Týdeník Veřejná správa


 Evropská unie

PhDr. Irina Zálišová,
ředitelka EPMA/BMI, vedoucí pracovní skupiny eGovernment v evropské asociaci krajů

Edinburgh: Skotská odpověď na eGovernment

Vyšlo v čísle 11/2007

Možná, že jeho unavený úsměv a zdánlivě vyčerpaný zjev uvedl účastníky Microsoft Government Leaders Forum, kteří v posledních lednových dnech tohoto roku zaplnili moderní budovu Skotského parlamentu v Edinburghu, do chvilkových rozpaků. Obsah proslovu ovšem nenechal nikoho na pochybách, že tento člověk, který ještě včera uvedl na americkém kontinentu oficiálně do distribuce novou verzi Windows Vista, je nekompromisně zaměřen do budoucnosti.

Bill Gates mluvil o inovacích a technologiích, ale ze všech věcí, o kterých by se v rámci eGovernmentu dalo hovořit, se soustředil na zlepšování systému vzdělávání, na podporu klíčových investic do vzdělání a školení občanů. Navázal tak na vystoupení Gordona Browna, zastupujícího vládu Spojeného království, který otázky vzdělání a managementu znalostí postavil do centra svého projevu. Úvahy o roli vzdělání jak v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT), tak v jiných oblastech, avšak s použitím ICT se staly od začátku leitmotivem konference. George Reid, moderující člen Skotského parlamentu, pak s úsměvem dodal, jak důležité je nejen “know how” (vědět jak), ale taky “know what” (vědět co). Ve Skotsku dobře umí oboje, jak vyplynulo z vystoupení Jacka McConnella, premiéra skotské vlády. Tento energický muž v nejlepších letech vyzval všechny přítomné vládní představitele k hledání dalších nových zdrojů pro zlepšování vzdělanostní struktury evropských obyvatel. Zvláštní důraz má být položen na využívání informačních technologií, jejich výuku je třeba vnímat jako národní investici. Skotsko se programově proměňuje v zemi vzdělaných obyvatel a osvícených politiků. Roste také hrubý domácí produkt, přicházejí investoři a s nimi kvalifikované pracovní síly ze všech evropských zemí. Kdykoli představitelé evropských států vyzdvihovali úspěchy svých zemí v oblasti eGovernmentu, neopomněli zdůraznit, jak se pod vlivem informačních technologií proměňují vztahy mezi občany a místní, regionální a státní správou. Vždyť také hlavní téma konference bylo zaměřeno na cesty k tomu, jak pomoci občanům čelit výzvám 21. století. Obdivuhodná na celé akci byla nejen poměrně vysoká účast členů skotského parlamentu, ale zejména jejich zasvěcená vystoupení o tom, co udělali pro uplatnění managementu znalostí ve správě věcí veřejných, o roli vzdělání a školení v oblasti IT (získávání tzv. e-Skills), o zavedení elektronických archivů, elektronických a všem dostupných záznamů zasedání parlamentu, i o sdílení dat. V diskusním panelu “eGovernment a konkurenční výhody” vystupovali vládní představitelé ze zemí s tranzitní ekonomikou. Ministryně pro záležitosti eGovernmentu z Lotyšska, Ina Gudele, zdůraznila důležitost neustálého vzdělávání úředníků a politiků v této oblasti. Oživení v sále vyvolalo i vystoupení státního sekretáře chorvatské vlády, který stručně referoval o nových službách eGovernmentu zacílených na zprůhlednění procesů řízení a snížení korupce. O šancích, které pro rozvoj služeb, například zdravotnických a edukačních, poskytuje vysokokapacitní a rychlé internetové připojení, mluvil George Hall, člen výkonného výboru B.S. Group z Velké Británie. Mým úkolem v tomto panelu bylo tlumočit názory 45 evropských regionů, sdružených v Evropské asociaci krajů eris@, ve které jsem se stala vedoucí pracovní skupiny pro eGovernment v rámci projektu IANIS+ (www.ianis.net). Mluvila jsem o rozpačitosti, se kterou některé regiony implementují různé prvky eGovernmentu, o potřebě jasnějších indikátorů konkrétních výhod, které z tohoto procesu mohou regiony očekávat, a to včetně ekonomických a celospolečenských přínosů. Regiony například zajímá, jak nasazení eGovernmentu konkrétně pomůže provádět tzv. teritoriální marketing regionu a řešit naléhavé otázky přílivu mladých a vzdělaných pracovních sil na jejích území. Zavedení nových služeb často mívá bizarní lokální povahu a zkušenosti nejsou tudíž přenositelné díky velkým rozdílům v legislativním a kulturním zázemí. Za naprosto nedostačující pokládají regiony sdružené v asociaci eris@ znalosti komplexních důsledků nasazení konkrétních IT řešení z hlediska procesních změn ve veřejné správě, kde neexistuje profese “architekta” nových procesů, který by rozuměl politickým, administrativním a technologickým stránkám požadovaných organizačních změn.