VEŘEJNÁ SPRÁVA   TÝDENÍK VLÁDY
ČESKÉ REPUBLIKY
číslo 33
    j e d i n ý  č e s k ý   t ý d e n í k  p r o  s t á t n í  s p r á v u  a  s a m o s p r á v u

téma

JUDr. Miroslav Mocek, Pardubice

Možnosti převodu kompetencí na úseku přenesené působnosti na komise rady

V následujícím textu vyjadřuje autor názor k možnostem převodu kompetencí na úseku přenesené působnosti na komise rady dle stávající právní úpravy (s výjimkou úpravy u statutárních měst). V praxi je často zkoumána otázka možného rozsahu působnosti komise rady obce na úseku výkonu přenesené působnosti. Tento příspěvek nabízí řešení a poukazuje na právní součinnosti řešené záležitosti.

(1) U platného znění zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (dále jen “zákon"), lze v oblasti úpravy výkonu přenesené působnosti hovořit o “rozptýlené" úpravě. Byť obsahuje v části první samostatnou hlavu III. s názvem “Přenesená působnost", neupravuje, s ohledem na objekt úpravy, v této hlavě výkon přenesené působnosti komplexním způsobem.

Základní přístupová pravidla pro výkon přenesené působnosti obcemi, která plynou z textu zákona, můžeme shrnout takto:

  1. státní správu svěřenou zákonem orgánu obce vykonává tento orgán jako svou přenesenou působnost (§ 7 odst. 2 hlavy první – obecná ustanovení);

  2. přenesenou působnost svěřenou obci stanovenou zvláštními zákony vykonávají v základním rozsahu orgány obce určené

    • zákonem (zákon o obcích)

    • jiným zákonem

    • na základě tohoto (obecního) zákona (viz § 61 odst. 1 písm. a) zákona hlava III.);

  3. přenesenou působnost ve věcech svěřených zvláštními zákony pověřeným obecním úřadům vykonává tento úřad. Tento úřad dále vykonává působnost v základním rozsahu (viz § 61 odst. 1 písm. b) a § 64);

  4. přenesenou působnost ve věcech svěřených zvláštními zákony úřadu obce s rozšířenou působností vykonává tento úřad. Dále mu přísluší vykonávat působnost pověřeného obecního úřadu (viz § 61 odst. 1 písm. c) a § 66).

(2)Porovnáním jednotlivých pravidel zjistíme, že pravidlo uvedené pod bodem a) do jisté míry koliduje s pravidlem pod bodem b). Jestliže je, jak uvádí § 61 odst. 1 písm. a) zákona, základní působnost svěřena obci a orgán obce je určen zákonem, případně jiným zákonem, jde o případy, které řeší již § 7 odst. 2 zákona. Určování příslušnosti “na základě tohoto zákona" však svým obsahem překračuje rámec § 7 odst. 2, byť toto ustanovení přímo odkazuje na § 61 a následující. I s ohledem na odkaz je však nutno interpretovat orgány určené na základě zákona o obcích jako orgány určené zákonem a tento případ posoudit jako sice zvláštní případ, ale spadající pod text § 7 odst. 2 zákona. Uvedená interpretace je v souladu s ústavním vymezením výkonu státní správy orgány samospráv. (1)

(3) Důležité je, že určování příslušnosti na základě zákona je zmíněno pouze u tzv. základního rozsahu výkonu přenesené působnosti. Podle § 109 pak výkon zabezpečuje obecní úřad s výjimkou věcí, které patří do působnosti jiného orgánu obce. Co je orgánem obce nalezneme v § 5 zákona – jde o zastupitelstvo obce, radu, starostu, obecní úřad a zvláštní orgány obce (viz § 106 zákona) a dále dle odst. 3 § 5 i komise rady obce, města či městské části, pokud jí byl starostou svěřen výkon přenesené působnosti. (2)

Aplikací postupu “na základě zákona o obcích" pak jsou nepochybně případy, kdy zákon sice určuje příslušný orgán obce, ale současně umožňuje odchylnou úpravu zákonem předvídaným postupem. Pokud ponecháme stranou zákonnou úpravu u statutárních měst, jde v podstatě pouze o právo starosty obsažené v § 103 odst. 4 písm. c) zákona, tedy o právo svěřit komisi rady výkon přenesené působnosti v určitých věcech, po projednání s ředitelem krajského úřadu. Právo starosty ve shora uvedeném ustanovení je sice limitováno jen požadavkem projednání s ředitelem krajského úřadu před provedením úkonu “svěření" a dále požadavkem určitosti – ve smyslu konkrétnosti svěřované působnosti, ale i při jeho realizaci je třeba, dle mého názoru, respektovat další omezení, která vyplývají z právní úpravy výkonu státní správy obcemi provedené zákonem a dále i vymezení kompetencí starosty obce, jako jednoho z orgánů obce.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 33/2003.

Poznámky:

  1. Čl. 105 Ústavy ČR “Výkon státní správy lze svěřit orgánům samosprávy jen tehdy, stanoví-li tak zákon."

  2. Takto výslovně upraveno v § 5 až novelou zákona provedenou zákonem č. 313/2002 Sb. Před uvedenou novelou byly orgány obce uvedeny v § 15, ve výčtu však případ komisí rady chyběl.



Copyright © 2003 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |