Konzultace |
Česká republika se stala 1. května 2004 členským státem Evropské unie a tím se pro ni mimo jiné otevřela možnost plného využívání finančních prostředků v rámci implementace politiky hospodářské a sociální soudržnosti. Politika Hospodářské a sociální soudržnosti (dále politika HSS) byla definována v roce 1988 na základě rozhodnutí spojit regionální politiku s částí sociální a zemědělské politiky v jedinou, jako reakci na kritiku nízké míry koordinace mezi nimi. Strukturální politika je koncipovaná jako tzv. komunitární (koordinovaná) politika. Její samotná realizace tedy spočívá na členských státech, zatímco koordinace a harmonizace spadá do působnosti orgánů Evropské unie.
Politika HSS je zakotvena v XVII. hlavě Amsterdamské smlouvy, kde se uvádí: “Na podporu svého celkového harmonického rozvoje Společenství rozvíjí a sleduje činnosti vedoucí k posilování své hospodářské a sociální soudržnosti. Společenství usiluje zejména o snižování rozdílů mezi úrovní rozvoje různých regionů a zaostalosti nejvíce znevýhodněných regionů nebo ostrovů, včetně venkovských oblastí.” Ke snižování rozdílů mezi úrovněmi rozvoje regionů má Evropská unie nástroje v podobě strukturálních fondů (SF), Fondu soudržnosti, iniciativy Společenství a inovačních akcí. Další finanční nástroje nabízí například Evropská investiční banka.
Pro období 2000 – 2006 byly formulovány a schváleny tři cíle regionální a strukturální politiky Evropské unie (do roku 2006, respektive 2007), první dva jsou regionální a třetí plošný:
Čerpání alokovaných prostředků x vracení do rozpočtu EU
Čerpání a jeho rizika
V letech 2004 - 2006 měla Česká republika k dispozici více než 2,6 miliardy EUR. Problém čerpat zdroje z evropských fondů záležel minimálně na třech faktorech(1):
Další rizika se vyskytují samozřejmě vně administrativní struktury u předkladatele projektu – jedná se o legislativní, ekonomické a další podmínky (Tabulka 2)
Důležitým datem pro zhodnocení aktivity České republiky při čerpání finančních prostředků Evropské unie byl v souvislosti s existencí pravila N+2 31. prosinec 2006. Pravidlo N+2, které je uvedeno v článku 31 nařízení Rady (ES) č. 1260/1999 stanoví závazek členského státu vyčerpat alokované prostředky do konce druhého roku, který následuje po roce přijetí závazku. Závazek Evropské unie je určený na program zvlášť pro každý fond (ERDF, ESF, EAGGF, FIFG). V opačném případě Evropská komise automaticky zruší každou část závazku, která nebyla převedena konečným příjemcem, a nebo na který neobdržela přijatelnou žádost o platbu od platebního orgánu do konce druhého roku, který následuje po roce přijetí závazku.
Uvedené datum působilo varovně. Již ve studii 4/05 - Evaluace střednědobého pokroku realizace Rámce podpory společenství, upozorňuje realizátor (firma REDECo spol. s r.o.), že pokud “nebudou ze strany Řídícího orgánu operačního programu uskutečněny nápravné kroky z hlediska pravidla N+2, bude ohroženo zhruba 15 % finančních prostředků z celkové alokace 2004 Cíle 1 nedočerpáním”. Pokud by se expertní odhad stal ke konci roku 2006 skutečností, musely by být nedočerpané prostředky vráceny zpět do rozpočtu Evropské unie.
Zejména na začátku podzimu 2006 přicházely varovné zprávy nejen z Ministerstva pro místní rozvoj ČR, odboru Rámce podpory Společenství, který mimo jiné zajišťuje průběžný monitoring RPS a jednotlivých OP, ale i z Evropské komise. Největší zpoždění měly programy pro rozvoj lidských zdrojů, rozvoj regionů a pro hlavní město Praha. Naopak nejlépe se dařilo využívat evropské peníze určené pro výstavbu a rekonstrukce dopravní infrastruktury pro zlepšování životního prostředí.
V posledních měsících roku se však díky zavedení krizového řízení podařilo zajistit, že byly využity všechny peníze určené k čerpání do konce roku 2006. Výsledkem je, že se peníze vyčleněné pro rok 2004 podařilo České republice vyčerpat ze 100 %, navíc v roce 2006 se začala čerpat alokace pro rok 2005. Stav čerpání prostředků strukturálních fondů z hlediska dodržení pravidla N+2 pro alokaci roku 2004 je vyjádřen na základě žádostí o platbu zaslaných Platebním orgánem Evropské komise (dále EK) po jejich certifikaci. V celkovém objemu (podíl SF) byly dosud zaslány žádosti o platbu Evropské komisi ve výši 389 247 086,63 EUR. To znamená, že byly vyčerpány všechny prostředky nutné pro splnění pravidla N+2, a nedošlo k nezrušení závazku EK pro rok 2004.
Z uvedeného schématu vyplývá, že pravidlo N+2 tedy bylo dodrženo u všech Operačních programů, Jednotných programových dokumentů a Iniciativ. U některých programů nebylo ani nutné využít započítání zálohové platby (Tabulka 3 a 4).
Česká republika v prvním testu přes negativní průběžné ohlasy uspěla. Na druhou stranu z toho nelze jednoznačně usuzovat, že Česká republika vyčerpá všechny alokované prostředky pro programovací období 2004 – 2006. Můžeme pouze doufat, že tento pozitivní trend zůstane zachován. Česká republika stojí před novou výzvou, kterou je 26,7 miliard EUR (zhruba 774 miliard korun) alokovaných pro programovací období 2007 – 2013. To představuje průměrnou roční alokaci téměř 100 miliard Kč (tj. více než trojnásobný nárůst oproti stávajícímu období). Jedná se o unikátní příležitost pro rozvoj regionů České republiky. Lze jen věřit, že Česká republika příležitost využije a finanční prostředky vyčerpá, ale především, že připraví kvalitní projekty, jejichž realizace přispěje k rozvoji České republiky jako členského státu Evropské unie a současně tak i k splnění cílů politiky Hospodářské a sociální soudržnosti.Tabulka 1: Podpora ze SF podle cílů v období 2000 – 2006
Cíl 1 |
ERDF |
ESF |
EAGGF |
FIFG |
Cíl 2 |
ERDF |
ESF |
|
|
Cíl 3 |
|
ESF |
|
|
Zdroj:
www.strukturalni-fondy.cz/regionalni-politika-eu-2004-2006
Tabulka 2: Přehled OP a alokace vztažené na příslušné strukturální fondy v Kč
Název |
Přidělená částka |
ERDF |
ESF |
EAGGF |
FIFG |
Průmysl a podnikání (MPO) |
60798079 |
60798079 |
|||
Infrastruktura (MŽP) |
57420408 |
57420408 |
|||
Rozvoj lidských zdrojů (MPSV) |
74308763 |
74308763 |
|||
Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství (Mze) |
40532052 |
38841866 |
16900186 |
||
SROP |
105893505 |
94874304 |
110119201 |
||
JPD - Cíl 2, Praha |
23296405 |
||||
JPD - Cíl 3, Praha |
19211006 |
Zdroj: Ministerstvo financí
Tab. 3 Celkový přehled čerpání k 31. 12. 2006
Alokace 2004 |
Záloha |
Žádosti do EK za období od počátku programu do 31. 12. 2006 |
Žádosti do EK + záloha |
Vyčerpáno z alokace v % |
Vyčerpáno z alokace + záloha v % |
Zbývá vyčerpat do konce roku 2006 |
|
a |
b |
c |
d |
e = c+d |
f = d/b |
g = e/b |
h = b-c-d |
SROP-ERDF |
94 874 304,00 |
65 128 808,16 |
107 510 055,76 |
172 638 863,92 |
113,32% |
100,00% |
0,00 |
SROP-ESF |
11 019 201,00 |
7 564 403,20 |
5 128 256,45 |
12 692 659,65 |
46,54% |
100,00% |
0,00 |
OP RVMZ-EAGGF |
38 841 866,00 |
26 663 958,00 |
45 959 902,00 |
72 623 860,00 |
118,33% |
100,00% |
0,00 |
OP RVMZ-FIFG |
1 690 186,00 |
1 160 270,24 |
648 312,53 |
1 808 582,77 |
38,36% |
100,00% |
0,00 |
OP PP |
60 798 079,00 |
41 736 342,70 |
64 211 002,92 |
105 947 345,62 |
105,61% |
100,00% |
0,00 |
OPI |
57 420 408,00 |
39 417 656,80 |
89 999 856,78 |
129 417 513,58 |
156,74% |
100,00% |
0,00 |
OP RLZ |
74 308 763,00 |
51 011 085,28 |
28 786 967,93 |
79 798 053,21 |
38,74% |
100,00% |
0,00 |
Celkem OP Cíl 1 |
338 952 807,00 |
232 682 524,38 |
342 244 354,37 |
574 926 878,75 |
100,97% |
100,00% |
0,00 |
JPD 2 |
23 296 105,00 |
11 407 264,00 |
14 829 229,47 |
26 236 493,47 |
63,66% |
100,00% |
0,00 |
JPD 3 |
19 211 006,00 |
9 406 938,08 |
9 938 770,59 |
19 345 708,67 |
51,73% |
100,00% |
0,00 |
Celkem JPD |
42 507 111,00 |
20 814 202,08 |
24 768 000,06 |
45 582 202,14 |
58,27% |
100,00% |
0,00 |
EQUAL |
7 618 158,00 |
5 136 148,64 |
4 444 563,66 |
9 580 712,30 |
58,34% |
100,00% |
0,00 |
Interreg Polsko |
10 067 843,00 |
5 520 471,52 |
6 252 721,98 |
11 773 193,50 |
62,11% |
100,00% |
0,00 |
Interreg Sasko |
3 023 621,00 |
0,00 |
3 427 606,30 |
3 427 606,30 |
113,36% |
100,00% |
0,00 |
Interreg Bavorsko |
2 626 580,00 |
0,00 |
3 268 372,91 |
3 268 372,91 |
124,43% |
100,00% |
0,00 |
Interreg Slovensko |
2 748 746,00 |
1 439 999,84 |
1 572 257,17 |
3 012 257,01 |
57,20% |
100,00% |
0,00 |
Interreg Rakousko |
3 359 579,00 |
285 492,00 |
3 269 210,18 |
3 554 702,18 |
97,31% |
100,00% |
0,00 |
Celkem Iniciativy |
29 444 527,00 |
12 382 112,00 |
22 234 732,20 |
34 616 844,20 |
75,51% |
100,00% |
0,00 |
Celkem SF |
410 904 445,00 |
265 878 838,46 |
389 247 086,63 |
655 125 925,09 |
94,73% |
100,00% |
0,00 |
Zdroj: Ministerstvo financí, prosinec 2006
Tab. 4 Největší podíl vyčerpaných prostředků
Program |
Opatření |
% z 04-06 |
|
1. |
OPI |
1.3 Modernizace civilních letišť nadregionálního významu |
95,6 |
2. |
OPPP |
2.1 Zakládání a rozvoj malých a středních podniků |
74 |
3. |
OPI |
3.2 Zlepšování infrastruktury ve vodním hospodářství |
55 |
4. |
OPI |
4b.2 Ostatní výdaje technické pomoci OP Infrastruktura |
53 |
5. |
JPD2 |
1.1 Dopravní systémy podporující přeměnu městského prostředí |
45 |
6. |
OPI |
1.4 Výstavba přístavní infrastruktury a modernizace vodních cest |
43 |
7. |
SROP |
3.1 Infrastruktura pro rozvoj lidských zdrojů v regionech |
41 |
8. |
OPRVMZ |
1.1 Investice do zemědělského majetku / zemědělských podniků |
41 |
9. |
OPI |
1.1 Modernizace tratí celostátního významu a důležitých železničních uzlů |
41 |
10. |
JPD2 |
3.2 Technická pomoc II - Výdaje na technickou podporu |
38 |
11. |
OPI |
1.2 Výstavba a modernizace silnic I. třídy |
37,5 |
12. |
OPI |
3.3 Zlepšování infrastruktury ochrany ovzduší |
34,5 |
13. |
OPI |
4b.1 TP při řízení, realizaci, monitorování a ke kontrole operací OP |
34 |
14. |
JPD3 |
5.1 Podpora řízení programu |
31 |
15. |
JPD2 |
1.3 Veřejná infrastruktura zlepšující kvalitu života zejména na sídlištích |
30 |
16. |
JPD3 |
2.3 Globální grant |
29 |
17. |
SROP |
2.1 Rozvoj dopravy v regionech |
28 |
18. |
JPD3 |
2.2 Sladění rodinného a pracovního života |
28 |
19. |
SROP |
2.3 Regenerace a revitalizace vybraných měst |
27 |
20. |
SROP |
2.2 Rozvoj IKT v regionech |
27 |
V tabulce je představeno 20 nejlepších opatření z hlediska čerpání finančních prostředků. V této statistice jsou jednotlivé programy zastoupeny následujícím způsobem: