresu Benešov bylo do 31. 12. 2002 celkem pět obecních živnostenských úřadů (v Benešově, Vlašimi, Voticích, Sázavě a Týnci na Sázavou). Od 1. 1. 2003 zanikl nejen Okresní živnostenský úřad v Benešově, ale i dva obecní živnostenské úřady (v Sázavě a Týnci nad Sázavou), neboť se tato města nestala obecními úřady obce s rozšířenou působností. Ačkoliv v Týnci nad Sázavou zřídil Obecní živnostenský úřad v Benešově své detašované pracoviště, přesto došlo ke snížení počtu těchto obecních živnostenských úřadů, které v prostředí spolehlivě působily. Nebyla tak zcela naplněna zásada dekoncentrace a přiblížení státní správy občanovi.
Činnost obecního živnostenského úřadu se dala do 31. 12. 2002 rozdělit do čtyř kategorií:
registrační činnost – např. vydávání živnostenských listů na základě ohlášení, vydávání změny živnostenských listů, přidělování IČO
evidenční činnost – např. evidence správních poplatků, vedení spisové kartotéky, evidence přidělených a nahlášených IČO
poradenská činnost – např. metodická pomoc v oblasti živnostenského podnikání
kontrolní činnost – ta však byla pouze okrajovou záležitostí.
Po 1.lednu 2003 zůstal charakter těchto kategorií činností živnostenského úřadu nezměněn, došlo však k jejich výraznému prohloubení.
Jednou z podstatných změn, v souvislosti s rozšířením agendy, byl nárůst zaměstnanců. Před 1. 1. 2003 měl obecní živnostenský úřad pouze tři zaměstnance. Všichni zaměstnanci měli složenou zkoušku zvláštní odborné způsobilosti, která je nutná pro zaměstnance, vykonávající přenesenou působnost. Nyní má odbor sedm zaměstnanců a člení se na dvě oddělení. Na registračním oddělení pracují čtyři zaměstnanci, na kontrolním oddělení dva zaměstnanci. Jeden zaměstnanec byl delimitován z Okresního úřadu v Benešově, jeden přešel v rámci vnitřních zdrojů městského úřadu a dále byli přijati dva noví zaměstnanci. I nyní musí mít všichni zaměstnanci složenou zkoušku zvláštní odborné způsobilosti (ZOZ). V lednu 2004 dva zaměstnanci zkoušku úspěšně vykonali, třetího zaměstnance čeká zkouška ve druhém čtvrtletí, což je velmi pozitivní vzhledem k dlouhým čekacím lhůtám. K prodloužení čekacích lhůt (dokonce na čtyři až pět let) došlo v souvislosti s implementací druhé etapy reformy veřejné správy, zejména pak v důsledku velkého nárůstu žadatelů, kteří musejí mít zkoušku ZOZ dle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, složenou.
S problémem adaptace nových pracovníků se městský úřad musel vyrovnat i v rámci řady dalších odborů. V důsledku reformy veřejné správy vzrostl počet zaměstnanců z původních 62 na 114 a posléze až na 118 zaměstnanců. Více než polovina nových zaměstnanců sice přešla z okresního úřadu na základě delimitace, ale zbytek tvořili zejména nově přijatí zaměstnanci. Ti samozřejmě zpočátku vyžadovali mnohem větší pozornost, aby si osvojili potřebnou agendu. Zhruba po roce fungování v nových podmínkách se ukázalo, že v rámci některých odborů bylo přijato nadměrné množství zaměstnanců. Na tuto situaci městský úřad reagoval a v rámci zajištění maximální optimalizace a ekonomičnosti bylo propuštěno osm osob. K 29. 2. 2004 má Městský úřad ve Vlašimi celkem 110 zaměstnanců.
Z hlediska pracovní náplně se Živnostenský úřad ve Vlašimi nyní věnuje nejen živnostem ohlašovacím volným (jak tomu bylo do 31. 12. 2002), ale také řemeslným, vázaným a živnostem koncesovaným. Nově vede také živnostenský rejstřík v působnosti svého správního obvodu (ačkoliv pro svou vlastní potřebu ho vedl již pro živnosti ohlašovací volné) a je dotčeným orgánem státní správy v územním a stavebním řízení, týká-li se toto řízení koncesovaných živností, živností ohlašovacích vázaných, živností ohlašovacích řemeslných, živností ohlašovacích volných a živností provozovaných průmyslovým způsobem.
Nejvíce se jeho činnost rozšířila v oblasti kontroly, neboť po zrušení okresního úřadu začal tento odbor provádět veškerou kontrolu v oblasti živnostenského podnikání a také kontrolu dle zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů a dle zákona č. 303/1993 Sb., o tabáku a tabákových výrobcích, ve znění pozdějších předpisů. Do 31. 12. 2002 byla kontrola obecním živnostenským úřadem prováděna pouze namátkově a velmi málo. Velmi významná a dobře fungující je také spolupráce živnostenského odboru s Českou obchodní inspekcí. Na Obecním živnostenském úřadě ve Vlašimi byl zřízen tzv. poradní den, a to každý první čtvrtek v měsíci, kdy se občané mohou přímo obracet na zástupce České obchodní inspekce se svými podněty.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 18/2004.