POLICISTA 10/2000 |
měsíčník Ministerstva vnitra kniha |
V HLAVNÍ ROLI ŽENA |
Přiznávám, že pro knihy z druhdy odeonské edice Třikrát mám zvláštní slabost: avšak nikoli jen z důvodů ryzí spořivosti, tedy proto, že koupí jediného svazku člověk získá hned tři příběhy. Což, přiznejme, není argument k zahození. Edice Třikrát totiž od samého začátku představovala díky svým osvíceným redaktorům - Škvoreckému, Jungwirthovi a dalším - pravý výkvět světových detektivních autorů a vybírala od nich vpravdě samé pochoutky.
Co ovšem patří nakladatelství Odeon minulosti a co se o edici Třikrát handrkují různí nakladatelé - s rozličným talentem, možnostmi a poctivostí - záruka kvality už předem neplatí: nicméně zdá se, že se na dobré časy opět začala blýskat. Knižní klub - jakkoli o jeho ostatní produkci můžeme mít určité pochyby - si v koprodukci s firmou Tres vede uvážlivě. O čemž svědčí i nový svazek, v němž se nám představuje britská autorka jménem Betty Rowlandsová - a její Velký detektiv, jímž je ovšem žena, spisovatelka detektivek Mel Craigová. Trojice příběhů, již nám český překlad nabízí, nese společný název Detektiv z donucení. Dlužno říci, že slovo donucení úplně neodpovídá obsahu: pokud úspěšnou spisovatelku (populární, nikoli však nějakou velehvězdu bestsellerového nebe) něco k vyšetřování skutečných zločinů donutí, pak jde nejčastěji o její vlastní niternou zvídavost (a jistou roli ovšem hraje naléhání bližních, kteří soudí, že když někdo píše po vraždách, je pro něj odhalení skutečného vraha hlavolamem před večeří).
V prvním z románů, Jak se do lesa volá, se s naší detektivkářkou ocitneme na půvabném anglickém venkově: Mel Craigová si koupila zpustlý domek, aby měla co zvelebovat a našla klid na psaní. V těsném sousedství objeví navíc novou kamarádku, úspěšnou textilní výtvarnici, s níž vede řeči, kultivuje zahrádku a vychutnává vegeteriánskou stravu. Záhy však shledá, že pod povrchem idyly se dějí podivné věci, mizejí lidé a nacházejí se mrtvoly. Mel je zadobře s místní policií, ale přesto pátrá jaksi po vlastní linii, takže překvapení a ošemetné chvilky na sebe nedají dlouho čekat. Děj napínavě graduje, rozuzlení je překvapivé.
Druhý příběh, Mrtvá z obrazu, nás zavede do zajímavého prostředí anglické univerzity, respektive její katedry, kde se v kursech vzdělávají dospělí: a nejen to... A třetí z detektivek, Smrt chodí po skalách, nás pro změnu zvábí do Francie, přesně řečeno do Provence, kde přítel Meliny kamarádky provozuje jakési mezinárodní kulturní centrum. Smrt, jež poznamená návštěvu od samého začátku, se zprvu jeví náhodnou: leč napětí a podezření roste a nakonec se ukáže, že zločin může mít vpravdě letitými kořeny.
Tři romány Betty Rowlandsové zkrátka představují velmi příjemné počtení, jež upomíná na slavné tradice britské ženské detektivky: solidní jsou i překlady (Jaromír Boháč, Iva Plešingerová a Milena a Martin Poláčkovi). A tak jediné, co chybí a čím se svazek Třikrát Mel Garigová, detektiv z donucení odlišuje od slavnějších předchůdců odeonských, je absence zasvěceného doslovu či aspoň ediční poznámky, v níž by se zvídavý čtenář dozvěděl něco o autorce. Zdá se nepochybné, že se totiž k jejím příběhům s potěšením vrátíme...
(-ěk)