Téma

JUDr. Peter Samčík

Právní úprava střetu zájmů

Úvod

Dnem 1. března 2005 nabyl účinnosti zákon č. 96/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 238/1992 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu a o neslučitelnosti některých funkcí (zákon o střetu zájmů), ve znění pozdějších předpisů. Tato novela výrazným způsobem změnila a doplnila původní zákon.

Zákon o střetu zájmů se týká

avšak všech obcí bez rozdílu se týká změna zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí v platném znění – viz kap. 9 a kap. 10 tohoto výkladu.

1. Veřejný funkcionář

Uvedeným termínem zákon označuje člena zastupitelstva kraje nebo člena zastupitelstva obce s rozšířenou působností a střetem veřejného zájmu se zájmem osobním se u něj rozumí takové jednání, popřípadě opomenutí, které ohrožuje důvěru v jeho nestrannost nebo při němž zneužívá svého postavení k získání neoprávněného prospěchu pro sebe nebo pro jinou fyzickou či právnickou osobu.

Aby k uvedenému střetu zájmů nedošlo, veřejný funkcionář nesmí

Poznámka:

Jestliže veřejný funkcionář byl (podle § 84 odst. 1 písm. g) a h) zákona o obcích zastupitelstvem obce delegován na valnou hromadu obchodních společností, v nichž má obec majetkovou účast, nebo do ostatních orgánů obchodních společností, v nichž má obec majetkovou účast), hájí zde tedy zájmy obce a nikoliv své, tak se na něj toto ustanovení nevztahuje (viz dále odst. 2).

Veřejný funkcionář musí uvedené činnosti zanechat v nejbližší možné době ode dne, kdy začal vykonávat funkci veřejného funkcionáře.

Pro zajištění své nestrannosti a proti podezření z možného střetu zájmů je veřejný funkcionář povinen v průběhu jednání krajského nebo městského orgánu (rady nebo zastupitelstva kraje nebo obce), vystoupit a oznámit svůj poměr, nebo pokud je mu znám, poměr manžela, dětí, rodičů, sourozenců, druha nebo družky k projednávané věci, jestliže se zřetelem k výsledku projednání věci by mohl jemu nebo takové osobě vzniknout osobní prospěch nebo má-li on nebo taková osoba na věci osobní zájem (viz také § 83 zákona o obcích). Uvedené neplatí, jde-li jinak o prospěch nebo zájem obecně zřejmý.

2. Odměna za výkon funkce člena řídícího, dozorčího nebo kontrolního orgánu právnické osoby

  1. odměna za výkon funkce člena řídícího, dozorčího nebo kontrolního orgánu právnické osoby, jejímž zřizovatelem je tento kraj či město nebo v níž má tento kraj či město většinovou majetkovou účast nebo většinový podíl na hlasovacích právech. Uvolněnému členovi zastupitelstva kraje či města nenáleží a nesmí být poskytnuta ani po skončení mandátu uvolněného člena zastupitelstva kraje či města,

  2. naproti tomu, neuvolněnému členovi zastupitelstva kraje či města odměna za výkon funkce člena řídícího, dozorčího nebo kontrolního orgánu právnické osoby, jejímž zřizovatelem je tento kraj či město nebo v níž má tento kraj či město většinovou majetkovou účast nebo většinový podíl na hlasovacích právech náleží. Informaci o jménu zastupitele a výši jeho odměny vezme zastupitelstvo příslušného kraje či města na vědomí usnesením na nejbližší schůzi po stanovení výše této odměny.

3. Oznamovací povinnost členů zastupitelstva kraje nebo města

  1. oznámení o činnostech

  2. člen zastupitelstva kraje či města je povinen oznámit, zda on sám nebo manžel

    • provozuje podnikatelskou nebo jinou samostatnou výdělečnou činnost podle zvláštního předpisu, s výjimkou správy vlastního majetku a činnosti vědecké, pedagogické, publicistické, literární, umělecké nebo sportovní, nejde-li o vlastní podnikání v těchto oborech,

    • je členem řídicího, dozorčího nebo kontrolního orgánu právnické osoby zřízené za účelem podnikání,

    • vykonává výdělečnou činnost v pracovním, služebním či obdobném poměru, nejde-li o poměr, v němž působí jako veřejný funkcionář.

Tyto údaje člen zastupitelstva kraje či města uvede odděleně za sebe a za manžela.

Písemné oznámení o činnosti doručí kontrolnímu výboru zastupitelstva kraje či města jehož je členem, a to bez zbytečného průtahu, nejpozději však do 30 dnů po zahájení nebo ukončení této činnosti. První oznámení o činnosti doručí do 30 dnů od zahájení výkonu veřejné funkce.

Poznámka:

Na základě přechodného ustanovení tohoto zákona, oznámení o činnostech podají členové zastupitelstev, kteří byli členy příslušného zastupitelstva ke dni účinnosti tohoto zákona, nejpozději do 30 dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, tj. do konce měsíce března 2005.

Poznámka:

Platová základna poslance je pro každý rok stanovena Sdělením Ministerstva práce a sociálních věcí ČR. Např. pro rok 2005 byla stanovena Sdělením MPSV č. 648/2004 Sb. ze dne 14. prosince 2004 ve výši 50 400 Kč.

Za peněžitý příjem nebo dar se nepovažuje poskytnutí dopravy, noclehu, stravy a dalších přiměřených požitků při cestách a návštěvách konaných veřejným funkcionářem v zájmu státu nebo kraje či města.

Písemné oznámení o příjmech a darech doručí nejpozději do konce června následujícího roku kontrolnímu výboru zastupitelstva kraje či města jehož je členem, a to i v případě, že jeho mandát v průběhu této doby zanikl; to neplatí při zániku mandátu v důsledku úmrtí.

  • oznámení o nemovitém majetku

  • Veřejný funkcionář je povinen do konce června každého následujícího roku po dobu výkonu své funkce písemně oznámit, zda za uplynulý kalendářní rok nabyl vlastnická nebo další věcná práva k nemovitému majetku.

    Písemné oznámení o nemovitém majetku doručí člen zastupitelstva kraje či města kontrolnímu výboru zastupitelstva kraje či města jehož je členem.

    Obdobně postupuje, pokud jde o nemovitý majetek manžela. Písemné oznámení podává odděleně za sebe a za manžela.

    Poznámka:

    Na základě přechodného ustanovení tohoto zákona, podají členové zastupitelstev, kteří byli členy příslušného zastupitelstva ke dni účinnosti tohoto zákona, oznámení o příjmech a darech a oznámení o nemovitém majetku poprvé za rok 2005 do konce června 2006.

    4. Vedení evidence oznámení

    Vedení evidencí čestných prohlášení, údajů a sdělení provádí kontrolní výbor zastupitelstva kraje či města. Evidence musí být vedena v souladu s ustanovením § 4 písm. e) zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

    5. Přístup do evidence

    Každý má právo na bezplatný přístup do evidence. Žadateli o přístup do evidence je tento přístup umožněn

    1. osobní návštěvou v sídle příslušného výboru v pracovní dny, kde žadatel při podání žádosti o přístup do evidence poskytne své jméno a příjmení, účel žádosti, datum narození a adresu trvalého a jiného pobytu a k ověření pravosti těchto údajů předloží občanský průkaz. Poté je mu umožněn přístup do evidence, do které může nahlížet, činit si z ní opisy a výpisy. Výpisy a opisy nemají charakter veřejné listiny a příslušný výbor je neověřuje,

    2. podáním žádosti v elektronické podobě (platí od 1. ledna 2006) prostřednictvím veřejné datové sítě. Formulář žádosti je dostupný v elektronické podobě na internetové adrese příslušného výboru spolu s pokyny, jak postupovat při jejím vyplňování. Nezbytnými náležitostmi tohoto formuláře jsou jméno a příjmení, účel žádosti, datum narození a adresa trvalého a jiného pobytu žadatele.

    Po vyplnění žadatel formulář žádosti opatří platným zaručeným elektronickým podpisem, založeným na kvalifikovaném certifikátu od poskytovatele certifikačních služeb podle zvláštního právního předpisu a odešle na adresu elektronické podatelny příslušného výboru, která po ověření všech požadovaných náležitostí předá žádost příslušnému správci evidence, který do 15 dnů ode dne předání žádosti elektronickou podatelnou zašle žadateli výpis z evidence na elektronickou adresu uvedenou v žádosti.

    K žádostem, které neobsahují požadované náležitosti, se nepřihlíží.

    6. Přestupky

    Přestupku se dopustí ten, kdo nakládá se zpřístupněnými údaji v rozporu s účelem, který uvedl ve své žádosti a pro který mu tyto údaje byly z evidence poskytnuty.

    Za přestupek lze uložit pokutu do výše 100 000 Kč.

    Přestupky projednává Úřad pro ochranu osobních údajů. Při stanovení výše pokuty přihlédne Úřad k závažnosti přestupku, zejména ke způsobu a okolnostem jeho spáchání, k významu a rozsahu jeho následků, k době trvání protiprávního jednání a ke skutečnosti, zda a jak se odpovědná osoba přičinila o odstranění nebo zmírnění škodlivých následků přestupku. Pokud zde není stanoveno jinak, vztahuje se na přestupky a jejich projednávání zákon o přestupcích.

    7. Kontrola předaných oznámení

    Kontrolní výbor je oprávněn přezkoumávat, zda údaje v oznámení o činnostech, oznámení o příjmech a darech a oznámení o nemovitém majetku jsou uvedeny pravdivě a úplně, a to i za součinnosti příslušných daňových a finančních orgánů.

    Za tím účelem je kontrolní výbor zejména oprávněn požadovat od uvedených orgánů potřebné informace a vysvětlení, popřípadě požadovat na těchto orgánech ověření, zda příslušné údaje v oznámení o činnostech, oznámení o příjmech a darech nebo oznámení o nemovitém majetku odpovídají údajům v jejich dokumentaci.

    Uvedené platí i v řízení o návrhu na rozhodnutí, že veřejný funkcionář čestné prohlášení neučinil, ačkoliv je učinit měl.

    Členové kontrolního výboru jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dověděli při výkonu uvedené činnosti.

    Každý má právo sdělit kontrolnímu výboru skutečnosti, které nasvědčují nepravdivosti nebo neúplnosti údajů v evidenci. Sdělení lze učinit buď v sídle příslušného kontrolního výboru nebo písemným prohlášením zaslaným kontrolnímu výboru doporučenou zásilkou s doručenkou anebo prohlášením v elektronické podobě, zaslaným prostřednictvím veřejné datové sítě, které je opatřené platným zaručeným elektronickým podpisem, založeným na kvalifikovaném certifikátu od poskytovatele certifikačních služeb podle zvláštního právního předpisu.
    Uvedené sdělení musí obsahovat jméno a příjmení, datum narození a adresu trvalého a jiného pobytu oznamovatele, jinak se k němu nepřihlíží. Kontrolní výbor do 30 dnů oznamovateli pošle písemnou odpověď doporučenou zásilkou s doručenkou nebo v elektronické podobě a v této odpovědi mu sdělí, jaké úkony v této věci učinil.

    Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 16/2005.

    Další informace [nápis]
    Číslo 16/2005
    Časopis Veřejná správa č. 16/2005
    Časopis Veřejná správa
    Další
    E-mail