VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 48 |
poradna |
Na základě jakého právního předpisu může obec stanovit způsob užívání svých symbolů a způsob udělování souhlasu s užíváním znaku obce?
Odpovídá:
Lubomír Šimek,
MV ČR
Podle ustanovení § 34a zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, mohou mít obce znak a prapor. Znak obce mohou užívat obce a jimi zřízené nebo založené organizační složky a právnické osoby a se souhlasem obce i jiné subjekty. Prapor obce mohou užívat obce a jimi zřízené nebo založené organizační složky a právnické osoby a bez souhlasu obce i jiné subjekty. Shodný režim platí podle § 146 zákona o obcích i pro městské části, které mohou mít svůj znak a prapor na základě § 142 zákona o obcích.
Obec může vydávat obecně závazné vyhlášky na úseku samostatné působnosti, povinnosti však v nich může ukládat podle čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, § 10 zákona o obcích a četných nálezů Ústavního soudu jen na základě výslovného zákonného zmocnění. Žádný zákon neobsahuje zmocnění k ukládání povinností obecně závaznou vyhláškou obce na úseku jejích symbolů a takové povinnosti nelze proto ani sankcionovat. Na druhé straně může obec podle našeho názoru stanovit způsob užívání svých symbolů a způsob udělování souhlasu s užíváním znaku obce.
Pro úplnost – zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, umožňuje používat znak a prapor hlavního města Prahy a rovněž znak a prapor městských částí pouze se souhlasem orgánů města respektive městské části. Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, nepodmiňuje používání znaku ani praporu kraje souhlasem orgánů kraje.