VEŘEJNÁ SPRÁVA   TÝDENÍK VLÁDY
ČESKÉ REPUBLIKY
číslo 10
    j e d i n ý  č e s k ý   t ý d e n í k  p r o  s t á t n í  s p r á v u  a  s a m o s p r á v u

poradna

Obecní zřízení
Způsob přijímání písemností

Vzhledem k tomu, že na budově obecního úřadu není schránka a v jeho úřední době jsem v zaměstnání, předávám různé písemnosti ve styku s obcí prostřednictvím různých zaměstnanců úřadu. Starosta obce mi sdělil, abych veškerou korespondenci zasílal poštou na obecní úřad, jinak budou písemnosti založeny jako nedoručené. Je postup starosty správný?

Jindřich Pošusta,
Praha



Odpovídá:
Mgr.JAN BŘEŇ,
odbor pro místní správu MV ČR

Je věcí každé obce, jak si upraví způsob přijímání písemností a jejich další oběh v rámci obecního úřadu. Pro tento účel vydává tajemník obecního úřadu ve smyslu § 110 odst. 4 zákona o obcích spisový řád. Není-li zřízena funkce tajemníka, nebo není-li tajemník ustanoven, plní jeho úkoly starosta. Ve spisovému řádu se např. upraví přebírání zásilek doručených osobně nebo poštou příslušným pracovníkem podatelny, popř. pověřeným pracovníkem obecního úřadu, kde není podatelna. Zároveň by však spisový řád měl upravovat takové situace, kdy písemnost převzal jiný pracovník. V daném případě by měl mít tento pracovník stanovenou povinnost předat takto doručenou písemnost na podatelnu či pověřenému pracovníkovi. Měl by být také upraven způsob potvrzení převzetí zásilky, popř. i způsob přebírání takových písemností, které byly doručeny technickými prostředky (telefaxem, e-mailem, apod.).

Je proto vhodné se informovat o základních pravidlech pro přijímání korespondence u příslušného obecního úřadu. I když spisový řád má povahu tzv. interního normativního předpisu, a tedy není závazný vůči subjektům stojícím mimo daný obecní úřad, je přesto i v zájmu občana, aby byla dodržována daná pravidla, například i z toho důvodu, aby se v množství písemností jeho zásilka případně “neztratila".



Copyright © 2004 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |