VEŘEJNÁ SPRÁVA   TÝDENÍK VLÁDY
ČESKÉ REPUBLIKY
číslo 48
    j e d i n ý  č e s k ý   t ý d e n í k  p r o  s t á t n í  s p r á v u  a  s a m o s p r á v u

konzultace

JUDr. Eva Šromová,
odbor pro místní správu MV ČR

Diskotéky, změna zákona o ochraně veřejného zdraví
a změna zákona o místních poplatcích

K 1. 10. 2003 došlo ke zrušení § 96 zákona o ochraně veřejného zdraví. Toto ustanovení obce využívaly v souvislosti s řešením problémů s diskotékami a s rušením nočního klidu

Konec diskotéky ani provozní doby pohostinství a podobných akcí ve svých obecně závazných vyhláškách již obce podle § 96 zákona o ochraně veřejného zdraví stanovit nemohou. Co je možno dělat v situaci, když si občané na diskotéky stěžují, protože pořadatel diskoték nebo provozovatel pohostinství nezabezpečuje noční klid a veřejný pořádek? Stížnosti občanů na pořadatele diskoték a provozovatele pohostinství nemusí mít svůj důvod pouze ve zrušení § 96 zákona o ochraně veřejného zdraví, proto se zabývám právy a povinnostmi osob v oblasti diskoték co nejkomplexněji.

Každá obec měla možnost regulovat diskotéky několika způsoby, které platí i nadále. Mezi možnosti obce, jak regulovat pořádání diskoték a podávání a prodej alkoholických nápojů, patří:

Pověřenému obecnímu úřadu zůstává možnost rozhodovat podle § 5 občanského zákoníku o tom, zda diskotékou nedošlo k zásahu do pokojného stavu. Pokud existoval pokojný stav, který byl porušen hlukem a vibracemi způsobenými diskotékou, může pověřený obecní úřad zakázat takový zřejmý zásah nebo uložit obnovu předešlého pokojného stavu. Jedná se o předběžné opatření, které umožňuje domáhat se i po jeho vydání soudní ochrany.

Stavební úřad může porovnat údaje o tom, za jakým účelem byla postavena stavba podle stavebního povolení a kolaudačního rozhodnutí se skutečným způsobem užívání stavby. Pokud budova slouží ke konání diskoték a nebyla k tomuto účelu kolaudována ani rekolaudována, nemůže to být provozovna způsobilá k provozování živnosti. Osvědčením způsobilosti provozovny v provozu je kolaudační rozhodnutí vydané příslušným stavebním úřadem ve stavebním řízení.

Živnostenský úřad může ověřit, zda podnikatel má živnostenské oprávnění k činnosti. Živnostenský úřad může podnikatele požádat o prokázání vlastnického nebo užívacího práva k provozovně. Může pozastavit nebo zrušit živnostenské oprávnění v případě, že podnikatel bude při své podnikatelské činnosti porušovat závažným způsobem živnostenský zákon nebo také ostatní zákony a obecně závazné vyhlášky a nařízení obce a kraje.

Krajský úřad kontroluje a ukládá sankce za porušení autorského zákona a za neoprávněné užití děl chráněných autorským zákonem. To znamená v případě, že krajský úřad zjistí, že pořadatel diskoték nemá uzavřenu licenční smlouvu s Ochranným svazem autorů a neplatí autorské odměny, zahájí s ním přestupkové řízení.

Krajská hygienická stanice kontroluje dodržování zákona o ochraně veřejného zdraví. Ukládá pořadateli diskotéky sankce za nedodržení limitů hluku a vibrací, které jsou stanoveny pro denní i noční dobu příslušným nařízením vlády a které se vztahují výslovně také na hluk z veřejné produkce hudby. Jestliže není možno pořadatele zjistit, odpovídá za dodržení limitů ten, kdo stavbu, zařízení nebo pozemek poskytl. Krajská hygienická stanice může zakázat provoz nebo používání zdroje hluku a vibrací, je-li to nezbytné k ochraně veřejného zdraví. Zákaz může být stanoven na dobu do odstranění závady.

Soud může na návrh žalobce rozhodnout, že je podnikatel povinen zdržet se obtěžování hlukem a vibracemi, které přesahuje míru přiměřenou poměrům. Žalobu k soudu může podat ten, kdo je obtěžován hlukem a vibracemi více, než je v místě obvyklé či běžné. Protože obec má za úkol v samostatné působnosti zabezpečovat veřejný pořádek v obci, zřejmě by mohla být také jedním z těch, kdo podává žalobu.

Všechny úřady zasílají živnostenskému úřadu kopii rozhodnutí o porušení právních předpisů, kterého se podnikatel dopustil. Mezi právní předpisy, které je podnikatel povinen dodržovat v souvislosti s diskotékami patří živnostenský zákon, stavební zákon, zákon o ochraně veřejného zdraví, zákon o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, autorský zákon, zákon o přestupcích. Mezi takové právní předpisy patří rovněž obecně závazné vyhlášky a nařízení obcí a krajů, a proto také obec, která vydala příslušné vyhlášky, zasílá živnostenskému úřadu kopii rozhodnutí o porušení obecně závazné vyhlášky o zákazu podávání a prodeje alkoholu při diskotékách, vyhlášky o veřejném pořádku při diskotékách, vyhlášky o místních poplatcích, vyhlášky o podmínkách požární ochrany při diskotékách. Vydání takových vyhlášek, jejich názvy a jejich obsah patří do samostatné působnosti obce a obec se při jejich vydání řídí výhradně zákony.

Živnostenský úřad může podnikateli, který závažně porušuje zákony a obecně závazné vyhlášky nebo nařízení obcí a krajů, uložit pokutu nebo také pozastavit nebo zrušit živnostenské oprávnění.

Obecně závazná vyhláška o veřejném pořádku podle zákona o obcích

Pokud tak ještě zastupitelstvo obce neučinilo, má možnost

Tuto vyhlášku byla a je obec oprávněna vydat v případě, že hrozí narušení veřejného pořádku nebo k narušování veřejného pořádku dochází, a to i po zrušení § 96 zákona o ochraně veřejného zdraví. Jestliže ale pořadatel zabezpečí při diskotéce noční klid tak, že k narušování veřejného pořádku nedochází ani toto narušování nehrozí, obec nemá důvod vyhlášku vydat. Např. když se diskotéka koná při zavřených oknech a je zajištěno nucené větrání, na konec diskotéky jsou účastníci předem připraveni a odpovídá mu i výběr klidnější hudby, účastníci diskotéky jsou nakonec v klidu rozvezeni domů autobusy atd.

Co se týče provozní doby pohostinství a dalších zařízení, bylo by možno uvažovat o tom, že provoz pohostinství, který narušuje noční klid, je činnost narušující veřejný pořádek a pro tuto činnost stanovit obdobně zákazy a podmínky z důvodu ochrany veřejného pořádku, jako je to možné u diskoték. Ústavní soud však zatím o zrušení žádné obecně závazné vyhlášky v souvislosti se zrušením § 96 zákona o ochraně veřejného zdraví nerozhodoval.

Pokud obec vlastními silami není schopna veřejný pořádek zabezpečit, je starosta obce oprávněn požádat Policii České republiky o spolupráci.

Obecně závazná vyhláška o místních poplatcích

Obce byly a jsou oprávněny vydat podle zákona o místních poplatcích vyhlášku o místních poplatcích a v ní stanovit poplatek ze vstupného z diskoték a další místní poplatky. Obec mohla a může ve vyhlášce stanovit podrobnosti vybírání poplatku, tj. např. povinnost pořadatele diskotéky ohlásit předem místo a čas konání diskotéky, předpokládaný počet účastníků, povinnost nechat si na obecním úřadě orazítkovat vstupenky, ohlásit čísla účtů a případné další povinnosti. Po dohodě s poplatníkem mohla a může obec stanovit poplatek paušální částkou.

Pokud obec poplatek ze vstupného již zavedla, je vhodné stávající obecně závaznou vyhlášku o místních poplatcích novelizovat. Důvodem ke změně obecně závazné vyhlášky o místních poplatcích není pouze rozhodnutí zastupitelstva nově zavést nebo změnit povinnost platit poplatek ze vstupného v určené výši a stanovit další povinnosti související s vybráním poplatku. K 1. 1. 2004 dochází totiž u místních poplatků k celé řadě dalších změn. Například:

Ostatní poplatky sice přímo s diskotékami nesouvisejí, je však možné, že pořadatelé diskotéky nebo hostinští jsou současně držiteli psa, ubytovateli, či uživateli veřejného prostranství, a proto se na ně vztahují i některé další uvedené změny v zákoně o místních poplatcích.



Copyright © 2003 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |