VEŘEJNÁ SPRÁVA   TÝDENÍK VLÁDY
ČESKÉ REPUBLIKY
číslo 24
    j e d i n ý  č e s k ý   t ý d e n í k  p r o  s t á t n í  s p r á v u  a  s a m o s p r á v u

informace

Společné stanovisko Ministerstva vnitra ČR a Českého úřadu zeměměřického a kartografického k praktické realizaci ustanovení § 15 odst. 2 a 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, a § 13 odst. 2 a 3 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů

  1. K bezplatnému poskytování údajů z katastru nemovitostí příspěvkovým organizacím a organizačním složkám zřizovaným kraji (obcemi) pro výkon jejich působnosti: V souladu s ustanovením § 15 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění zákona č. 231/2002 Sb., jsou kraje oprávněny při výkonu své působnosti bezplatně využívat údajů katastru nemovitostí. Nic konkrétnějšího zákon o krajích v této souvislosti nestanoví. Obdobně tak stanoví i § 13 odst. 3 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění zákona č. 313/2002 Sb.

    Dle § 14 odst. 3 zákona o okrajích je kraj oprávněn pro výkon samostatné působnosti zakládat a zřizovat právnické osoby, tj. i příspěvkové organizace v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a organizační složky kraje, pokud zákon nestanoví jinak. Obdobně tak stanoví i § 35a odst. 1 zákona o obcích.

    V konkrétním případě je nutno rozlišovat mezi působností vykonávanou krajem (obcí) a vlastní činností příspěvkové organizace či jakékoliv jiné právnické osoby zřízené krajem (obcí). Příspěvková organizace zřizovaná krajem (obcí) je právnickou osobou, jejímž jménem vystupují stanoveným způsobem příslušné statutární orgány. Obdobně je tomu i v případě dalších právnických osob zřizovaných krajem (obcí), např. u obchodních společností.

    V dané souvislosti je třeba zdůraznit, že zákon opravňuje využívat bezplatně údajů katastru nemovitostí pouze kraje (obce), nikoliv též jimi zřizované právnické osoby, tudíž tyto další subjekty nemají podle našeho názoru právo na bezplatné poskytování údajů z katastru nemovitostí. V případě obchodních společností by tak např. docházelo k neoprávněnému zvýhodňování obchodních společností zřizovaných kraji (obcemi) od ostatních obchodních společností.

    Současně lze předpokládat fakt, že od právnických osob zřizovaných kraji (obcemi) je třeba odlišovat jejich organizační složky jakožto zařízení bez právní subjektivity. Na základě této skutečnosti lze vyslovit názor, že oprávnění bezplatně využívat údajů katastru nemovitostí náleží i těmto organizačním složkám krajů (obcí), a to tehdy, když osoba oprávněná jednat za organizační složku požádá o tyto údaje jménem svého zřizovatele, tedy kraje (obce).

  2. K bezplatnému poskytování údajů z katastru nemovitostí obcím (krajům) na technických nosičích v elektronické podobě a dálkový přístup pomocí počítačové sítě:

    Formy poskytování údajů z katastru nemovitostí jsou stanoveny v § 3 vyhlášky č. 162/2001 Sb., přičemž k těmto formám náleží i poskytování údajů na technických nosičích dat v případě údajů vedených v elektronické podobě a dále poskytování údajů dálkovým přístupem.

    Údaje z katastru nemovitostí poskytované ve formě uvedené pod § 3 písm. g) vyhlášky č. 162/2001 Sb. (tj. údaje na technických nosičích v elektronické podobě o k. ú. obcí v územním členění) poskytne katastrální úřad v souladu s ustanovením § 13 odst. 3 zákona o obcích (resp. § 15 odst. 3 zákona o krajích) bezplatně, pokud bude žádost obce (kraje) o jejich poskytnutí podpořena příslušným ustanovením zákona o obcích nebo jiným právním předpisem. Přitom nerozhoduje, zda budou tyto údaje použity v oblasti přenesené nebo samostatné působnosti. V případě, že obec (kraj) nenalezne pro použití uvedených údajů z katastru nemovitostí příslušnou oporu v právním předpisu, je poskytování těchto údajů prováděno za úplatu postupem dle § 11 a přílohy č. 4 vyhlášky č. 162/2001 Sb.

    V případě poskytování údajů katastru nemovitostí formou dálkového přístupu se v souladu s katastrálním zákonem, jakož i vyhláškou č. 162/2001 Sb., požaduje úplata vždy, tedy i v případě obcí a krajů (§ 22 odst. 3 katastrálního zákona a § 15 odst. 2 vyhlášky č. 162/2001 Sb.).

  3. K poskytování údajů z katastru nemovitostí obcím a krajům za správní poplatky dle zákona o správních poplatcích:

Obce a kraje jsou osvobozeny od úhrady správního poplatku podle zákona č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, podle ustanovení:

Nejedná se tedy o osvobození obce (kraje) od poplatků jako subjektu, ale pouze o osvobození obce (kraje) od poplatků za ty úkony, které výše uvedená ustanovení zákona o správních poplatcích nebo zvláštní právní předpisy stanoví. Rozsah poskytovaných úkonů je pak stanoven v položce 103 sazebníku.

Obec (kraj) tedy za úkony, které nesouvisejí s výkonem státní správy, kterými jsou obec (kraj) pověřeny, nebo které nejsou uvedeny ve výše uvedených ustanoveních zákona o poplatcích, správní poplatek platí.

V Praze dne 3. dubna 2003



Copyright © 2003 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |