Zpravodajství
Kdy Kde Co
Dosud vyšlo
Předplatné
Odkazy
    Číslo    47    vychází    20. listopadu    2003









Lexikon evropského práva

Vládnutí po Evropsku

Rozhovor
Zodpovědnost zůstává na zadavateli
Ing. Miloslav Kala, poslanec PS PČR, zpravodaj pro projednání vládního návrhu zákona o veřejných zakázkách
Regulace veřejných zakázek je významnou oblastí pro funkci jednotného trhu Evropské unie. Jedním ze základních principů tohoto trhu je, že všechny firmy musejí mít stejnou možnost získat veřejné zakázky.

Poradna:
Pracovní právo. Odvolání z funkce
V organizaci účelově a bezdůvodně zrušili místo vedoucího oddělení. V písemném oznámení mu bylo šéfem organizace poděkováno za odvedenou práci. Pravým důvodem byla politická intrika a následně msta. Vše mu bylo oznámeno v době jeho pracovní neschopnosti pouze písemně bez osobního kontaktu. Nabídli mu referentské místo na jiném útvaru organizace. Zaměstnanec vyslovil souhlas po příslibu, že mu před důchodem nebude snížen plat. Vedení mu ale bez jeho souhlasu snížilo platovou třídu o dva stupně včetně příplatků tak, že došlo ke snížení platu až o dvě pětiny. Postižený bývalý vedoucí pracovník má 38 let praxe, 3 maturity a několik odborných kurzů a školení. Může odmítnout místo, které původně v dobré víře přijal?

Samospráva. Zveřejňování zápisů ze zasedání zastupitelstva města
Může občan nahlížet do usnesení a zápisů z jednání zastupitelstva obce a pořizovat si z nich výpisy?

Samospráva. Poskytování informací členům zastupitelstva obce
Jaké informace může požadovat člen zastupitelstva od zaměstnanců obecního úřadu?

Samospráva. Zveřejňování majetkoprávních záměrů obce
Zajímalo by nás zda při zveřejnění záměru obce musíme mít zpracován geometrický plán?

Konzultace:
Jak přebudovat ZŠ na protidrogovou pevnost? Ministerstva se zbavují odpovědnosti
Ing. Karel Vodička, Praha
Veřejný sektor ve vztahu k nemovitostem musí očekávat rozsáhlé změny, které lze stěží zvláště na úseku školství a zajišťování zdravotnických služeb dohlédnout do konce a na něž jsou vázány nemovitosti. Bylo by žádoucí, aby transfer podnětných a odborně kvalifikovaných poznatků z obdobných extrémně náročných oborů bylo možné obecně využívat ve prospěch bezpečného a ničím nerušeného vzdělávání našich dětí v bezpečných zařízeních.

Problematika památkové péče na komunální a regionální úrovni
Jana Jurníková
V souvislosti s reformou veřejné správy jsou obce i kraje stále více angažovány při rozvoji kultury v daném regionu, a to jak v rámci samostatné působnosti, tak i působnosti přenesené. Při své činnosti jsou však limitovány stránkou legislativní, ekonomickou a v neposlední řadě také institucionální. V rámci reformy veřejné správy se na územní samosprávu přenášejí nejen zřizovatelské funkce k příspěvkovým organizacím v oblasti kultury, ale i příslušný majetek.

Téma:
Budoucnost regionálních muzeí výtvarného umění
RNDr. Jiří Žalman, Ministerstvo kultury České republiky
Na základě zákona č. 157/2000 Sb., o přechodu některých věcí, práv a závazků z majetku České republiky do majetku krajů bylo z působnosti státu na kraje převedeno i 21 muzeí výtvarného umění (galerií). Tento typ muzeí měl v českých zemích specifickou historii, odlišnou od historie ostatních typů muzeí. Její znalost by měla být nepominutelným předpokladem při jakýchkoliv úvahách o další budoucnosti muzeí výtvarného umění.

Informace:
Půl století od založení první linky důvěry
Bohumil Tesařík
První linka důvěry v naší zemi byla založena v roce 1964 na Psychiatrické klinice FVL UK v Praze tehdejším primářem kliniky Miroslavem Plzákem, následovala linka naděje v Brně v roce 1965, založená Josefem Hádlíkem. Do roku 1989 fungovalo v naší zemi dvanáct linek důvěry, provozovaných výlučně v rámci zdravotnictví. V letech následujících zaznamenaly linky důvěry mohutnou vlnu svého rozvoje a vykročily ze zdravotnictví k dalším resortům. První nezdravotnickou linkou se stala v roce 1992 Linka důvěry v Liberci, jejímž zřizovatelem byl Okresní ústav sociálních služeb.

Reforma v teorii a praxi
Rada Evropy pečlivě sleduje naši “laboratoř”, která může porovnávána s odlišnými modely aplikovanými v jiných zemích. Diskuse o počtu úředníků uvedl náměstek Josef Postránecký do souvislosti se složitostí správního řízení a formálností mnoha agend. Množství razítek a rozsáhlých formulářů s nadbytečnými údaji souvisí především s fungováním ústředních státních orgánů.

Příloha:
Zpravodaj Spolku pro obnovu venkova

Redakce
Inzerce


Copyright © 2003 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |