Informace |
6. prosince 1774 vydala císařovna Marie Terezie Všeobecný školní řád. Jeho cílem bylo obecné zvýšení vzdělanosti obyvatelstva, které si již naléhavě vyžadovaly požadavky na další hospodářský rozvoj. Na podkladě tohoto výnosu se postupně vytvářela ve vesnicích síť triviálních škol (podle výuky základního trivia – čtení, psaní, počítání), v městech vznikaly školy “hlavní” a v Praze a v Brně školy “normální”, které měly být ostatním školám vzorem. Rodiče byli Všeobecným školním řádem vyzváni, aby své děti ve věku 6–12 let posílali do škol. Toto vyzvání – podepsané samotnou císařovnou a spojené s požadavkem vzniku škol - je obvykle a často interpretováno již jako zavedení povinné školní docházky.
Přestože císařovna vyzvala své poddané k tomu, aby posílali děti do škol, nebyla docházka do školy ještě po řadu let uspokojivá. Například koncem osmdesátých let osmnáctého století docházelo do škol pouze okolo šedesáti procent dětí příslušného věku. Přestože počet škol postupně narůstal, nebyla jejich kapacita dlouho taková, aby se do nich všechny děti vešly. A protože školy vznikaly jen v obcích s vlastní farou, byla pro mnoho dětí docházka nemožná i pro přílišné vzdálenosti. Ani vlastní výuka v již existujících školách nesplňovala často představy, s nimiž byla možnost obecného vzdělávání veškerého obyvatelstva spojována. To všechno úřady věděly a po řadu let sice k návštěvě škol děti a jejich rodiče vyzývaly, za nedocházení či nepravidelné docházení však žádné sankce nikomu nehrozily.
I přes časově postupnou realizaci byl výnos císařovny Marie Terezie z roku 1774 již od samého počátku významným a pokrokovým aktem osvícené panovnice. Tímto výnosem projevil stát poprvé v naší historii zájem o vzdělání nejširších lidových vrstev a o vybudování sítě škol. Byl tak započat vývoj, který v péči o vzdělání prostého lidu vyvrcholil zavedením již osmileté povinné školní docházky zákonem z roku 1869.
Pozoruhodnost vydání Všeobecného školního řádu v roce 1774 nejen pro naše školství, ale i pro školské systémy celé střední Evropy, budou v letošním roce připomínat akce, na nichž se významným způsobem podílí Pedagogické muzeum Jana Amose Komenského (PMJAK) v Praze.
29. září 2004 bude k výročí vydána příležitostná poštovní známka. Její zařazení do emisního plánu iniciovalo PMJAK v Praze, které poskytlo při zpracování výtvarného řešení známky, rytin na obálce i příležitostného razítka vybranému autorovi odbornou pomoc. Autorem známky v hodnotě 6,50 Kč, tedy v hodnotě hodící se na frankování běžné korespondence, je akademický malíř a grafik Jan Kavan.
30. září 2004 bude ke 230. výročí vydání Všeobecného školního řádu zahájena ve výstavních prostorách muzea výstava s názvem Škola v proměnách času. Na výstavě se návštěvníci v přehledném zpracování seznámí s historickým vývojem našeho školství od roku 1774 až po současnost. Výstava bude v Pedagogickém muzeu J. A. Komenského v Praze přístupna do konce listopadu 2004.
Ve dnech 4. - 5. listopadu uspořádá PMJAK ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR mezinárodní konferenci s názvem Veřejné vzdělávání pro všechny. Pro organizaci konference byl jmenován ministryní školství přípravný výbor, v jehož čele stojí ředitel Pedagogického muzea J. A. Komenského Ing. Ludovít Emanuel. Na konferenci, která se bude konat v budově ministerstva, se počítá s účastí zhruba stovky odborníků včetně reprezentantů zemí visegrádské čtyřky a dalších států, jejichž území se historický výnos císařovny Marie Terezie také týkal.
Pedagogické muzeum J. A. Komenského v Praze uspořádá u příležitosti 230. vydání Všeobecného školního řádu císařovnou Marií Terezií v měsících říjen–prosinec 2004 přednáškový cyklus k dějinám českého školství. Program cyklu zahrnuje přednášky Rodinné stříbro českého školství, Praha–město škol a vzdělání, Známé osobnosti-neznámí učitelé.