Otázka pro

JUDr.Richarda Krejčíka,
vedoucího právního oddělení
Městské policie hl.m.Prahy

Pražské zastupitelstvo chystá novou vyhlášku k pohybu psů

Jak řeší současné obecní vyhlášky problematiku chovu psů na území hlavního města Prahy? Souhlasil byste se zákonnou úpravou povinností a odpovědnosti chovatelů psů předkládanou ve sněmovně skupinou poslanců?

Chovu psů ve městě se dotýkají dvě stávající vyhlášky. Vyhláška hl.m. Prahy č.6/2001, o ochraně veřejné zeleně, a vyhláška hl.m.Prahy č.23/2003, o místním poplatku ze psů. První z vyhlášek chovatelům zakazuje, aby nechali své psy ve veřejné zeleni volně pobíhat - vyjma míst, která vlastník zeleně k tomuto účelu vyhradí, a z hygienických důvodů zakazuje vstupovat se psy, nebo umožnit jejich vstup na dětská hřiště a pískoviště. Určitým problémem je ovšem definice veřejné zeleně, vyplývající ze zákona o hlavním městě Praze, neboť podle ní lze omezení a zákazy vyplývající z vyhlášky vztáhnout pouze na pozemky zapsané jako zeleň v zástavbě a ostatní veřejná zeleň v katastru nemovitostí. Vyhláška o místním poplatku ze psů zabezpečuje městu nejen jeho fiskální zájmy, ale současně i funkci určité regulace počtu chovaných psů. Není žádným tajemstvím, že počet psů chovaných na území hlavního města je neúměrně vysoký a představuje pro město zátěž z hlediska čistoty a hygieny veřejného prostranství. Chov psů v činžovních domech, zejména velkých plemen, která zde většinou trpí nedostatkem pohybu, se mnohdy blíží k týrání zvířat a může být i zdrojem obtěžování dalších nájemců, pokud je zde zvíře ponecháváno přes celý den o samotě a jeho štěkání a vytí ruší obyvatele okolních bytů. Možnosti řešení problematiky chovu psů a jejich pohybu na veřejném prostranství vyhláškami obce se od 1. března tohoto roku výrazně zvýšily vydáním novely zákona na ochranu zvířat proti týrání. Tato novela umožnila obcím zavést povinné označování psů a evidenci jejich chovatelů, upravit pravidla pro pohyb psů na veřejném prostranství a především vymezit prostory pro volné pobíhání psů, což u nás v Praze až dosud záleželo jen na dobré vůli městských částí.

Na základě tohoto zákonného zmocnění byla připravena i novela vyhlášky hl.m.Prahy o místním poplatku ze psů, jejímž záměrem je od 1. ledna 2005 stanovit i povinnost chovatelů označit všechny psy chované na území města čipem nebo tetováním a přihlásit se do evidence chovatelů, kterou povede Magistrát hl.m.Prahy. Informace o všech psech na území města je důležitá pro hledání jejich majitelů i například při zjišťování zdravotního stavu psa, který někoho poraní. Současně byla zahájena příprava nové vyhlášky, vycházející ze zmocnění ke stanovení pravidel pro pohyb psů na veřejnosti. Podnětem k její přípravě je i průzkum veřejného mínění, který pro Městskou policii hl.m.Prahy vloni provedla společnost IBRS, s.r.o. V této anketě odpovědělo kladně na otázku, zda by se měly vyhláškou stanovit povinnosti pro venčení psů, 91 procent Pražanů. Problémem je ovšem nalézt optimální hranici mezi zájmy obyvatel a jejich potřebami využívat veřejné prostranství a vrozenými potřebami psů, kterým nelze odpírat dostatek pohybu. Názory veřejnosti na tyto otázky se diametrálně rozcházejí a jsou i lidé, kteří se snaží prosazovat krajní řešení - značně militantním způsobem. Nebude to tedy úkol jednoduchý. Náměstek primátora Mgr. Rudolf Blažek, který se ujal přípravy této vyhlášky, vstoupil do kontaktu s odborníky z občanských sdružení i ze státních orgánů a snaží se pravidla pohybu psů na veřejném prostranství vytvářet diferencovaně, tak, aby odpovídala povaze a určení toho kterého druhu veřejného prostranství. Určité odlišnosti by tedy měly platit podle toho, zda je o komunikaci pro chodce či pro provoz motorových vozidel, zda jde o prostranství chráněného území či přírodního parku a nebo o prostor veřejné zeleně. Základní povinností chovatele bude zabezpečit, aby se pes na veřejných prostranstvích pohyboval pouze v doprovodu osoby způsobilé psa účinně zvládat. Mělo by být povinností mít psa trvale pod dohledem, na veřejném prostranství neprodleně upoutat na vodítko takového psa, který projevuje snahu napadat jiné osoby nebo zvířata, a zabránit mu v kontaktu s nimi. Zákaz vstupu se psem na pískoviště a dětská hřiště by měl platit i nadále. Zvažován je zákaz vstupu se psy do těch veřejně přístupných areálů, jejichž vlastník takový vstup výslovně nepovolí; může se jednat o sportoviště, hřbitovy nebo například venkovní areály nemocnic. Venčení psů by mělo probíhat především v místech s dochovaným přírodním rázem, kde nikoho neohrožují ani sami nejsou ničím ohroženi. Připravovaná vyhláška by představovala značný krok vpřed tím, že výslovně stanoví výčet prostor vymezených ve veřejné zeleni pro volné pobíhání psů. Na frekventovaných místech samozřejmě nelze zabránit fyzickému kontaktu vedeného psa s jinými osobami nebo s jejich zvířaty, proto bude nutno zabezpečit, aby doprovázející osoba psa buď upoutala, nebo ho opatřila náhubkem. To, zda bude vodítko nutno nařizovat například na chodníku, ze kterého by pes mohl vběhnout do vozovky, nebo zda bude rozhodnutí této otázky ponecháno na uvážení osoby doprovázející psa, bude ještě nutno podrobit diskusi. K legislativní iniciativě paní poslankyně Šojdrové se názory značně různí a žádné oficiální stanovisko orgánů města k nim nebylo vysloveno. Za svou osobu se domnívám, že návrh na zřízení centrální evidence psů a jejich vlastníků, podložený trvalým označováním psů, je rozumný a vzhledem k závažným následkům některých případů napadení člověka psem bych přivítal i možnost přísnějšího postihu chovatelů za poranění způsobená jejich psem.

Alexandra Štefanová

Další informace [nápis]
Číslo 36/2004
Časopis Veřejná správa č. 36/2004
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail