Týdeník Veřejná správa


Téma

Václav Koudele
vedoucí Odboru informatiky Krajského úřadu Plzeňského kraje

Od internetového portálu Plzeňského kraje k projektu VIRTUOS

Vyšlo v čísle 13/2006

Plzeňský kraj si ve své koncepci informatizace vytkl jako jeden z hlavních cílů rovný přístup k informacím. O tom, že jedním z nejefektivnějších informačních kanálů mezi občanem a veřejnou správou jsou internetová portálová řešení, není nutné jakkoliv polemizovat, je to v dnešní době prostě fakt, který každý tak bere a nikdo už se nad tím nepozastavuje. Webové stránky a různá portálová řešení jsou mezi subjekty veřejné správy stále rozšířenější a občané celkem logicky se zvyšováním své informační gramotnosti požadují stále kvalitnější a spolehlivější elektronické služby (proč ne, vždyť přece platí daně a chtějí za to kvalitní servis).

Plzeňský kraj začal svůj internetový portál (www.plzensky-kraj.cz) budovat v roce 2002. Předcházely mu samozřejmě jednoduché internetové stránky, které ale pokrývaly významně menší rozsah jeho činnosti.

Základním požadavkem bylo zkrátit a zefektivnit cestu od tvůrce informace (tedy úředníka) ke konzumentovi informace (občanovi). Proto jsme se rozhodli budovat portál nad robustním redakčním systémem, který má oproti standardním nástrojům na trhu některé výhody. To, že informace na portále zveřejňují přímo jednotliví úředníci – uživatelé, na základě přidělených oprávnění, zde nebudu nijak rozvádět. Ne u všech úřadů to je samozřejmé, ale u nás si na tento komfort úředníci za dva roky používání již zvykli. Co bych chtěl ale blíže popsat, jsou právě ty ne až tak obvyklé služby, které mají občané na portálu k dispozici.

Jako první je to modul Dopravního zpravodajství (http://doprava.plzensky-kraj.cz). Jedná se o aplikaci, která přehledně, včetně grafického zobrazení v mapě, informuje o uzavírkách, omezeních a (v zimním období) sjízdnosti silnic na území Plzeňského kraje. Vše funguje díky správám a údržbám silnic našeho kraje, jejichž zaměstnanci informace aktualizují. V loňském roce jsme řešili integraci tohoto systému s celostátními dopravními informacemi, které provozuje Ředitelství silnic a dálnic. Tím se informace od nás automaticky dostávají do celostátního dopravního servisu.

Žhavou novinkou je vyhledávání trasy, které bere v úvahu všechny uzavírky a omezení, a to vše s možností zohledňovat i nosnosti mostů, šířky vozovky, nebo podjezdové výšky mostů. Nejčastějším uživatelem jsou vedle běžného občana, kterého zajímá dopravní situace v Plzeňském kraji, především různé dopravní a speditérské společnosti. Dále je celý systém navržen tak, aby pomáhal při různých živelných pohromách. Nejčastější dotaz občanů v době povodní, kdy bylo velké množství silnic zatopeno nebo strženo, byl ”jak se dostanu z místa A do místa B”.

Další zajímavou službou je Kalendář akcí Plzeňského kraje (http://kalendar.plzensky-kraj.cz). Slouží, jak už jeho název napovídá, k vyhledávání různých kulturních, sportovních nebo společenských akcí. To by asi nebylo tak neobvyklé; zajímavé je, jakým způsobem se do něj akce plní. Využili jsme spolupráce s ostatními portály působícími v Plzeňském kraji ke sdílení a výměně informací o kulturních akcích.

Nyní stačí, abyste zveřejnili akci na kterémkoliv z partnerských portálů (www.sumavanet.cz, www.xkultura.com, www.regionplzen.cz, www.obecni-urad.net, www.mikroregion.cz, www.mikroregion.cz - ŠanceProJihozápad) a ta se automaticky dostane i na ostatní. Výhody tohoto řešení docení především organizátoři akcí, kterým stačí vše zadávat pouze jednou, na jedno místo.

Už jen okrajově bych zmínil poslední zajímavou službu, a to je zasílání novinek. Můžete si vybrat přímo složku portálu a interval, jak často chcete novinky zasílat. Velmi výhodné to je například u potencionálních zájemců o finanční dotace vyhlašované krajem (stačí si objednat novinky ze složky Dotace a granty) nebo u zájemců o zaměstnání (to je pro změnu složka Nabídka zaměstnání na úřední desce).

Zatím jsem popisoval především služby, které občany o něčem informují. Ještě důležitější jsou však služby, které občanovi život usnadňují, a to především v boji s ”úřednickým šimlem”, kdy se stává velmi často obětí rozmarů aktivního úředníka. Pokud máte elektronický podpis, není už dnes problém daňové přiznání podávat prostřednictvím internetu. Stejně tak jdou řešit i některé agendy, které má ve své kompetenci Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, a to především v oblasti státní sociální podpory. Co už je ale slabší, to jsou možnosti elektronických podání směrem k městským a obecním úřadům.

Většinou se jedná o úřady, které na rozdíl od ministerstev (z pohledu obcí, možná i krajů) nevládnou velkými rozpočty a na budování relativně komplikovaných a sofistikovaných služeb, umožňující elektronická podání, jim prostě prostředky nestačí. Je neefektivní, aby každá obec řešila takový úkol samostatně. Vzhledem k tomu, že Plzeňský kraj stojí o to, aby byli jeho obyvatelé spokojeni (to se ale týká například i majitelů chat a chalup na jeho území), přišel s myšlenkou umožnit realizovat elektronická podání i směrem k těm nejmenším obcím.

Tato myšlenka nabyla konkrétních podob v projektu VIRTUOS (VIRTUálně Občan Samospráva), za jehož realizaci je zodpovědná náměstkyně hejtmana Plzeňského kraje Olga Kalčíková. Podstata projektu vychází z faktu, že obecní úřady obdrží ročně řádově dva miliony různých podání a žádostí. Jejich napsání, doručení a podání (musíte si zajít na úřad, od úředníka zjistit, co vlastně máte udělat, pak si vzít formulář, ten doma vyplnit a nedej bůh obíhat ještě další úřady pro související potvrzení, nakonec podání poslat nebo fyzicky odnést na úřad) zabírá občanům nezanedbatelné množství času. Adekvátní čas spotřebují i jednotlivé úřady při zpracování všech těchto podání, přepisování různých evidencí a aplikací.

Proto má projekt za cíl umožnit co nejvíce podání podávat elektronicky, a tím šetřit čas a nervy občanů i úřadů. Jakkoliv se toto může zdát jednoduchým cílem (přece napsat e-mail a poslat ho na úřad není až tak těžké), má celá věc několik úskalí. Nejdůležitější je legislativa, která ne vše umožňuje. Další překážky mohou být věcného charakteru. Pravděpodobně se vám nepodaří naskenovat a zaslat na úřad stavební povolení s naskenovanou stavební projektovou dokumentací (pokud ji samozřejmě nemáte zpracovanou v CADu ☺).

Při analýze možného jsme narazili na řádově 800 druhů různých podání, která lze na obcích podat. Z nich byla vybrána ta podání, která umožňuje současně platná (ale i připravovaná) legislativa elektronizovat. U takto zúžené množiny pak následovalo určení četnosti jejich využívání občany a poslední ”síto” bylo definování podle cílové skupiny obyvatelstva, která je majoritním uživatelem daného podání.

Z původní množiny zůstalo 58 podání, která jsou vhodná pro okamžitou elektronizaci. Při jejich výběru jsme samozřejmě brali v úvahu i to, zda danou oblast již neřeší nebo nehodlá v nejbližších dvou letech řešit některé ministerstvo.

Financování projektu je částečně zajištěno z evropských fondů - v rámci 4. výzvy SROP, opatření 2.2 – Rozvoj informačních a komunikačních technologií bylo Regionální radou Regionu soudržnosti NUTS II Jihozápad na projekt schváleno více než 28 milionů korun z ERDF. Část nákladů hradí Plzeňský kraj a také partneři projektu, tedy obce. Zhruba roční implementace projektu se zahajuje v první polovině roku 2006.

Přesto, že je projekt řešen zatím pilotně pouze pro pět vybraných úřadů v Plzeňském kraji tak, abychom zohlednili podmínky na všech stupních samosprávy (v první etapě to budou města Klatovy a Nýrsko, obec Štěnovice, městská část Plzeň 4 - Doubravka a Krajský úřad Plzeňského kraje), bude naší snahou v letech 2007 a dále zajistit rozšíření na všechny obce v kraji (či v dalších krajích), které o tento systém projeví zájem.

Všechny snahy a konání Plzeňského kraje v oblasti informačních technologií mají za cíl zjednodušit a usnadnit život občanům a rovněž zlevnit a zjednodušit veřejnou správu. Věřím, že projekt VIRTUOS, který je partnerem projektu eStat (efektivní stát - www.estat.cz) k cílům kraje nejen vede, ale usnadní i jejich dosažení.

(Zdroj: Sborník příspěvků z 2. národní konference kvality ve Veřejné správě, pořádané 5. – 7. prosince 2005 v Plzni, vydaný Ministerstvem vnitra ČR)

Cíle projektu VIRTUOS

  • zkvalitnit a usnadnit komunikaci občanů s úřady a institucemi obce vytvořením komunikační platformy občan – úřad, úřad – úřad
  • zřídit kontaktní místa samosprávy s kapacitním připojením k internetu za účelem řešení podání z kteréhokoli kontaktního místa na kterýkoli úřad veřejné správy – postupný proces
  • realizovat nové interaktivní služby samosprávy pro občany a návštěvníky měst zejména z pohledu řešení životních situací a informovanosti o žádostech, které úřad vyřizuje
  • povýšit elektronickou podatelnu pro zajištění skutečné elektronické komunikace mezi občany a samosprávou
  • integrovat elektronické komunikační prostředí s interními informačními systémy jednotlivých úřadů tak, aby bylo dosaženo plnohodnotného procesu vyřízení požadavku v elektronické formě
  • pilotní řešení s cílem postupného rozšíření na všechny obce, které mají zájem
  • nezávislé na územním členění

(Zdroj: www.kr-plzensky.cz)