Týdeník Veřejná správa


Informace

Lubomíra Černá,
odbor vnějších vztahů a komunikace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR

Rozpočet regionálního školství v působnosti územních samosprávných orgánů

Vyšlo v čísle 11/2006

Rozpočtové zdroje Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále MŠMT) pro krajské a obecní školství (mateřské, základní, střední, vyšší odborné školy a školská zařízení) vzrostly v roce 2006 oproti roku 2005 o 3 265 mil. Kč, což představuje celkový nárůst o pět procent. Finanční prostředky na platy vzrostly o 2 204 613 tis. Kč, tj. o 4,8 procenta. I přes to, že v roce 2006 započne realizace kurikulární reformy, lze - vzhledem k dalšímu výraznému meziročnímu poklesu výkonů v krajském a obecním školství (celkový úbytek dětí, žáků a studentů v ZŠ, SŠ a VOŠ činí téměř 40 tisíc) - v regionálním školství očekávat dosažení úspory počtu zaměstnanců přirozeně vyplývající z tohoto snížení výkonů (zhruba 1 - 1,2 procenta). Z tohoto důvodu MŠMT předpokládá, že platy zaměstnanců v regionálním školství vzrostou v roce 2006 o zhruba 5,8 - 6 procent. Tím bude i v roce 2006 v regionálním školství zajištěna vyšší dynamika růstu mezd než 4,5 procenta, kterých by mělo být dosaženo v celorepublikovém průměru. Na konci roku 2006 tedy průměrný měsíční plat pedagoga regionálního školství přesáhne 21 tisíc korun a průměrný měsíční plat učitele v základních, středních a vyšších odborných školách se bude pohybovat mezi 22 a 22,5 tisíci Kč. U ostatních běžných výdajů představuje navýšení oproti loňskému roku o 214 162 tis. Kč, tj. o 14,9 procenta.

Nárůst nákladů o pět procent zabezpečen

Na přímé výdaje na vzdělávání pro regionální školství zřizované obcemi, svazky obcí a kraji je na rok 2006 v rozpočtu MŠMT zabezpečeno celkem 67 973 597 tis. Kč (Tabulka 1). K 6. lednu 2006 rozepsalo MŠMT do rozpočtu jednotlivých krajů pro krajské a obecní školství celkem 67,6 mld. Kč, tj. zhruba 99,6 celkových rozpočtových zdrojů roku 2006. Ve srovnání s konečným rozpočtem krajského a obecního školství v roce 2005 je tedy v rozpočtech jednotlivých krajů reálně zabezpečen nárůst nákladů spojený se zvýšením tarifních tabulek v roce 2005 o pět procent. Převážná část zdrojů (67,1 mld. Kč) je rozepsána krajům prostřednictvím republikových normativů. Čtyři základní kategorie z minulého roku (I.: 3–5 let: dítě v předškolním vzdělávání; II.: 6–14 let: žák plnící povinnou školní docházku; III.: 15–18 let: žák v denní formě středního vzdělávání s výjimkou žáka plnícího povinnou školní docházku a s výjimkou denní formy nástavbového studia; IV.: 19–21 let: student v denní formě vyššího odborného vzdělávání) byly doplněny pátou věkovou kategorií: 3–18 let v krajských zařízeních ústavní výchovy. Zavedením této kategorie je umožněno spravedlivější přidělování finančních prostředků na dětské domovy jednotlivým krajům, vzhledem k značně nerovnoměrnému rozložení sítě těchto zařízení v jednotlivých krajích republiky (Tabulka 2). Normativní výdaje státního rozpočtu na vzdělávání jednoho žáka v MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ celkem v krajském a obecním školství v roce 2006 činí 40 595 Kč/rok, což je o 2 549 Kč, resp. o 6,7 procenta více než v roce 2005. Nejvyšší nárůst výdajů státního rozpočtu na vzdělávání jednoho žáka je v roce 2006 zajištěn v povinné školní docházce. Normativní výdaje na vzdělávání jednoho žáka ve věku 6–14 let činí v letošním roce 37 907 Kč/rok, což je o 2 871 Kč, resp. o 8,2 procenta více než v roce 2005. Zvláště markantní zvýšení výdajů na žáka v oblasti povinné školní docházky je nutno považovat za významný přínos k  zabezpečení potřeb kurikulární reformy v roce 2006.

Prostředky na realizaci rozvojových programů

Kromě zdrojů rozepsaných k 6. 1. 2006 zůstávají v rozpočtu MŠMT pro krajské a obecní školství vyčleněny další prostředky ve výši zhruba 380 mil. Kč na realizaci rozvojových programů v roce 2006. Jde jednak o pokračování hlavních rozvojových programů z roku 2005 (například podpora dalšího vzdělávání pedagogů v krajích, vzdělávání cizinců a azylantů) v celkovém objemu kolem 141 mil. Kč a jednak o nové významné rozvojové programy (zejména podpora národního plánu výuky cizích jazyků, podpora zavádění funkce asistentů pedagoga pro děti a žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí, rozšíření výuky na II. stupni ZŠ o další hodinu a další) v celkovém objemu kolem 239 mil. Kč. Na dotace pro soukromé školství je pro rok 2006 v rozpočtu MŠMT zajištěno 3 409 mil. Kč, což představuje oproti skutečně poskytnutým dotacím v roce 2005 zvýšení o 274 mil. Kč, tj. o 8,7 procenta. Meziroční nárůst celkových rozpočtových zdrojů pro krajské a obecní školství činí pět procent. V normativech pro soukromé školství obsahuje mzdová složka shodně jako pro obecní a krajské školy zvýšení o 4,5 procenta, dále zvýšení na realizaci kurikulární reformy (například pro ZŠ o další tři procenta) a další zvýšení o dvě procenta na vyrovnání na průměrnou krajskou úroveň. Složka ostatních běžných výdajů je v roce 2006 zvýšena o dvacet pět procent.

Hlavní faktory ovlivňující rozpočtové zabezpečení

Tabulka 1: Přímé výdaje na vzdělávání

Základní rozpočtové parametry 2005
konečný upravený rozpočet
2006
schválený rozpočet
%
zvýšení

Běžné výdaje

64 708 536 tis. Kč

67 973 597 tis. Kč

5,05

V tom: mzdové prostředky ve výši

46 187 604 tis. Kč

48 415 285 tis. Kč

4,82

Z toho platy

45 677 518 tis. Kč

47 882 131 tis. Kč

4,83

Zákonné odvody do fondů ve výši

17 079 212 tis. Kč

14 902 430 tis. Kč

4,82

Ostatní běžné výdaje ve výši

1 441 720 tis. Kč

1 655 882 tis. Kč

14,85

Limit počtu zaměstnanců ve výši

222 568

223 064

x


Tabulka 2: Výše republikových normativů pro rok 2006

Věková kategorie NIV celkem
Kč/žáka
MP + odvody
Kč/žáka
ONIV
Kč/žáka
Limit PZ
Z./1000ž

3 - 5

34 478

34 092

386

140,590

6 - 14

37 907

36 955

952

122,637

15 - 18

48 414

47 218

1 196

148,979

19 - 21

41 848

41 149

699

117,533

3 - 18 let v KZÚV

177 592

176 194

1 398

652,722