Názor |
Ministerstvo práce a sociálních věcí nastartovalo v loňském roce nový trend v oblasti sociálních služeb. Zaměřilo svou pozornost na problematiku komplexního plánování sociálních služeb, odpovídající skutečným zájmům a potřebám všech tří zainteresovaných stran - uživatelů sociálních služeb, jejich poskytovatelů a zadavatelů (úřadů a institucí, které sociální služby financují).
MPSV požádalo občanské sdružení Agora Central Europe (Agora CE) o přípravu dvou seminářů na téma zapojování veřejnosti do rozhodování a plánování rozvoje měst. Tyto dva semináře byly součástí výcvikového programu určeného pracovníkům úřadů, poskytovatelům a uživatelům sociálních služeb. Města Třebíč a Havlíčkův Brod projevila zájem o navázání širších pracovních kontaktů s občanským sdružením Agora CE v oblasti přípravy vlastních komunitních plánů sociálních služeb. Jak taková konkrétní spolupráce vypadá? A v čem je pro radnici a obyvatele měst přínosná?
Komunitní plánování je proces přípravy plánů, rozvojových a strategických dokumentů, založený na co nejširší diskusi a zapojení všech, kterých se zpracovávaná oblast týká. Důležité je, aby výsledný plán co nejvíce vyhovoval přáním a potřebám místních obyvatel. Komunitní plánování je také způsobem, jak včasným uvažováním o možných rizicích a dopadech jednotlivých rozhodnutí předcházet možným problémům a docílit efektivního využití finančních prostředků.
Metoda komunitního plánování v sociální oblasti vychází z dlouholetých britských zkušeností. Ve Velké Británii je již osvědčeným a běžným způsobem přípravy plánů sociálních služeb.
Zásady efektivního komunitního plánování
Město Havlíčkův Brod navázalo na úspěšnou spolupráci s Agorou CE v roce 2002 (projekt Otevřená komunikace) a připravilo pro místní občany praktického průvodce sociálními službami. Příručka byla zdarma distribuována do všech domácností ve městě jako příloha radnicí vydávaných novin Včela. Lidé v ní naleznou kontakty na provozovatele sociálních služeb ve městě a konkrétní rady, jak postupovat v jednotlivých případech potřeby sociální péče a pomoci. Na podzim loňského roku Agora CE a radnice v Havlíčkově Brodě připravily dotazníky pro různé skupiny uživatelů sociálních služeb: pro seniory, občany se zdravotním postižením, osoby v přechodné sociální krizi, ohrožené závislostí, nezaměstnané a etnické menšiny. Dotazníky byly distribuovány přes poskytovatele služeb všem skupinám uživatelů. Mimo to koordinátoři projektu z městského úřadu spolu s Agorou CE uspořádali několik setkání s různými skupinami uživatelů nad tím, co v dotazníku nebylo a jak vidí sami uživatelé budoucnost sociálních služeb. V souladu s výsledky anketního šetření bude v příštím roce sestaven komunitní plán služeb v sociální oblasti.
Město Třebíč ve spolupráci se sdružením Agora CE chce zapojit nejširší veřejnost do přípravy plánu sociálních služeb a zlepšit informovanost občanů v oblasti sociální péče. Byl připraven dotazník pro poskytovatele sociálních služeb ve městě, na jehož základě vznikne podobná příručka jako v Havlíčkově Brodě, tedy základní zmapování existujících služeb a jejich poskytovatelů. Kromě toho město ve spolupráci s pracovní skupinou složenou z uživatelů, poskytovatelů a zadavatelů připravilo dotazník pro širokou veřejnost, který byl distribuován do domácností v Třebíči. Na tento průzkum názorů obyvatel Třebíče, který proběhl na počátku roku 2003, navázalo v listopadu veřejné setkání, na kterém si občané sami stanovili priority svého zájmu, a to nejen v oblasti sociální. Diskuse se dotýkala i dalších stránek života ve městě. Na podkladech z veřejného setkání pracovaly v závěru roku jednotlivé pracovní skupiny z řad občanů i odborníků, které dále detailněji rozpracovaly některé oblasti dílčích plánů sociálních služeb pro prioritně vybrané oblasti a vytvořily tak první koncepci plánu. V rámci mapování názorů byly také připraveny a přes poskytovatele distribuovány tři dotazníky pro tři různé skupiny uživatelů, stejně jako v Havlíčkově Brodě. Výsledky analýzy budou důležitým podkladem pro další práci na plánu sociálních služeb v letošním roce. Pracovní skupiny, které se v závěru loňského roku několikrát sešly, stanovily na základě dostupných materiálů první priority v jednotlivých oblastech služeb a mimo jiné také zpracovaly první SWOT analýzu. Výsledkem práce loňského roku byla první koncepce rozvoje sociálních služeb, která tvoří základ plánu sociálních služeb.
Dalším městem spolupracujícím s Agorou CE je Pelhřimov, který začal s plánováním sociálních služeb v říjnu loňského roku. Podobně jako v obou předchozích případech město připravilo brožuru mapující sociální služby poskytované na území města. Dalším krokem v plánovacím procesu bylo setkání všech tří stran setkávajících se v procesu – uživatelů, poskytovatelů sociálních služeb i těch, kteří jsou zadavateli. Výsledkem setkání bylo první mapování názorů všech tří skupin.
Poslední obcí, se kterou Agora CE Central Europe spolupracuje při plánovacím procesu, je Městská část Praha 12. Prvním krokem společné spolupráce bude průzkum názorů široké veřejnosti Prahy 12 formou tištěných dotazníků distribuovaných do všech domácností a navazující telefonické dotazování vybraného vzorku obyvatel.