VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 48 |
konzultace |
JUDr. Eva Šromová,
odbor pro místní správu MV ČR
K 1. 10. 2003 došlo ke zrušení § 96 zákona o ochraně veřejného zdraví. Toto ustanovení obce využívaly v souvislosti s řešením problémů s diskotékami a s rušením nočního klidu
ke stanovení konce diskoték a podobných veřejných hudebních produkcí,
ke stanovení konce provozní doby hostinských provozoven, heren a podobných provozoven služeb.
Konec diskotéky ani provozní doby pohostinství a podobných akcí ve svých obecně závazných vyhláškách již obce podle § 96 zákona o ochraně veřejného zdraví stanovit nemohou. Co je možno dělat v situaci, když si občané na diskotéky stěžují, protože pořadatel diskoték nebo provozovatel pohostinství nezabezpečuje noční klid a veřejný pořádek? Stížnosti občanů na pořadatele diskoték a provozovatele pohostinství nemusí mít svůj důvod pouze ve zrušení § 96 zákona o ochraně veřejného zdraví, proto se zabývám právy a povinnostmi osob v oblasti diskoték co nejkomplexněji.
Každá obec měla možnost regulovat diskotéky několika způsoby, které platí i nadále. Mezi možnosti obce, jak regulovat pořádání diskoték a podávání a prodej alkoholických nápojů, patří:
vydání obecně závazné vyhlášky o veřejném pořádku při diskotékách a stanovení povinností a podmínek k jeho zabezpečení,
vydání obecně závazné vyhlášky o místních poplatcích a stanovení poplatku ze vstupného,
vydání obecně závazné vyhlášky o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, ve které se stanoví zákaz podávání a prodeje alkoholu v určitých dnech, hodinách nebo místech,
vydání obecně závazné vyhlášky o podmínkách při zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob,
ukládání sankcí za porušení takových vyhlášek,
kontrola dodržování zákazu podávání a prodeje alkoholu a cigaret osobám mladším 18 let a při kulturních podnicích a tanečních zábavách pro mládež a ukládání sankcí za porušení zákona o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi,
spolupráce s policií při zabezpečení veřejného pořádku,
ukládání pokut za přestupky na úseku veřejného pořádku, zejména za rušení nočního klidu.
Pověřenému obecnímu úřadu zůstává možnost rozhodovat podle § 5 občanského zákoníku o tom, zda diskotékou nedošlo k zásahu do pokojného stavu. Pokud existoval pokojný stav, který byl porušen hlukem a vibracemi způsobenými diskotékou, může pověřený obecní úřad zakázat takový zřejmý zásah nebo uložit obnovu předešlého pokojného stavu. Jedná se o předběžné opatření, které umožňuje domáhat se i po jeho vydání soudní ochrany.
Stavební úřad může porovnat údaje o tom, za jakým účelem byla postavena stavba podle stavebního povolení a kolaudačního rozhodnutí se skutečným způsobem užívání stavby. Pokud budova slouží ke konání diskoték a nebyla k tomuto účelu kolaudována ani rekolaudována, nemůže to být provozovna způsobilá k provozování živnosti. Osvědčením způsobilosti provozovny v provozu je kolaudační rozhodnutí vydané příslušným stavebním úřadem ve stavebním řízení.
Živnostenský úřad může ověřit, zda podnikatel má živnostenské oprávnění k činnosti. Živnostenský úřad může podnikatele požádat o prokázání vlastnického nebo užívacího práva k provozovně. Může pozastavit nebo zrušit živnostenské oprávnění v případě, že podnikatel bude při své podnikatelské činnosti porušovat závažným způsobem živnostenský zákon nebo také ostatní zákony a obecně závazné vyhlášky a nařízení obce a kraje.
Krajský úřad kontroluje a ukládá sankce za porušení autorského zákona a za neoprávněné užití děl chráněných autorským zákonem. To znamená v případě, že krajský úřad zjistí, že pořadatel diskoték nemá uzavřenu licenční smlouvu s Ochranným svazem autorů a neplatí autorské odměny, zahájí s ním přestupkové řízení.
Krajská hygienická stanice kontroluje dodržování zákona o ochraně veřejného zdraví. Ukládá pořadateli diskotéky sankce za nedodržení limitů hluku a vibrací, které jsou stanoveny pro denní i noční dobu příslušným nařízením vlády a které se vztahují výslovně také na hluk z veřejné produkce hudby. Jestliže není možno pořadatele zjistit, odpovídá za dodržení limitů ten, kdo stavbu, zařízení nebo pozemek poskytl. Krajská hygienická stanice může zakázat provoz nebo používání zdroje hluku a vibrací, je-li to nezbytné k ochraně veřejného zdraví. Zákaz může být stanoven na dobu do odstranění závady.
Soud může na návrh žalobce rozhodnout, že je podnikatel povinen zdržet se obtěžování hlukem a vibracemi, které přesahuje míru přiměřenou poměrům. Žalobu k soudu může podat ten, kdo je obtěžován hlukem a vibracemi více, než je v místě obvyklé či běžné. Protože obec má za úkol v samostatné působnosti zabezpečovat veřejný pořádek v obci, zřejmě by mohla být také jedním z těch, kdo podává žalobu.
Všechny úřady zasílají živnostenskému úřadu kopii rozhodnutí o porušení právních předpisů, kterého se podnikatel dopustil. Mezi právní předpisy, které je podnikatel povinen dodržovat v souvislosti s diskotékami patří živnostenský zákon, stavební zákon, zákon o ochraně veřejného zdraví, zákon o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, autorský zákon, zákon o přestupcích. Mezi takové právní předpisy patří rovněž obecně závazné vyhlášky a nařízení obcí a krajů, a proto také obec, která vydala příslušné vyhlášky, zasílá živnostenskému úřadu kopii rozhodnutí o porušení obecně závazné vyhlášky o zákazu podávání a prodeje alkoholu při diskotékách, vyhlášky o veřejném pořádku při diskotékách, vyhlášky o místních poplatcích, vyhlášky o podmínkách požární ochrany při diskotékách. Vydání takových vyhlášek, jejich názvy a jejich obsah patří do samostatné působnosti obce a obec se při jejich vydání řídí výhradně zákony.
Živnostenský úřad může podnikateli, který závažně porušuje zákony a obecně závazné vyhlášky nebo nařízení obcí a krajů, uložit pokutu nebo také pozastavit nebo zrušit živnostenské oprávnění.
Obecně závazná vyhláška o veřejném pořádku podle zákona o obcích
Pokud tak ještě zastupitelstvo obce neučinilo, má možnost
vydat obecně závaznou vyhlášku o opatřeních při diskotékách z důvodu ochrany veřejného pořádku, kontrolovat její dodržování a za porušení uložit sankci,
v této vyhlášce obec stanoví povinnosti za účelem ochrany veřejného pořádku,
v této vyhlášce zastupitelstvo stanoví konkrétně, na kterých veřejných prostranstvích jsou diskotéky zakázány. Tento zákaz diskoték se musí týkat pouze vyjmenovaných veřejných prostranství. Na ostatních veřejných prostranstvích i v jiných provozovnách jsou diskotéky povoleny,
je možno také stanovit v této vyhlášce, v kterých místech je možno v obci diskotéky konat. Na ostatních místech ve vyhlášce nejmenovaných (s výjimkou veřejných prostranství) by diskotéky byly zakázány,
popř. je možno stanovit, na kterých místech jsou diskotéky zakázány a že je dovoleno diskotéky konat na všech místech, na nichž nejsou obecně závaznou vyhláškou zakázány,
kromě stanovení, kde lze diskotéky konat, lze ve vyhlášce stanovit, kdy je možno diskotéky konat, tj. stanovit dobu jejich konání. Zejména je třeba přesně vymezit konec, ale také začátek diskotéky i s ohledem na půlnoc, aby např. diskotéka sice nekončila do půlnoci jednoho dne, ale nezačínala po půlnoci nového dne.
obec má možnost stanovit v obecně závazné vyhlášce podmínky pořádání diskoték, tj. podmínky jejich začátku, průběhu a zakončení.
Tuto vyhlášku byla a je obec oprávněna vydat v případě, že hrozí narušení veřejného pořádku nebo k narušování veřejného pořádku dochází, a to i po zrušení § 96 zákona o ochraně veřejného zdraví. Jestliže ale pořadatel zabezpečí při diskotéce noční klid tak, že k narušování veřejného pořádku nedochází ani toto narušování nehrozí, obec nemá důvod vyhlášku vydat. Např. když se diskotéka koná při zavřených oknech a je zajištěno nucené větrání, na konec diskotéky jsou účastníci předem připraveni a odpovídá mu i výběr klidnější hudby, účastníci diskotéky jsou nakonec v klidu rozvezeni domů autobusy atd.
Co se týče provozní doby pohostinství a dalších zařízení, bylo by možno uvažovat o tom, že provoz pohostinství, který narušuje noční klid, je činnost narušující veřejný pořádek a pro tuto činnost stanovit obdobně zákazy a podmínky z důvodu ochrany veřejného pořádku, jako je to možné u diskoték. Ústavní soud však zatím o zrušení žádné obecně závazné vyhlášky v souvislosti se zrušením § 96 zákona o ochraně veřejného zdraví nerozhodoval.
Pokud obec vlastními silami není schopna veřejný pořádek zabezpečit, je starosta obce oprávněn požádat Policii České republiky o spolupráci.
Obecně závazná vyhláška o místních poplatcích
Obce byly a jsou oprávněny vydat podle zákona o místních poplatcích vyhlášku o místních poplatcích a v ní stanovit poplatek ze vstupného z diskoték a další místní poplatky. Obec mohla a může ve vyhlášce stanovit podrobnosti vybírání poplatku, tj. např. povinnost pořadatele diskotéky ohlásit předem místo a čas konání diskotéky, předpokládaný počet účastníků, povinnost nechat si na obecním úřadě orazítkovat vstupenky, ohlásit čísla účtů a případné další povinnosti. Po dohodě s poplatníkem mohla a může obec stanovit poplatek paušální částkou.
Pokud obec poplatek ze vstupného již zavedla, je vhodné stávající obecně závaznou vyhlášku o místních poplatcích novelizovat. Důvodem ke změně obecně závazné vyhlášky o místních poplatcích není pouze rozhodnutí zastupitelstva nově zavést nebo změnit povinnost platit poplatek ze vstupného v určené výši a stanovit další povinnosti související s vybráním poplatku. K 1. 1. 2004 dochází totiž u místních poplatků k celé řadě dalších změn. Například:
U poplatku ze vstupného
poplatek se vybírá za také z reklamních akcí, nejenom z kulturních, sportovních akcí,
z prodejních akcí a akcí obdobného charakteru jako jsou akce reklamní, kulturní sportovní a prodejní se už poplatek neplatí,
zákon definuje vstupné jako platbu, která je podmínkou pro účast na výše uvedených akcích
vstupné může činit až 20 % z úhrnné částky vybraného vstupného.
poplatek se platí ze vstupného sníženého o DPH, je-li DPH v ceně obsažena.
U všech poplatků
zákon stanoví pro doměření nebo vyměření poplatku lhůtu deset let od konce kalendářního roku, ve kterém vznikla poplatková povinnost. Pokud byl před uplynutím subjektivní tříleté promlčecí lhůty učiněn úkon směřující k vyměření nebo doměření poplatku, běží tříletá lhůta znovu od konce roku, v němž byl o úkonu informován poplatník nebo nově také plátce.
zvýšit poplatek je možné v platebním výměru v případě, že nebude poplatek zaplacen včas nebo ve správné výši na trojnásobek, nikoliv pouze o 50 %.
na žádost poplatníka lze prominout zcela nebo zčásti poplatek a nově také příslušenství.
U poplatku ze psů:
poplatníkem bude držitel psa namísto vlastník psa
platí se ze psa staršího 3 měsíců, nikoliv 6 měsíců
osvobozeni ze zákona budou kromě osob nevidomých a bezmocných a osob těžce zdravotně postižených rovněž osoby provádějící výcvik psů určených k doprovodu těchto osob, osoby provozující psí útulek zřízený obcí a např. uživatelé honitby
maximální sazba poplatku se zvyšuje z 1000 Kč na 1500 Kč ročně
zákon stanoví, že poplatek se platí obci podle místa trvalého pobytu nebo sídla držitele psa
při držení psa po dobu kratší než 1 rok se poplatek platí v poměrné výši.
U poplatku za lázeňský nebo rekreační pobyt
poplatek vybírá a platí provozovatel a je povinen vést písemně evidenční knihu a v ní zákonem předepsané údaje
U poplatku za užívání veřejného prostranství
poplatek se platí za nově také za výkopové práce, umístění dočasných staveb, nejenom zařízení
platí se také za užívání veřejného prostranství pro reklamní akce, nikoliv pouze za kulturní akce a akce sportovní
veřejným prostranstvím se rozumí veřejná prostranství podle § 34 zákona o obcích.
U poplatku z ubytovací kapacity
poplatek platí ubytovatel
maximální sazba je zvýšena o 2 Kč a činí až 4 Kč/lůžko/den
Ostatní poplatky sice přímo s diskotékami nesouvisejí, je však možné, že pořadatelé diskotéky nebo hostinští jsou současně držiteli psa, ubytovateli, či uživateli veřejného prostranství, a proto se na ně vztahují i některé další uvedené změny v zákoně o místních poplatcích.