Rozhovor |
Na jakých principech probíhal vývoj dopravního značení?
Ministerstvo dopravy průběžně vydává “Zásady pro dopravní značení na pozemních komunikacích”, které stanovují podrobnosti o užití, provedení a umísťování dopravních značek a vybraných dopravních zařízení na pozemních komunikacích. Tyto Zásady vycházejí jednak z právních předpisů a také z technických norem. Z mezinárodního hlediska jsou důležité mnohonárodní mezinárodní smlouvy. Bylo totiž nezbytné značky sjednotit a zamezit praxi, aby si jednotlivé státy neumísťovaly rozličné značky podle vlastního uvážení. První významná úmluva o jízdě motorovými vozidly byla podepsaná v Paříži v roce 1926 a následujícím sídlem pro vydávání závazných předpisů se stala Ženeva a částečně i Vídeň, kde byla dohodnuta více než desítka závazných dokumentů, na něž reagovaly naše právní normy.
Jestliže dopravní značení reagovalo na rozvoj motorizace a usilovalo o zlepšení orientace řidičů, změnilo se také po přistoupení republiky k Evropské unii?
Vstupem do Evropské unie se pravidla silničního provozu nebo značky zásadně nezměnily. Došlo pouze k jedné změně - je obsažena ve vyhlášce č. 176/2004 Sb., jíž se mění vyhláška č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích ve znění vyhlášky č. 153/2003 Sb. Jedná se o umístění dopravní značky č. IP 30 “Státní hranice” – přibližně na 130 hraničních přechodech České republiky na dálnicích, silnicích, místních a účelových komunikacích. Počet hraničních přechodů vychází ze Sdělení č. 1/2003 Sb., o vyhlášení seznamu hraničních přechodů a rozsahu jejich provozu, což je důležitým vodítkem pro správce příslušných komunikací. Osazení dopravních značek na turistických stezkách se nepředpokládá, ani o jejich změnách (podle požadavků z Francie), neboť podle zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, jsou dopravní značky součástí pozemní komunikace a nikoli turistické stezky.
Jsme vlastně uprostřed Evropské unie, nemáme hranice s ostatními “neunijními” státy. Není proto značení zbytečné?
Povinnost označit hraniční přechody vychází z Usnesení rady a zástupců vlád členských států z listopadu 1986, o zavedení vhodného značení na vnějších a vnitřních hranicích Evropských společenství. Podle tohoto Usnesení má dojít ke změně dopravních značek na vnějších a vnitřních hranicích Evropských společenství. Česká republika byla povinna provést úpravu dopravního značení na hranicích odpovídající tomuto Usnesení k datu připojení k Unii. Podle bodu 1 Usnesení se existující dopravní značky umístěné na vnitřních hranicích Společenství nebo dopravní značky umístěné v jejich blízkosti, nesoucí označení “clo” zruší a odstraní. Podle bodu 2 Usnesení mají členské státy EU povinnost značky uvedené v bodu 1 Usnesení na hranicích mezi dvěma členskými státy Společenství nahradit dopravní značkou, jejíž vzor je uveden v příloze zmíněného Usnesení.
Jak je to ošetřeno pro výjezd z České republiky?
Stejné dopravní značky, pouze s názvem sousedního členského státu Evropských společenství, jsou umístěny také ve směru výjezdu z České republiky. V tomto případě je dopravní značka doplněna dodatkovou tabulkou s údajem o vzdálenosti státní hranice sousedního státu.
Je u nás celkově úroveň dopravního značení identická s Evropskou unií?
Dopravní značení je v České republice srovnatelné s členskými státy Evropské unie a v některých případech, i když je samozřejmě stále co zlepšovat, je ještě předčí - například orientační značení na dálnicích, označení uzavírek, světelná signalizace.