Týdeník Veřejná správa


Lexikon evropského práva

Vyšlo v čísle 6/2006

Evropský správní prostor

  • Informační součinnost v oblasti spotřebních daní

  • Od července 2005 se uplatňuje nové nařízení Rady č. 2073/2004 o správní spolupráci v boji s podvody, týkajícími se spotřebních daní. Jde o úpravu navazující na řadu předchozích legislativních opatření v daňové oblasti, zejména na směrnice č. 77/799 a č. 92/12 a na nařízení č. 1798/2003. Nové nařízení stanoví podmínky, za kterých správní orgány příslušné pro provádění předpisů o spotřebních daních spolupracují mezi sebou navzájem i s Evropskou komisí, a vymezuje pravidla a postupy, usnadňující příslušným orgánům členských států spolupráci a výměnu veškerých informací, které jim mohou pomoci správně vyměřit spotřební daně.

    Podrobně jsou upraveny náležitosti žádosti o předání informací a o provedení správního šetření. Jestliže členský stát rozhodne, že žádné speciální správní šetření není nutné, musí bez odkladů sdělit dožadujícímu orgánu důvody svého rozhodnutí. Poskytnutí informací může být zejména odmítnuto, pokud by vedlo k prozrazení obchodního, průmyslového či profesního tajemství či obchodního postupu nebo pokud by poskytnutí daných informací odporovalo veřejnému pořádku. Jinak je nutno poskytnout informační součinnost co nejrychleji, nejpozději však do tří měsíců ode dne přijetí žádosti. Přitom platí, že nařízení zásadně neukládá povinnost provést šetření či poskytnout informace, pokud právní předpisy či správní praxe neopravňují příslušné orgány členského státu, který má informace poskytnout, k provedení takového šetření nebo k shromažďování či používání takových údajů pro účely daňové správy členského státu.

    Členské státy se mohou dohodnout, že na svých územích provedou souběžné kontroly placení spotřební daně u jedné či více osob, o něž mají společný či doplňující zájem, kdykoli se takové kontroly jeví účinnějšími než kontroly provedené pouze jedním členským státem. Po souběžné kontrole příslušné orgány neprodleně informují kontaktní úřady pro spotřební daně ostatních členských států o podvodných praktikách zjištěných během této souběžné kontroly, pokud lze získané poznatky považovat za zvlášť významné i pro ostatní členské státy.

    I bez předchozí žádosti předá příslušný orgán každého členského státu informace, pokud nesrovnalost nebo porušení právních předpisů o spotřební dani, ke kterým došlo nebo o nichž existuje podezření, že k nim došlo, na území jednoho členského státu může mít následky v jiném členském státě, anebo pokud existuje nebezpečí podvodu nebo ztráty spotřební daně v jiném členském státě.

    Příslušný orgán každého členského státu provozuje elektronickou databázi s rejstříkem osob, které jsou oprávněnými skladovateli nebo registrovanými hospodářskými subjekty pro účely spotřební daně a s rejstříkem prostor schválených k užívání jako sklady s daňovým dozorem. Národní rejstřík je pro účely správy spotřební daně zpřístupněn příslušným orgánům ostatních členských států. Členské státy jsou dále povinny provozovat elektronický systém včasného varování, kterým může kontaktní orgán státu, z něhož jsou výrobky podléhající spotřební dani odesílány, zasílat informace orgánům členského státu určení, a to nejpozději v okamžiku odeslání výrobků.

    Pokud příslušný orgán členského státu obdrží informace od třetí země, může je předat dále příslušným orgánům těch členských států, které by mohly mít o tyto informace zájem, v každém případě však všem členským státům, které o tyto informace požádají, pokud to platná ujednání o pomoci uzavřená s konkrétní třetí zemí povolují. Takové informace mohou rovněž být předány Komisi, kdykoli je to v zájmu EU.

    Všechny uvedené informace se poskytují pokud možno elektronickými prostředky. Dožádaný orgán jednoho členském státu poskytne dožadujícímu orgánu jiného členského státu informace za předpokladu, že počet a povaha žádostí o informace, které během určitého období podal dožadující orgán, nepředstavují pro dožádaný orgán nepřiměřenou administrativní zátěž a že dožadující orgán vyčerpal obvyklé zdroje informací, které mohl podle okolností použít k získání požadovaných informací. Pokud vzájemná pomoc vyvolává nadměrné náklady, měly by se dotčené orgány dohodnout na podmínkách úhrady těchto nákladů.

    Poskytnuté informace lze použít pro účely stanovení vyměřovacího základu, výběr nebo kontrolu spotřebních daní, sledování pohybů výrobků podléhajícího spotřební dani, analýzu rizika a pro související správní šetření. Lze je použít v soudních nebo správních řízeních, která mohou vést k uložení sankcí za porušení daňových předpisů, aniž jsou dotčena obecná pravidla a právní předpisy upravující práva žalované strany a svědků v takových řízeních. Zprávy, výkazy a všechny ostatní dokumenty mohou být příslušnými orgány členského státu dožadujícího orgánu použity jako důkazy stejným způsobem jako obdobné dokumenty, které poskytl jiný vnitrostátní orgán.

    Doc. JUDr. Richard Pomahač,
    Právnická fakulta Univerzity Karlovy