Informace
Rozpočtové zdroje Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále MŠMT) pro krajské a obecní školství (mateřské, základní, střední, vyšší odborné školy a školská zařízení) vzrostly v roce 2006 oproti roku 2005 o 3 265 mil. Kč, což představuje celkový nárůst o pět procent. Finanční prostředky na platy vzrostly o 2 204 613 tis. Kč, tj. o 4,8 procenta. I přes to, že v roce 2006 započne realizace kurikulární reformy, lze - vzhledem k dalšímu výraznému meziročnímu poklesu výkonů v krajském a obecním školství (celkový úbytek dětí, žáků a studentů v ZŠ, SŠ a VOŠ činí téměř 40 tisíc) - v regionálním školství očekávat dosažení úspory počtu zaměstnanců přirozeně vyplývající z tohoto snížení výkonů (zhruba 1 - 1,2 procenta). Z tohoto důvodu MŠMT předpokládá, že platy zaměstnanců v regionálním školství vzrostou v roce 2006 o zhruba 5,8 - 6 procent. Tím bude i v roce 2006 v regionálním školství zajištěna vyšší dynamika růstu mezd než 4,5 procenta, kterých by mělo být dosaženo v celorepublikovém průměru. Na konci roku 2006 tedy průměrný měsíční plat pedagoga regionálního školství přesáhne 21 tisíc korun a průměrný měsíční plat učitele v základních, středních a vyšších odborných školách se bude pohybovat mezi 22 a 22,5 tisíci Kč. U ostatních běžných výdajů představuje navýšení oproti loňskému roku o 214 162 tis. Kč, tj. o 14,9 procenta.
Nárůst nákladů o pět procent zabezpečen
Na přímé výdaje na vzdělávání pro regionální školství zřizované obcemi, svazky obcí a kraji je na rok 2006 v rozpočtu MŠMT zabezpečeno celkem 67 973 597 tis. Kč (Tabulka 1). K 6. lednu 2006 rozepsalo MŠMT do rozpočtu jednotlivých krajů pro krajské a obecní školství celkem 67,6 mld. Kč, tj. zhruba 99,6 celkových rozpočtových zdrojů roku 2006. Ve srovnání s konečným rozpočtem krajského a obecního školství v roce 2005 je tedy v rozpočtech jednotlivých krajů reálně zabezpečen nárůst nákladů spojený se zvýšením tarifních tabulek v roce 2005 o pět procent. Převážná část zdrojů (67,1 mld. Kč) je rozepsána krajům prostřednictvím republikových normativů. Čtyři základní kategorie z minulého roku (I.: 3–5 let: dítě v předškolním vzdělávání; II.: 6–14 let: žák plnící povinnou školní docházku; III.: 15–18 let: žák v denní formě středního vzdělávání s výjimkou žáka plnícího povinnou školní docházku a s výjimkou denní formy nástavbového studia; IV.: 19–21 let: student v denní formě vyššího odborného vzdělávání) byly doplněny pátou věkovou kategorií: 3–18 let v krajských zařízeních ústavní výchovy. Zavedením této kategorie je umožněno spravedlivější přidělování finančních prostředků na dětské domovy jednotlivým krajům, vzhledem k značně nerovnoměrnému rozložení sítě těchto zařízení v jednotlivých krajích republiky (Tabulka 2). Normativní výdaje státního rozpočtu na vzdělávání jednoho žáka v MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ celkem v krajském a obecním školství v roce 2006 činí 40 595 Kč/rok, což je o 2 549 Kč, resp. o 6,7 procenta více než v roce 2005. Nejvyšší nárůst výdajů státního rozpočtu na vzdělávání jednoho žáka je v roce 2006 zajištěn v povinné školní docházce. Normativní výdaje na vzdělávání jednoho žáka ve věku 6–14 let činí v letošním roce 37 907 Kč/rok, což je o 2 871 Kč, resp. o 8,2 procenta více než v roce 2005. Zvláště markantní zvýšení výdajů na žáka v oblasti povinné školní docházky je nutno považovat za významný přínos k zabezpečení potřeb kurikulární reformy v roce 2006.
Prostředky na realizaci rozvojových programů
Kromě zdrojů rozepsaných k 6. 1. 2006 zůstávají v rozpočtu MŠMT pro krajské a obecní školství vyčleněny další prostředky ve výši zhruba 380 mil. Kč na realizaci rozvojových programů v roce 2006. Jde jednak o pokračování hlavních rozvojových programů z roku 2005 (například podpora dalšího vzdělávání pedagogů v krajích, vzdělávání cizinců a azylantů) v celkovém objemu kolem 141 mil. Kč a jednak o nové významné rozvojové programy (zejména podpora národního plánu výuky cizích jazyků, podpora zavádění funkce asistentů pedagoga pro děti a žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí, rozšíření výuky na II. stupni ZŠ o další hodinu a další) v celkovém objemu kolem 239 mil. Kč. Na dotace pro soukromé školství je pro rok 2006 v rozpočtu MŠMT zajištěno 3 409 mil. Kč, což představuje oproti skutečně poskytnutým dotacím v roce 2005 zvýšení o 274 mil. Kč, tj. o 8,7 procenta. Meziroční nárůst celkových rozpočtových zdrojů pro krajské a obecní školství činí pět procent. V normativech pro soukromé školství obsahuje mzdová složka shodně jako pro obecní a krajské školy zvýšení o 4,5 procenta, dále zvýšení na realizaci kurikulární reformy (například pro ZŠ o další tři procenta) a další zvýšení o dvě procenta na vyrovnání na průměrnou krajskou úroveň. Složka ostatních běžných výdajů je v roce 2006 zvýšena o dvacet pět procent.
Hlavní faktory ovlivňující rozpočtové zabezpečení
Meziroční vývoj počtu dětí, žáků a studentů (výkonů) v regionálním školství. Ve školním roce 2005/2006 došlo ve srovnání s předchozím školním rokem k dalšímu výraznému poklesu celkových výkonů, a to o zhruba 37 000 (v ZŠ o téměř 36 000, v SŠ o 2,5 tisíce a ve VOŠ o 1 000). Mírný meziroční vzestup zaznamenaly pouze výkony v mateřských školách (zhruba o 2 000).
Rozhodnutí vlády, kterým byla oblast regionálního školství ÚSC vyjmuta z dvouprocentního meziročního snižování celkového počtu zaměstnanců a odpovídajícího objemu prostředků na platy a zákonné odvody. Znamená to tedy, že (na rozdíl od ostatních částí veřejného sektoru) je nárůst platových tarifů v roce 2006 o pět procent rozpočtem plně zajištěn, a není tedy již (tak jako v předchozích dvou letech) podmíněn dosažením předepsané úspory počtu zaměstnanců.
Tabulka 1: Přímé výdaje na vzdělávání
Základní rozpočtové parametry |
2005 konečný upravený rozpočet |
2006 schválený rozpočet |
% zvýšení |
Běžné výdaje |
64 708 536 tis. Kč |
67 973 597 tis. Kč |
5,05 |
V tom: mzdové prostředky ve výši |
46 187 604 tis. Kč |
48 415 285 tis. Kč |
4,82 |
Z toho platy |
45 677 518 tis. Kč |
47 882 131 tis. Kč |
4,83 |
Zákonné odvody do fondů ve výši |
17 079 212 tis. Kč |
14 902 430 tis. Kč |
4,82 |
Ostatní běžné výdaje ve výši |
1 441 720 tis. Kč |
1 655 882 tis. Kč |
14,85 |
Limit počtu zaměstnanců ve výši |
222 568 |
223 064 |
x |
Tabulka 2: Výše republikových normativů pro rok 2006
Věková kategorie |
NIV celkem Kč/žáka |
MP + odvody Kč/žáka |
ONIV Kč/žáka |
Limit PZ Z./1000ž |
3 - 5 |
34 478 |
34 092 |
386 |
140,590 |
6 - 14 |
37 907 |
36 955 |
952 |
122,637 |
15 - 18 |
48 414 |
47 218 |
1 196 |
148,979 |
19 - 21 |
41 848 |
41 149 |
699 |
117,533 |
3 - 18 let v KZÚV |
177 592 |
176 194 |
1 398 |
652,722 |