VEŘEJNÁ SPRÁVA | TÝDENÍK VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY |
číslo 25 |
Vládnutí po Evropsku (XXV) |
Ing. Daniel Trnka,
Úřad vlády ČR
Návrhy změn – oblast “Zlepšení koncepcí, regulace a poskytování služeb” II
Lepší a rychlejší regulace
EU musí věnovat trvalou pozornost zvyšování kvality, efektivity a jednoduchosti regulatorních aktů. Účinné rozhodování rovněž vyžaduje kombinaci různých strategických nástrojů (různé formy legislativy, programy, směrnice, využití strukturálních fondů apod.). Unie zároveň musí být schopna pružněji reagovat na změny tržních podmínek a nové problémy zmenšením prodlev vznikajících při přijímání a implementaci komunitárních pravidel. Investice do konzultací mohou přinést kvalitnější legislativu přijatou rychleji a snáze aplikovatelnou a vymahatelnou.
Zlepšení závisí na sedmi následujících faktorech:
Návrhy regulace by měly být připravovány na základě analýzy, je-li vůbec třeba regulačních opatření a je-li třeba je učinit na úrovni EU. Analýza musí také vyhodnotit potenciální ekonomické, sociální a environmentální dopady, jakož i náklady a užitek plynoucí z konkrétního řešení.
Legislativa je často pouze součástí širšího řešení, které kombinuje formální přístupy s nezávaznými, jako např. doporučení, směrnice, samoregulace apod.
Je třeba použít správný typ nástroje, který je nejvhodnější pro dosažení stanoveného cíle: regulace v případech, kdy je třeba jednotnou aplikaci a právní jistotu napříč státy unie; tzv. “rámcové směrnice” v případech, kde je vhodné poskytnout státům větší prostor pro implementaci a přizpůsobení místním podmínkám. Ať už je použit jakýkoliv nástroj, “primární” legislativa má obsahovat pouze základní prvky (základní práva a povinnosti) zatímco technické detaily je vhodné ponechat legislativě “sekundární”.
(pokračování)