Týdeník Veřejná správa


Příloha

Charta EUROCITIES o právech občanů ve znalostní společnosti

Vyšlo v čísle 13/2006

ÚVOD

O znalostní společnosti

Asociace EUROCITIES si je vědoma významných změn v našem životním a pracovním prostředí, které přináší rychlý rozvoj a rozšířené užívání informačních a komunikačních technologií (ICT) spolu s inovacemi v oblasti sociální, ekonomické, organizační a právní. Společnost se dnes charakterizuje jako “informační společnost” nebo “znalostní společnost”, čímž se zdůrazňuje její nejcennější hodnota: nehmatatelný lidský a sociální kapitál, definovaný znalostmi a tvořivostí.

EUROCITIES je známo, že tyto změny poskytují příležitosti, pokud jde o sociální ochranu, vzdělání a další vzdělávání, pracovní místa, snadnější přístup k veřejným službám a nové formy vládnutí. Rovněž vedeme v patrnosti riziko vzniku nových nerovností narušujících celkovou soudržnost v Evropě, které by z tohoto vývoje mohlo vzejít. EUROCITIES záleží na rozvoji znalostní společnosti pro všechny občany.

Úloha měst v rozvoji znalostní společnosti

EUROCITIES pevně věří, že vytváření znalostní společnosti by měly pozorně sledovat a podporovat všechny pravomocné orgány. Více než kdy jindy se veřejná sféra musí nyní stát katalyzátorem užívání ICT občany a zároveň zajišťovat jejich práva v plném rozsahu. EUROCITIES rozlišuje několik funkcí, jež by města měla plnit:

Regulační funkce

Propagační funkce

Demokratická funkce

ZARUČOVÁNÍ PRÁV OBČANŮ VE ZNALOSTNÍ SPOLEČNOSTI

EUROCITIES si přeje zajistit účinné uznání a ochranu práv všech občanů v informační a znalostní společnosti předložením “Evropské charty práv občanů ve znalostní společnosti”. Asociace EUROCITIES je přesvědčena, že tento nástroj pomůže městům a místním samosprávám zajistit práva občanů a zachovat v digitálním věku konkurenceschopnou a schopnou společnost a zároveň zabezpečit sociální a územní soudržnost.

Snahou o postupné zaručení konkrétních individuálních a sociálních práv všem občanům v oblasti znalostní společnosti reaguje EUROCITIES na potenciální nebezpečí, kterým je například digitální propast (nerovnoměrný přístup k ICT) a jiné formy nerovností, a dále na výhody, jako jsou nové zdroje vytvářené technologiemi a ekonomikou založenou na znalostech. EUROCITIES považuje občany za nejdůležitější prvek znalostní společnosti. Definování jejich práv přibližuje znalostní společnost občanům a rovněž určuje model znalostní společnosti, který nejvíce vyhovuje jednotlivým evropským městům. Definicí těchto práv mohou města rozvíjet a poskytovat služby skutečně zaměřené na občana.

EUROCITIES rozlišuje čtyři skupiny práv:

Právo na přístup

“Právo přístupu k technologickému vybavení a infrastruktuře” určí potřebné podmínky pro efektivní využívání technologie, důvěry občanů v technologii a veřejných služeb založených na nových technologiích.

Dostupnost vhodných telekomunikačních infrastruktur je pro poskytnutí rovných příležitostí všem občanům zásadní. Místní samospráva musí hrát aktivní úlohu při zajišťování přístupu k těmto infrastrukturám. V oblastech, kde tyto infrastruktury chybějí, je pro zajištění přístupu splňujícího požadavky občanů důležité cílené úsilí veřejných orgánů. To přispěje k vybudování skutečných schopností v oblasti služeb a doručování obsahu.

Vzhledem k různým úrovním infrastruktury, které jsou k dispozici v evropských městech, a různorodosti faktorů jako věk, příjmy a kultura je riziko digitální propasti zřejmé. Efektivní telekomunikační politika by spolu s vhodnými finančními zdroji měla být vymezena tak, aby se zaměřovala mimo jiné na otázky začlenění. Taková politika by měla co nejlépe využívat mechanismů financování z veřejných a soukromých zdrojů. Měla by podporovat dostupnost prostřednictvím míst přístupu k internetu například v knihovnách a ve školách.

Na internetu by měla být zajištěna ochrana soukromí a uživatele s cílem vytvořit a udržovat důvěru občanů v ICT a zvýšit využívání ICT. Aby se podařilo důvěru zvýšit, je nutno občany zapojit do vymezování rámců ochrany uživatelů před novými formami trestné činnosti. Dále je zapotřebí podniknout opatření za účelem regulace a podpory společných bezpečnostních systémů a delegování odpovědnosti a pravomocí na nezávislé organizace.

Právo na vzdělání a další vzdělávání

EUROCITIES považuje za zásadní podporovat rozvoj celoživotního vzdělávání, aby se všichni občané mohli účastnit rozvoje znalostní společnosti a mít z něj užitek.

Vzdělávání a práci již nelze považovat za dvě oddělené oblasti a nové technologie nabízejí lidem možnost pokračovat ve vzdělávání kdykoli a kdekoli. Rozvoj znalostní společnosti lze zajistit pouze rozvojem politik a opatření, které občanům poskytnou příležitost neustále aktualizovat a znovu definovat jejich dovednosti a schopnosti, aby byli mobilnější a lépe připravení na trh práce.

Města si jsou vědoma nutnosti reagovat na požadavky konkrétních schopností a dovedností předkládané občany a nabídnout občanům možnost získat potřebný obsah a znalosti. Iniciativy e-učení se zúročí v podobě zaměstnatelnosti a lidského kapitálu. To znamená, že veřejné instituce musejí identifikovat příslušné potenciální příležitosti tak, že budou shromažďovat individualizované údaje o potřebách vzdělávání jednotlivých občanů. Města se také budou muset postarat o takové možnosti vzdělávání, které se kryjí s potřebami občanů, a zvláštní pozornost věnovat specifickým skupinám, jako jsou imigranti, senioři a zdravotně postižené osoby. Posílení postavení učitelů jako propagátorů změny v prostředí vzdělávání přispěje k efektivitě tohoto úsilí.

Právo na informace on-line

Právo občanů na informace on-line se týká nejen dostupnosti informací na internetu. Stejně důležitá je kvalita poskytovaných informací, pokud jde o úplnost, uživatelskou příjemnost pro všechny občany a včasnost. Tato interpretace práva na informace on-line svědčí o odhodlání měst zasadit se o transparentnost své vlastní správy.

V tomto smyslu budou města muset být hlavním zdrojem obsahu, především obsahu spojeného s informacemi vytvářenými a vlastněnými jejich správou. Nejedná se pouze o veřejné rejstříky, ale také o veškerý obsah, který ve veřejné správě vzniká.

Města oceňují význam všech správních informací a dostupných osobních údajů (s vhodnými a dostatečnými zárukami v oblasti ochrany soukromí, bezpečnosti a důvěrnosti) pro každodenní život, sociální a kulturní programy a dědictví ve všech podobách. Tyto údaje posílí základní právo občanů účastnit se kulturního života společenství, těšit se z umění a podílet se na vědeckém pokroku a jeho užitcích.

Občané si budou moci vybrat pro ně nejužitečnější informace a svému vztahu k veřejným správám dát individuální podobu. Vedle rozšiřujícího se využívání internetu přinesou tato opatření také podporu obsahu, služeb a odvětví rozvoje aplikací.

Právo na účast on-line

Zajištění práva občanů na účast vyžaduje, aby města byla transparentní v každém stadiu svého rozhodovacího procesu. Pro zajištění tohoto práva je též třeba, aby města aktivně reagovala na žádosti o účast a posílení občanské společnosti.

Zvyšování účasti občanů na procesech rozhodování a tvorby politiky je hlavním cílem e-demokracie, ale nejde pouze o služby a technologie. Koncepce e-demokracie jako nového způsobu účasti občanů volá po nových způsobech skutečné interakce. V zájmu účinné účasti je třeba, aby občané byli schopni snadno komunikovat se svou místní samosprávou a rozuměli jejím procesům a postupům. Občané by měli být informováni o rozhodovacích procesech srozumitelně. To předpokládá, že celý správní tok musí být jasný a jeho konečný či přechodný výsledek musí být veřejný a dostupný. Uvědomujeme si, že tato operace bude často vyžadovat reorganizaci zavedených postupů. Racionalizace, reorganizace, transparentnost a přístupnost jsou základní předpoklady pro rozvoj participativního občanství.

Nové technologie nabízejí nové formy vztahů mezi občany a městy. Města by měla zvážit všechny technické možnosti, které občanům umožňují dostávat účinné odpovědi na jejich dotazy. Monitorování těchto odpovědí dovoluje městům jejich služby občanům dále zdokonalovat. Užívání různých komunikačních kanálů jim pomůže stimulovat účast občanů a povzbuzovat občany, aby vyjadřovali své názory a podávali návrhy na budoucí zlepšování služeb i stížnosti na současnou úroveň služeb.

Evropská charta práv občanů ve znalostní společnosti

Preambule

Evropská města

UZNÁVAJÍ Chartu základních práv EU jako základní rámec této charty,

SI JSOU VĚDOMA toho, že příchod znalostní společnosti přináší nové příležitosti pro sociální ochranu, ale také nová rizika nerovností, jejichž důsledky by mohly narušit soudržnost, kterou evropské společnosti očekávají,

ZASTÁVAJÍ myšlenku, že úřady místní samosprávy musejí v oblasti znalostní společnosti přijmout strategie zaměřené na občany, aby účinně zajišťovaly rovné příležitosti a neustále zlepšovaly kvalitu veřejných služeb,

JSOU PŘESVĚDČENA, že místní samospráva musí hrát aktivní úlohu v rozvoji využívání internetu při stimulování místní demokracie a sociální užitečnosti v zájmu podpory práce našich měst na plnění lisabonských cílů,

JSOU ODHODLÁNA zlepšit místní vládnutí a posílit vztah mezi evropskými občany a místními úřady s cílem zajistit konkurenceschopnou a schopnou společnost.

Signatář

Já, níže podepsaný/podepsaná <jméno, město>, zastoupený/zastoupená <jméno a funkce podepisující osoby>, s pravomocí, rozhodovací pravomocí či zmocněním k zastupování mám jako takový/taková podíl na odpovědnosti za znalostní společnost v Evropské unii.

Cíle

Zavazuji se – v rámci své působnosti a činnosti – podporovat vytváření a poskytování služeb zaměřených na dosažení níže uvedených místních cílů, a sice:

  1. Podporovat přístup k internetu pro všechny a napomáhat efektivnímu využívání technologií a veřejných služeb založených na nových technologiích a upevňování důvěry veřejnosti v tyto technologie a služby.

  2. Posilovat základní právo na vzdělání ve znalostní společnosti a umožňovat lidem každého věku a ze všech odvětví, aby se podíleli na rozvoji znalostní společnosti a měli z něj užitek.

  3. Poskytovat přístup k uživatelsky příjemným a srozumitelným veřejným informacím.

  4. Zajišťovat transparentní veřejnou správu.

Přeji si postupně zajistit účinné uznání a ochranu zvláštních a měřitelných práv všech občanů ve znalostní společnosti, jež jsou nutné pro překonání případných nebezpečí digitální propasti a zajištění sociální a územní soudržnosti. Zejména si přeji – v rámci své působnosti a daných specifik – uznat a postupně chránit tato práva:

Práva

HLAVA I. Práva na přístup

  1. Každý občan Evropské unie bude mít právo na přístup k internetu z veřejných míst přístupu k internetu, nejlépe prostřednictvím širokopásmové sítě.

  2. Každý občan Evropské unie musí mít zaručenou bezpečnost a soukromí při zacházení s osobními údaji prostřednictvím veřejných služeb on-line.

HLAVA II. Práva na vzdělání a další vzdělávání

  1. Každý občan Evropské unie bude mít právo na získání základních dovedností pro efektivní využívání služeb a informací prostřednictvím ICT.

  2. Každý občan Evropské unie bude mít při přístupu k veřejným zařízením založeným na ICT přístup k individualizované asistenci.

  3. Každý občan Evropské unie bude mít přístup k platformám celoživotního e-učení, aby využil všech dostupných zdrojů vytvořených zařízeními komunikačních technologií a zapojil se tak do znalostní společnosti.

HLAVA III. Práva na informace on-line

  1. Každý občan Evropské unie bude mít přístup k informacím nejlepší kvality poskytnutým úřady veřejné správy.

  2. Každý občan Evropské unie bude mít přístup k informacím on-line bez ohledu na zdravotní postižení.

HLAVA IV. Práva na účast on-line

  1. Každý občan Evropské unie bude mít zajištěno právo na účast v rozhodovacích procesech své místní samosprávy prostřednictvím platforem ICT.

  2. Každý občan Evropské unie dostane od veřejné správy zpětnou vazbu k výsledkům konzultací on-line.

(Poznámka: Text Charty EUROCITIES o právech občanů ve znalostní společnosti je k dispozici na webových stránkách www.telecities-prague.cz nebo na stránkách www.eurocities.org/telecities.)