Týdeník Veřejná správa


Poradna

Správní poplatky za místní šetření ve věci kácení dřevin

Vyšlo v čísle 10/2007

Prosíme o sdělení, zda obec může vybírat (pokud ano, pak v jaké výši) správní poplatky za místní šetření ve věci kácení dřevin rostoucích na nelesní půdě (správní orgán – obec - opatřuje podklady pro vydání rozhodnutí).

Odpovídá:
Mgr. Jan Břeň

Úvodem bych upozornil, že kompetentním správním orgánem k povolení kácení dřevin a k pozastavení, omezení nebo zákazu kácení dřevin podle § 8 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, je – s výjimkou území národních parků – zásadně obecní úřad (a nikoliv obec, jak je uvedeno v dotazu) – viz § 76 odst. 1 písm. a) zákona č. 114/1992 Sb. Obecní úřad vykonává tuto působnost v přenesené působnosti (§ 90a zákona č. 114/1992 Sb.). Podle § 8 odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb. je obecně ke kácení dřevin nezbytné povolení orgánu ochrany přírody, pokud není výslovně zákonem stanoveno jinak. Povolení ke kácení dřevin tak není třeba například z důvodů pěstebních, dále na pozemcích, které jsou ve vlastnictví fyzických osob, jestliže pozemky užívají a jde-li o stromy se stanovenou velikostí, popřípadě jinou charakteristikou (tj. jedná se o dřeviny rostoucí mimo les za předpokladu, že tyto nejsou významným krajinným prvkem a jsou splněny ostatní podmínky stanovené zákonem a jinými právním předpisy; povolení se nevyžaduje pro stromy o obvodu kmene do 80 cm měřeného ve výšce 130 cm nad zemí nebo souvislé keřové porosty do celkové plochy 40 m2 – viz § 8 odst. 2 vyhlášky č. 395/1992 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona České národní rady č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů). Povolení ke kácení dřevin není nutné též v případě, je-li jejich stavem zřejmě a bezprostředně ohrožen život či zdraví, nebo hrozí-li škoda značného rozsahu. Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, v § 2 odst. 2 stanoví, že úkony zahájené správním úřadem z moci úřední, s výjimkou místního šetření, a úkony související s přestupkovým a s trestním řízením nejsou předmětem poplatku, nestanoví-li sazebník (tj. sazebník správních poplatků, který tvoří přílohu k zákonu o správních poplatcích) jinak. Obecně tedy místní šetření je předmětem správního poplatku v řízeních zahájených správním úřadem z moci úřední, s výjimkami stanovenými sazebníkem, a dále v řízeních zahájených na žádost. Správním úřadem zákon č. 634/2004 Sb. rozumí vedle orgánů moci výkonné i orgány územních samosprávných celků a orgány právnických osob, pokud vykonávají působnost v oblasti státní správy (viz § 1 cit. zákona). Zákon č. 634/2004 Sb. upravuje místní šetření v položce 20 sazebníku, ve kterém stanoví sazby správního poplatku za každou započatou hodinu, a to v závislosti na tom, zda místní šetření probíhá v pracovní době správního úřadu (100 Kč), nebo v mimo pracovní dobu v pracovních dnech (150 Kč) či ve dnech pracovního klidu 300 Kč). V této položce sazebníku jsou zároveň vymezeny úkony, které nejsou v rámci místního šetření předmětem správního poplatku (s povolením ke kácení dřevin nesouvisí žádný). Položka 20 také upravuje situace, kdy je místní šetření osvobozeno od správního poplatku. Jednou z těchto situací, která je ze zákona osvobozena od správního poplatku, je místní šetření prováděné při mimořádných hromadných událostech nebo nehodách. Pokud není naplněn důvod pro osvobození od správního poplatku za místní šetření (v úvahu připadá v podstatě pouze místní šetření prováděné při mimořádných hromadných událostech nebo nehodách), vybere správní orgán (obecní úřad) správní poplatek v rámci místního šetření ve věci kácení dřevin rostoucích mimo les ve výši stanovené položkou 20 sazebníku. V době účinnosti předchozího zákona o správních poplatcích (tj. zákona č. 368/1992 Sb.) vydal dne 15. dubna 1994 odbor legislativní Ministerstva životního prostředí ČR stanovisko č. 268 (Věstník Ministerstva životního prostředí ČR č. 4/1994), ve kterém uvádí, že správní poplatek se vybírá “také za místní šetření, které je vyvolané z podnětu účastníka řízení, například žádost o povolení ke kácení dřevin podle § 8 odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Nemůže-li správní orgán ve věci rozhodnout na základě podkladů, které má k dispozici, může nařídit místní (komisionální) řízení za přítomnosti účastníků řízení, popř. dalších dotčených subjektů.” Není mi známo, zda Ministerstvo životního prostředí ČR vydalo obdobné stanovisko i za účinnosti stávajícího zákona o správních poplatcích, nicméně z platného a účinného zákonného textu lze dovodit, že pokud je ve věci žádosti o povolení kácení dřevin rostoucích mimo les nařízeno místní šetření, tak potom toto místní šetření podléhá správnímu poplatku, jehož sazby jsou uvedeny v sazebníku pod položkou 20 (není-li samozřejmě dán některý ze zákonných důvodů pro osvobození od tohoto správního poplatku). Správní poplatek podle položky 20 se vyměřuje po ukončení místního šetření.