VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 45 |
Vládnutí po Evropsku (XXXVI) |
Ing. Daniel Trnka,
Úřad vlády ČR
Oblast “Větší zapojení” II
1. Informace a komunikace – otevřenost práce Unie (pokračování)
Pokračuje a je dále zdokonalována služba Europe Direct (3).. Jde o službu přístupnou jak přes Internet, tak i přes telefonické volání zdarma. Měla by napomoci občanům EU najít odpovědi na jejich otázky vztahující se k EU, včetně otázek týkajících se jejich práv a možností.
Obdobnou službou je Citizens Signpost Service (4) (signpost = ukazatel, směrová tabule). Právní experti zde poskytují tazatelům odborné rady nebo je odkazují na příslušné instituce v případě řešení problémů s využitím práv občanů EU, jako například s uznáním diplomů nebo pobíráním sociálních dávek v jiné zemi EU. Každý dotaz zadaný prostřednictvím webového formuláře by měl být zodpovězen e-mailem či telefonicky do tří pracovních dnů.
Pro řešení problémů s právy občanů EU byl vytvořen také web Dialogue with Citizens (5). Zde najdeme kolem 70 tisíc stránek různých směrnic a návodů pro využití práv na práci, na život, na studium, nakupování zboží a služeb, cestování v rámci EU a na rovné příležitosti mužů a žen. Můžete zde také kontaktovat evropského ombudsmana či zaslat petici Evropskému parlamentu.
Obdobně funguje web Dialogue with Business (6). Zde podnikatelé naleznou informace o evropských politikách ovlivňujících jejich podnikání, příslušnou legislativu, informace o veletrzích, potenciálních obchodních partnerech a v neposlední řadě se mohou na experty obrátit se žádostí o radu.
Poslední z těchto služeb je Solvit (7). Jde o projekt spuštěný v červenci 2002 a zaměřený na řešení problémů občanů a podnikatelů souvisejících s naplňováním politiky jednotného trhu na úrovni členských zemí. Síť poradenských center má pobočky ve všech zemích EU a EEA.
Poznámky:
pokračování