Ohlas
V časopise Veřejná správa č. 1–2/2007 vyšel článek paní Štěpánky Litecké, projektové manažerky MEPCO, informující o Evropské územní spolupráci v programovém období 2007 – 2013. Jelikož článek obsahuje řadu nepřesností týkajících se problematiky Nadnárodní spolupráce, ráda bych tyto informace uvedla na pravou míru.
Pokračování územní spolupráce v programovém období 2007 - 2013
V příštím programovém období bude iniciativa ES Interreg III pokračovat v rámci samostatného Cíle 3 strukturálních fondů s názvem Evropská územní spolupráce. Tento Cíl bude zahrnovat programy Přeshraniční spolupráce, Nadnárodní spolupráce, Meziregionální spolupráce a síťové programy ESPON a INTERACT.
Zásadní rozdíly mezi novými operačními programy
Uvedené programy se liší především charakterem spolupráce, kterou podporují. Je zřejmé, že operační programy Přeshraniční spolupráce jsou určeny na podporu rozvoje společných příhraničních oblastí. Stejně tak je třeba chápat rozdíl mezi Nadnárodní a Meziregionální spoluprací. Cílem Meziregionální spolupráce je podpora řešení společných problémů nesousedících regionů, které se zabývají podobnou problematikou. V rámci tohoto programu tak mohou spolupracovat i partneři z geograficky vzdálených regionů, jakými mohou být třeba regiony z České republiky a Rumunska spolu s francouzským regionem. Naopak cílem Nadnárodní spolupráce je komplexní řešení společné problematiky uceleného, společně sdíleného území. Dobrým příkladem může být řešení ochrany před povodněmi na řece, protékající územím několika států, nebo dopravní propojení území.
Nové územní dělení
Všechny programy územní spolupráce musí být jasně rozlišeny a nemělo by docházet k překryvu jejich cílů. Z tohoto důvodu bylo rozhodnuto také o změnách v programových územích. Prostor CADSES (Central, Adriatic, Danubian and Southeastern European Space), který zahrnoval oblast střední Evropy, jaderskou a dunajskou oblast spolu s jihovýchodní Evropou, byl v minulém programovém období největším programovým územím iniciativy ES Interreg IIIB. V zájmu jasného vymezení strategie Nadnárodní spolupráce byl tento prostor rozdělen na dvě stejnorodější oblasti, a to prostor Střední Evropa a Jihovýchodní Evropa.
Česká republika bude v rámci Nadnárodní spolupráce zapojena do prostoru Střední Evropa, který zahrnuje území Rakouska, Polska, části Německa, Maďarska, Slovinska, České republiky, Slovenska a části Itálie. Z nečlenských zemí bude do prostoru Střední Evropy zapojena také Ukrajina.
Pravidla flexibility
Jedná se také o využití možnosti tzv. pravidla dvacetiprocentní flexibility, podle kterého by až dvacet procent rozpočtu projektu mohlo být použito pro území mimo vymezený prostor Střední Evropa. Důraz je kladen zejména na spolupráci s prostorem Jihovýchodní Evropa. V jednání je také využití pravidla desetiprocentní flexibility, které by umožňovalo využít až deset procent rozpočtu projektu na spolupráci s nečlenskými státy EU. V případě prostoru Střední Evropa by pravidlo mohlo být využito zejména pro spolupráci s Ukrajinou.
Zaměření na strategický přístup v novém programovém období
Operační program prostoru Střední Evropa bere plně v úvahu nové směrnice Evropské unie o politice územní soudržnosti. Pokračuje v přístupu orientovaném na účastníky z oblasti politiky územního rozvoje, ale soustředí se i na nové účastníky z oblasti inovace a ekonomického rozvoje.
Členské státy spolu s Evropskou komisí kladou v novém programovém období 2007 – 2013 větší důraz na strategický přístup. Společně realizované aktivity budou preferovány před vytvářením sítí a výměnou informací. Více důrazu bude kladeno na konkrétní akce a přípravu investic. Projekty budou založeny na doložené potřebě spolupráce.
Cíl Nadnárodní spolupráce
Program si stanovil svůj celkový cíl, kterým je posilování územní soudržnosti, podpora vnitřní integrace a zvyšování konkurenceschopnosti Střední Evropy.
K dosažení celkového cíle bude použit strategický přístup, jehož snahou je zaprvé zlepšení konkurenceschopnosti Střední Evropy díky vytvoření a posílení stávajících opatření a struktur inovace a dostupnosti. Záměrem je podílet se na vyváženém ekonomickém rozvoji Střední Evropy díky vytvoření a rozvoji vědeckých a technologických sítí a posílení rozvoje výzkumu a vývoje (R&TD) a inovační kapacity. Konkurenceschopnost Střední Evropy má být posílena díky rozvoji v oblasti inovace a dynamiky podnikání a urychlení přijetí informačních a komunikačních technologií (ICT).
Druhým aspektem strategického přístupu je zlepšení sociální a environmentální udržitelnosti díky zlepšení kvality životního prostředí a rozvoji atraktivních měst ve Střední Evropě. Za účelem posílení udržitelných územních struktur Střední Evropy by se měl vývoj zaměřit na polycentrický městský rozvoj a rozvoj životního prostředí. Cílem je nakládat se životním prostředím a přírodními zdroji Střední Evropy zodpovědně způsobem, který se podílí na snížení ekonomických nákladů a stimuluje inovaci a tím zajistí dlouhodobou udržitelnost ekonomického růstu.
Naplňování celkového cíle programu bude dosahováno prostřednictvím čtyř priorit:
Míra spolufinancování projektů Nadnárodní spolupráce
Potenciální projektové partnery bude jistě zajímat míra financování projektů z Evropského fondu regionálního rozvoje (ERDF). Tato otázka ještě nebyla v rámci jednání o novém programu uzavřena. Česká republika spolu s Polskem, Slovinskem a Slovenskem však trvají na 85 % míře financování projektů z ERDF. Ostatní státy podporují 75 % míru financování. Je tak pravděpodobné, že míra spolufinancování se bude u jednotlivých členských států lišit. V případě 85 % spolufinancování projektů z ERDF nebudou již čeští projektoví partneři podporováni dotacemi ze státního rozpočtu.
Řídící struktury programu
Při rozhodování o umístění řídících struktur programu měly členské země zájem na tom, aby tyto instituce byly umístěny ve stejné lokalitě. Na převzetí funkce Řídícího orgánu, Certifikačního orgánu a Společného technického sekretariátu byly předloženy čtyři nabídky. Členské státy pro tuto funkci delegovaly po dlouhých diskusích Magistrát města Vídně, který má již zkušenosti s řízením programu v rámci iniciativy ES Interreg IIIC.
Zahájení programu Nadnárodní spolupráce
Členskými státy byla ustavena skupina “Task Force”, která vytvořila návrh Operačního programu nadnárodní spolupráce. V rámci této skupiny má Česká republika také své zastoupení. Proces přípravy bude zakončen schválením Operačního programu Evropskou komisí. Zahájení programu se předpokládá v druhé polovině roku 2007.
Zapojení Národního výboru
Činnost Národního výboru České republiky pro iniciativy ES Interreg IIIB CADSES a Interreg IIIC (dále jen “Výbor”) pokračuje také v programovém období 2007 - 2013. Jeho členové byli pravidelně informováni o průběhu programování a byla s nimi diskutována zásadní rozhodnutí programovacího procesu, která byla poté prosazována zástupci České republiky na jednáních skupiny Task Force.
Členy Výboru jsou:
Zveřejnění návrhu Operačního programu
Veřejnosti je návrh Operačního programu v anglickém jazyce přístupný v rámci procesu SE na webových stránkách www.cadses.net. Český překlad bude v rámci procesu SEA v České republice přístupný na webových stránkách Ministerstva životního prostředí www.env.cz.
Aktuální informace
Příprava Operačních programů je živý proces, v jehož rámci se vyjednávají podmínky pro realizaci programu a dochází k úpravám programových dokumentů. Aktuální informace o procesu přípravy Operačního programu nadnárodní spolupráce jsou pravidelně zveřejňovány na internetových stránkách www.strukturalni-fondy.cz.
Tabulka: Pokračování programů v novém programovém období
Programové období 2002- 2006 |
è |
Programové období 2007- 2013 |
Iniciativa ES Interreg III |
è |
Cíl 3 “Evropská územní spolupráce” |
Interreg IIIA |
à |
Přeshraniční spolupráce |
Interreg IIIB |
à |
Nadnárodní spolupráce |
Interreg IIIC |
à |
Meziregionální spolupráce |
ESPON 2006 |
à |
ESPON 2013 |
INTERACT |
à |
INTERACT II |
Prostor spolupráce Střední Evropa (vyznačen zeleně)
Priority programu Nadnárodní spolupráce