VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 33 |
poradna |
Obec v roce 1997 na své náklady vybudovala plynovod s regulační stanicí plynu a provedla plošnou plynofikaci obce. V říjnu 1997 byla nucena uzavřít se Severomoravskou plynárenskou, a. s. Ostrava (oblast Olomouc) nevýhodnou smlouvu o nájmu plynárenských zařízení za nájemné 1,- Kč ročně, kterou předložila Severomoravská plynárenská. Nájemce se zavázal zajišťovat vlastním nákladem obvyklé udržování a provoz tohoto zařízení.
V srpnu 1999 došlo ke krádeži 2 plynových kotlů v regulační stanici. Tehdy Severomoravská plynárenská dodala na své náklady na zajištění provozu jeden plynový kotel. Obec na své náklady opravila vstupní dveře do kotelny a dala na ně namontovat přídavné zámky. V květnu 2003 došlo opět ke krádeži nainstalovaného kotle. Severomoravská plynárenská odmítá náhradní kotel instalovat.
Podle § 38 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, musí být majetek obce chráněn před zničením, poškozením, odcizením nebo zneužitím. Máme za to, že ztrátu plynového kotle by měl uhradit provozovatel (nájemce). Navíc obec nemá do objektu přístup (od regulační stanice nemá klíče). Má podle vašeho názoru uhradit ukradený plynový kotel a zcela zdemolované vstupní dveře vlastník zařízení (pronajímatel) nebo provozovatel (nájemce).
Ing. Anna Procházková, |
Odpovídá:
Ing. Blažena Ondrušová
odbor pro místní správu MV ČR
Problematika ekonomického základu samosprávy obcí patří k nejdůležitějším a také nejsložitějším otázkám obecní samosprávy, neboť bez něj by obec vůbec nemohla plnit vlastní samosprávné funkce. Průvodním jevem předepisovaného řádného hospodaření s majetkem obce je povinnost obce pečovat o zachování a rozvoj svého majetku.
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, v § 2 stanoví, že obec je veřejnoprávní korporací a má vlastní majetek. S tímto majetkem sama hospodaří v souladu s úkoly vymezenými v zákoně a o tento majetek se řádně stará. V § 38 odst. 1 uvedeného zákona je stanoven základní požadavek pro hospodaření s majetkem obce, tj. aby majetek byl využíván s péčí řádného hospodáře. Zákon hovoří o účelnosti a hospodárnosti využívání majetku obce, přičemž daná úprava požaduje, aby majetek obce byl využíván v souladu se zájmy obce a úkoly, které vyplývají z působnosti obce. V následujícím odstavci je stanoven další požadavek, který zákon o obcích předepisuje pro hospodaření s majetkem obce, a to aby majetek obce byl chráněn před zničením či poškozením. Jaké prostředky nebo opatření obec pro tento účel zvolí, je výlučně její záležitostí. Jedinou podmínkou přitom je, aby zvolené postupy a uplatňovaná opatření byla v souladu se zákony.
Povinnost obce dbát o ochranu svého majetku je pak konkretizována v § 38 odst. 6 obecního zřízení, ze kterého vyplývá, že obec je výslovně povinna se starat o ochranu obecního majetku před neoprávněnými zásahy a současně včas uplatňovat právo na náhradu škody.
Obecné principy na ochranu majetku obce stanoví tedy zákon, avšak specifické způsoby jejich realizace jsou již záležitostí smluvních stran. Je otázkou, zda uzavření pro obec nevýhodné smlouvy, jak je uvedeno v dotazu, je s uvedenými principy v souladu. Vždy je možno iniciovat změnu smlouvy, zejména v ní zakotvit odpovědnost za ochranu majetku a pojištění věci.