Téma
V polovině listopadu se konala v Praze devátá mezinárodní konference o informatické podpoře personálních procesů ve státní správě (ICT Forum/Personalis 2005). Soustředila se na otázky manažerského řízení v procesu změn, model excelence EFQM a moderní technologie ve státní správě. Organizátorem byla Agentura Carolina, spol. s r.o., hlavními partnery přední tuzemské i zahraniční softwarové a poradenské společnosti, záštitu převzal ministr vnitra. Ústřední téma konference bylo rozčleněno na programové bloky:
Náměstek policejního prezidenta plukovník Martinů hovořil o modelu excelence EFQM, který byl zaveden do Policie ČR twinningovou smlouvou. Z výsledků projektu vychází Etický kodex policie a rovněž nový projekt podporující posílení prevence a metody “community policing” v práci Policie České republiky. Vychází se ze zkušeností zahraničních partnerů a z výsledků prvních dvou pilotních projektů v Tišnově a Zruči nad Sázavou. Posledním projektem české policie je Vývoj policie 2015, jehož hlavním cílem má být nalezení rovnováhy mezi přáním veřejnosti a možnostmi policie.
Náměstkyně ministra práce a sociálních věcí ing. Legierská se detailně věnovala problematice řízení a využívání moderních informačních a komunikačních technologií na ministerstvu, kde jde již o tradiční záležitost: například informační kiosky fungují na Úřadech práce již od roku 1996. Jako první ministerstvo uvedlo elektronické formuláře pro dávky sociální podpory a od počátku roku 2002 jsou využívány čipové karty a elektronický podpis. Byla zavedena elektronická spisová služba a elektronická podatelna je přímo integrována do systému.
Manažer IBM ČR ing. Rozsypal referoval o elektronické daňové správě. Zdůraznil, že daňový subjekt po odeslání daňového přiznání okamžitě obdrží elektronicky podepsané potvrzení a jeho přiznání se uloží do bezpečného archivu. Pro klienty existuje daňový portál, v němž si klient může založit svůj osobní elektronický daňový účet (EDÚ). V rámci EDÚ si může prohlížet transakce na svém osobním daňovém účtu (ODÚ) a přebírat písemnosti, které mu zasílá správce daně.
V roce 2000 přijala vláda ČR usnesení (č.458) o národní politice podpory jakosti, jímž byla rovněž ustavena Rada ČR pro jakost, jejímž cílem je podporovat podnikání a zlepšit kvalitu ve veřejném sektoru. Vydávají se národní ceny ČR za jakost, podporuje se hodnocení podle modelu CAF, do akce se zapojily i některé územní samosprávné celky. Výkonný místopředseda Rady ČR pro jakost docent ing. Vorlíček podrobně vysvětlil činnost Rady a nastínil náměty pro novou strategii státní podpory jakosti. O způsobu oceňování subjektů podle modelu CAF i modelu EFQM detailně hovořil ing. Ryšánek z Národního informačního střediska podpory jakosti a uvedl možnosti dalšího rozvoje programu udílených cen, k nimž patří větší zájem médií, zvýhodnění držitelů ceny u státních zakázek, lepší spolupráce s agenturou CzechInvest a větší zájem firem a organizací veřejného sektoru, včetně samospráv, o nové metody řízení.
O moderních technologiích v řízení lidských zdrojů hovořil zasvěceně generální ředitel společnosti OKsystem ing. Procházka. Definoval je jako nástroj pro správné manažerské rozhodování, v nichž zásadní význam má PIS (personální informační systém), který není jen nástrojem pro personalisty, ale též pro management. Konstatoval, že v současnosti jsou malé úřady a malé podniky často bez personálního informačního systému a u středních a velkých úřadů a podniků je vše značně složité. Malé a střední podniky označil za střed zájmu dodavatelů informačních systémů. Jako česká specifika uvedl nepřehlednou, složitou a stále se měnící legislativu, což konkrétně dokazoval na příkladu neustálých odkladů zákona o státní službě.
Místopředseda představenstva společnosti VEMA ing.Šmarda ve svém příspěvku o informační podpoře personálních procesů ve státní správě rovněž zdůraznil přínos systému PIS pro zefektivnění personálních agend a evidencí. Ke zefektivnění mzdové agendy dochází přes portál Veřejné správy. Efektivní podpora personálních procesů je nutná pro státní správu jako servisní organizaci a personální procesy jsou důležité pro podporu logistických procesů. Pokud jde o podporu personálních procesů, referující uvedl, že manažerský informační systém je příliš složitý a že je potřeba relativně omezeného počtu klíčových indikátorů (např. HR scorecard) a za důležitou rovněž označil komparaci (tzv. benchmarking) a personální informační systém formou ASP (Application Service Providing). Společnost VEMA má přes 4200 zákazníků ve státní správě v České republice a na Slovensku.
Slovensko zastupovalo na konferenci šest účastníků, většinou z ministerstev. Vedoucí Služebního úřadu na Ministerstvu financí ing. Červenáková hovořila velmi pozitivně o auditu a manažerských metodách řízení v podmínkách Ministerstva financí, kde v roce 2003 postupně zaváděli audit organizační, funkční, procesní a informační. Celý projekt trval šest měsíců a počet zaměstnanců se snížil o třetinu. V roce 2004 udělali porovnání variant řízení kvality a vybrali jako nejlepší metodu EFQM a v roce 2005 byla zpracována sebehodnotící zpráva ministerstva a trvalý systém pro jeho zlepšování. Podobně ředitel kanceláře ministra obrany Dr.Škultéty informoval o připravovaných kvalitativních změnách v procesu řízení resortu, v nichž má dojít ke zjednodušení struktury ministerstva v roce 2006. Dojde k odstranění duplicit mezi ministerstvem a generálním štábem a zejména k optimalizaci potřeby lidských zdrojů a zabezpečení efektivního, účelného a hospodárného vynakládání rozpočtových prostředků. Změny mají být ukončeny nejpozději v roce 2012.
Projektový manažer Ministerstva dopravy, pošt a telekomunikací Mgr. Lauko hovořil o koncepci informatizace služeb veřejné správy na Slovensku, která by měla odstranit současné hlavní problémy. Řadí se k nim dosud chybějící legislativa, nízká úroveň informační gramotnosti lidí a nesystémový přístup.
Mgr. Jurkovičová z Úřadu pro státní službu hovořila o zkušenostech ze sebehodnocení podle modelu CAF ve slovenské státní správě. Úřad pro státní službu jako garant, Úřad pro normalizaci, metrologii a zkušebnictví jako koordinátor a Slovenská společnost pro kvalitu jako organizátor společně vytvářejí od roku 2003 projekt implementace modelu CAF v organizacích veřejné správy, který plní organizační, metodickou a koordinační podporu. V jeho rámci byla loni vydána aplikační příručka modelu CAF a vytvořena databáze dobré praxe. Letos Úřad pro státní službu mimo jiné umožní organizacím, jež aplikují model CAF, aby se zúčastnily soutěže Národní cena SR za kvalitu ve dvou kategoriích.
Vedoucí Služebního úřadu na Ministerstvu hospodářství ing.Tornyaiová přednesla výsledky implementace modelu CAF na ministerstvu v letech 2003-2005. Mgr.Kiselicová, generální ředitelka firmy S& K manažerské systémy, doplnila referáty o pohled organizace, která se zabývá měřením a porovnáním situace mezi vybranými ministerstvy, pokud jde o realizaci auditů a organizačních změn. Je přesvědčena, že auditů je možno využívat i jinak než dosud, zejména nadresortně a apoliticky, jde však o dlouhodobou záležitost.
Ředitel odboru reformy regulace a ústřední státní správy Úřadu vlády ČR http://institut.vlada.cz ing. Tesař a jeho zástupce ing. Trnka přednesli podrobné zprávy o realizaci postupu a hlavních směrech reformy a modernizace ústřední státní správy, schválených usnesením vlády z března 2004.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 5/2006.