Informace |
Zřídit centrální datový sklad dopravních informací a určit jeho gestora, definovat dopravní informace, které mají být ve skladu uloženy, stanovit jejich poskytovatele a formát, v němž mají být poskytnuty, stanovit systém verifikace dopravních informací a poskytnout dopravní informace veřejné správě a motorizované veřejnosti – to jsou základní cíle řídícího výboru Ministerstva dopravy, Ministerstva vnitra, včetně Policie ČR, Ministerstva informatiky, Českého úřadu zemědělského a katastrálního a Ředitelství silnic a dálnic ČR, který si předsevzal realizovat projekt Jednotného systému dopravních informací v ČR.
Řídící výborů náměstků ministra dopravy, vnitra a informatiky
Na poradě řídícího výboru 22. června 2004 náměstci ministra dopravy ing. Jiří Kubínek a ing. František Rochovanský, náměstkyně ministra informatiky a ředitelka sekce e-Gouvernment ing. Dana Bérová, I. náměstek ministra vnitra Mgr. Miloslav Koudelný, ředitel pro vnitřní věci Ředitelství silnic a dálnic ČR ing. Michal Hala a výkonní pracovníci jednotlivých ministerstev: ředitel odboru informatiky MD ing. Miroslav Duda, pracovnice odboru bezpečnostní politiky MV JUDr. Jana Horáková, pracovník 4. sekce e-gouvernmentu MI Mgr. Štěpán Žežula a koordinátor realizace projektu ing. Jaroslav Zvára provedli inventuru dopravních informací a definovali první čtyři subsystémy pro řešení dílčích úkolů, ve kterých budou pracovat samostatné pracovní skupiny. Práci v subsystémech Policie a Hasičského záchranného sboru garantuje I. náměstek ministra vnitra Mgr. Miloslav Koudelný a v subsystémech Správy a údržby silnic a Silničních správních úřadů náměstek ministra dopravy ing. Jiří Kubínek. Ing. Jaroslav Zvára byl v letech 2000 až 2003 výkonným managerem projektu “Metodika ovlivňování chování účastníků silničního provozu prostřednictvím médií” zpracovaného firmou ABA pro zadavatele - Ministerstvo dopravy.
Řídící výbor dal přednost řešení úkolů spojených s aktuálními dopravními informacemi a až později se bude zabývat systémovým řešením preventivních a ostatních informací. Výbor vzal na vědomí nutnost sjednotit postup II. etapy budování policejního centra dopravních informací s ostatními systémy a s Jednotným systémem dopravních informací v ČR. Členům výboru byl předložen návrh meziresortní dohody o spolupráci Ministerstva dopravy, Ministerstva vnitra a Ministerstva informatiky.
Výhledově by se garantem centrálního datového skladu mohlo stát Ředitelství silnic a dálnic ČR, avšak teprve podle návrhu na organizační, technické, finanční a personální zabezpečení skladu výbor rozhodne, zda garantem bude Ředitelství silnic a dálnic ČR nebo bude hledána jiná možnost. Koordinátor dopravně informačního sytému dostal za úkol zpracovat přehled typů dopravních informací včetně číselníků a datový model pro subjekty infrastruktury sběru informací.
Členové řídícího výboru se dohodli, že materiál k realizaci Jednotného systému dopravních informací v ČR předloží vládě na podzim tohoto roku.
Pracovní skupiny policie a hasičského záchranného sboru
V úterý 1. července 2004 I. náměstek ministra vnitra Mgr. Miloslav Koudelný pozval na poradu zástupce subsystémů Policie a Hasičského záchranného sboru, aby je seznámil s projektem Jednotného systému dopravních informací, aby vybral odpovědné osoby a členy pracovní skupiny každého subsystému a aby každé skupině definoval hlavní úkoly.
Vedoucí operačního oddělení PP ČR pplk. Mgr. Petr Vaňata se stal gestorem subsystému Policie ČR. V tomto systému jsou zástupci ředitelství služby dopravní policie, preventivně informační skupiny a operačního oddělení z Policejního prezídia ČR a zástupci odboru prevence kriminality, odboru tisku a public relations a odboru komunikačních a informačních služeb z Ministerstva vnitra.
Ředitel odboru operačního řízení Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru pplk. Ing. Luděk Prudil se stal gestorem subsystému hasičského záchranného sboru. Jeho členy se stanou vybraní zástupci krajských ředitelství a další zástupci, například z RCS Kladno, spol. s.r.o. a Medium Ostrava.
Společné jednání pracovních skupin obou subsystémů se uskuteční v září 2004. Program, na návrh koordinátora projektu, stanoví I. náměstek ministra vnitra. Do té doby policejní a hasičský gestor musí splnit následující úkoly:
Určit, jaké aktuální, preventivní a případně další informace ministerstvo vnitra již poskytuje - jaké informace přitom dává veřejné správě, motorizované veřejnosti a eventuálně dalším subjektům.
Definovat jaké dopravní informace ministerstvo vnitra získává a o jaké dopravní informace by mělo zájem.
Sesbírat a utřídit náměty k poskytování dopravních informací v pozdější době.
Vymezit oblasti společné pro více resortů (eventuálně jiných subjektů) při sběru, zpracování či distribuci dopravních informací počítaje v to i technická řešení.
Stanovit základní zásady sběru, verifikace a distribuce (včetně technických řešení a případného zpoplatňování) a zásady spolupráce s ostatními subjekty (včetně zahraničí).
Gestoři také zformulují požadavky na koordinátora projektu.
Cíle projektu odpovídají reálné situaci
Na schůzce řídícího výboru náměstků ministrů dopravy, vnitra a informatiky 22. června 2004 i na poradě zástupců subsystémů Policie a Hasičského záchranného sboru 1. července 2004 se účastníci dohodli na tom, že je nutno přispět ke zvyšování bezpečnosti silničního provozu, řízení dopravy, ovlivňování chování účastníků silničního provozu, zachování trvalé mobility a v neposlední řadě i k ochraně životního prostředí sběrem, zpracováním a publikováním standardizovaných dopravních informací z celého území České republiky s digitální geografickou lokalizací kompatibilní se státním mapovým dílem ve prospěch účastníků silničního provozu, médií, integrovaného záchranného systému, subjektů státní správy a samosprávy a dalších uživatelů i pro mezinárodní přeshraniční výměnu těchto dopravních informací.
Proto je dobré vytvořit jednotné systémové prostředí pro sběr, zpracování a využívání dopravních informací zapojením všech subjektů, které poskytují nebo mohou poskytovat dopravní informace, zpracovávají je a různými formami publikují, do Jednotného systému dopravních informací.
Účastníci jednání se shodli na tom, že při budování Jednotného systému dopravních informací, je třeba vycházet z toho, že:
Dopravní informace jsou veřejnou službou, v základní podobě jsou přístupné formou distribučního rozhraní centrálního datového skladu všem uživatelům za stanovených podmínek zdarma. V některých případech může být vyžadován podíl na nákladech technologie pro přenos dat.
Základní podobu dopravní informace je možno doplňovat přidanou hodnotou. Tato přidaná hodnota může být předmětem tržního zhodnocení pro privátní subjekty i stát.
Jednotný systém dopravních informací zpracovává dopravní informace všech typů (aktuální, preventivní, ostatní) a tyto poskytuje k distribuci.
Garantem a provozovatelem Jednotného systému dopravních informací je stát reprezentovaný ministerstvy dopravy, vnitra a informatiky. Hlavní rozhodovací pravomoc má řídící výbor náměstků těchto resortů, plnění schválených úkolů projektového řízení koordinuje hlavní koordinátor.
Ministerstva dopravy, vnitra a informatiky předloží projekt realizace Jednotného systému dopravních informací vládě na podzim roku 2004.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 33/2004.
František Špaček je vedoucím oddělení webové prezentace odboru tisku a public relations |