Týdeník Veřejná správa


Vyšlo v čísle 17/2006

U příležitosti konání konference ISSS 2006 udělila ministryně informatiky Dana Bérová tradiční cenu Ministerstva informatiky určenou osobnostem, sdružením, projektům nebo firmám za významný přínos k rozvoji informační společnosti. Tentokrát ji získal projekt Junior Internet a všichni jeho účastníci. "Projekt Junior Internet funguje již sedmým rokem a za tu dobu vychoval spoustu mladých lidí, kteří umějí naplno využít možností, které moderní technologie nabízejí. Některé z nich dnes potkáte jako šéfy úspěšných firem, které zaměstnávají stovky lidí," řekla ministryně informatiky Dana Bérová. Cenu ministryně informatiky převzal koordinátor projektu, osmnáctiletý Jiří Peterka.

V rámci projektu Junior Internet proběhl statistický průzkum Mladí lidé a Internet ve střední Evropě. Téměř 500 mladých respondentů do 18 let odpovídalo na deset otázek o jejich vztahu k Internetu. Průzkum se uskutečnil v České republice, v Polsku a na Slovensku. Na otázku, zda si již někdy něco díky Internetu vydělali, odpověděla téměř polovina českých účastníků Junior Internetu kladně. Podobně průzkum dopadl i v sousedních zemích. Rovněž v budoucnosti by se Internetu chtělo věnovat profesionálně 80 procent z nich. Zajímavé je také to, že 83 procent mladých lidí v ČR se připojuje k Internetu nejčastěji z domova, zatímco ze školy pouhých 14 procent. Přitom například v roce 2001 to bylo přesně naopak, 28 procent z domova a celých 69 procent ze školy. Je tedy vidět, že stále více lidí si pořizuje Internet domů. To, že je Česká republika napřed před svými sousedy, dokazují odpovědi na otázku, kolik let již mladí lidé používají Internet. Zatímco v ČR nejvíce mladých lidí s Internetem pracuje již 5 let, na Slovensku i v Polsku jsou to 3 roky. Většina mladých lidí používá Internet každý den, zbytek povětšinou alespoň jednou týdně. Čtyři pětiny mladých respondentů se s Internetem naučily pracovat samy, zbytek k Internetu přivedl učitel, kamarád či rodič. Jak ukazuje průzkum, mladí lidé jsou v rodinách také většinou těmi, kdo rozhodují o nákupu počítačových komponent. To uvedlo celkem 55 procent mladých lidí, 31 procent pak prý v rodině rozhoduje společně s ostatními. Kompletní výsledky průzkumu jsou dostupné na adrese www.juniorinternet.cz, spolu s výsledky z minulých let.

Jiří Peterka ml.,
Jaroslav Winter