POLICISTA  9/2000


měsíčník Ministerstva vnitra

příloha

 
POLICEJNÍ PREVENCE
MÁ V SASKU
JEDNOZNAČNĚ ZELENOU!
 

V souladu s plánem spolupráce Ministerstva vnitra České republiky a Ministerstva vnitra Svobodného státu Sasko po linii resortního vzdělávání na rok 2000 se ve dnech 8. 5. - 11. 5. 2000 uskutečnilo mezinárodní pracovní setkání na téma "Prevence kriminality". Setkání se uskutečnilo v Rothenburgu, na Vysoké odborné škole saské policie, za účasti odborníků z České republiky, Maďarska, Polska a zástupců saské policie.
Na základě doporučení ředitelky odboru prevence kriminality MV Mgr. Jitky Gjuričové českou delegaci tvořili - JUDr. Tomáš Koníček z odboru prevence kriminality, por. Mgr. Martina Cimrmanová z preventivně informační skupiny PČR OŘ Teplice a ppor. Blažena Kašparová z preventivně informační skupiny PČR OŘ Sokolov.

Celospolečenský charakter prevence ve Svobodném státě Sasko

Přestože bylo v Sasku dosaženo mnohých úspěchů a prevence je u nich již na dobré úrovni, není vše tak, jak by sami chtěli. Zpočátku bylo nutno vytvořit cílové skupiny, které by se zabývaly pouze prevencí, a zároveň si uvědomit, že prevence kriminality není jenom věcí policie, ale i dalších správních orgánů a institucí.

V sedmdesátých letech, když byla již prevence v zákonných normách skandinávských států, byla v Německu pouze represe. První počátky prevence v Německu byly až v osmdesátých letech, kdy se do popředí začala dostávat zabezpečovací technika a policie si začala uvědomovat, že je důležité nejen stíhat pachatele za již provedenou trestnou činnost, ale i jim znemožnit tuto trestnou činnost vykonat. Je nutno začít působit a ovlivňovat velmi brzy potenciálního pachatele. Nestačí se zabývat pouze oběťmi trestných činů, ale je nutné se postarat, aby nepřibývalo recidivistů.

K uskutečnění těchto myšlenek musela být politická vůle přijata zákonná norma, která by policii vytvářela podmínky pro preventivní činnost. Touto normou je saský zákon o policii. Neméně důležitou stránkou je organizační struktura, která úkoly prevence zabezpečuje, a schopní policisté, kteří je realizují a zabývají se pouze prevencí. Není tedy možné, aby policista např. z oddělení drog se zabýval represí a zároveň prevencí. Dále bylo nutné přesně definovat náplň pracovníků prevence a v neposlední řadě zajistit finanční prostředky. Tento vývojový proces trval v Německu více než deset let. Úkoly v oblasti prevence byly formulovány již v roce 1990, ale konkrétní plnění přichází až poslední dva roky.

Země Spolkové republiky Německo se liší zákonodárstvím tzn., že každá ze 16 zemí má vlastní zákonné normy chování. To souvisí i s aplikací prevence - k provádění prevence je různá vůle a bohužel ne všude vidí představitelé policie prevenci jako jeden z hlavních úkolů policie. Sasko patří mezi země, kde je prevence na velmi dobré úrovni, neboť policie v tomto směru hovoří stejnou řečí. Pro Sasko je blaho země a jednotlivce nezbytný předpoklad úspěšné práce.

Struktura saské policie

Policie spolkové země Sasko je jednou ze 16 zemských policií v SRN. Ústava SRN deleguje policejní pravomoci jednotlivým spolkovým zemím, proto má každá země vlastní policii, vlastní policejní zákon a stanovuje si vlastní priority v této oblasti.

Samostatnost zemských policií se týká pouze plnění vlastních úkolů zajišťujících veřejný pořádek a bezpečnost zejména v oblasti preventivních aktivit. Jinak postupuje policie podle jednotného trestního řádu. Výkon policejních pravomocí pod vedením státních zastupitelství probíhá identicky na celém území SRN.

Saská policie disponuje asi 12 500 policisty, kteří mají statut státních úředníků "s definitivou", a dalšími 2 500 civilními zaměstnanci a pracovníky dělnických profesí. To vzhledem k počtu obyvatel 4,6 milionu představuje asi 2,7 výkonného policisty na 1 000 obyvatel.

Správní činnosti však nejsou vykonávány policií, ale civilními orgány státní správy, a ochrana státních hranic a pohraniční policie nejsou úkoly zemské policie, ale Spolkové ochrany hranic tzv. BGS.

Nabízí se tu jistá analogie s hledáním nových přístupů a cest v policejní práci se situací v ČR po roce 1989. V Sasku při znovusjednocení Německa v říjnu 1990 byla z bývalé Lidové policie NDR vytvořena moderní kvalitativně nová zemská policie. Došlo k tomu skokovou změnou právního řádu přijetím norem SRN. Tato nová policie opustila původní ryze represivní zaměření policie bývalé NDR a od počátku stanovila předcházení kriminalitě, dopravní nehodovosti a dalším projevům narušujícím veřejný pořádek jako o priority definované již v § 1 Zákona o policii.

Preventivní aktivity jsou v saské policii vykonávány ve třech úrovních:

  1. zemské
  2. krajské
  3. regionální.

Na celozemské úrovni jde o pracovní skupinu odboru potírání zločinnosti zemského policejního prezidia, kterou tvoří 4 pracovníci - výkonní policisté s bohatými zkušenostmi z řídících a výkonných funkcí. Koordinační pracoviště prevence kriminality na Zemském policejním prezidiu se zabývá zejména metodickou podporou komunálních rad pro prevenci, rozšiřováním zkušeností a vydáváním periodik k popularizaci preventivních aktivit.

Na středním stupni řízení, tzv. policejních prezidiích, zhruba odpovídajících našim krajským správám, nejsou preventivní aktivity prováděny až na výjimky. Policejní prezidia jsou ve městech Drážďany, Lipsko a Saská Kamenice. Specifickou úlohu zde plní zemský kriminální úřad, který metodicky řídí poradny pro kriminální prevenci policejních ředitelství a provozuje mobilní poradenské pracoviště - tzv. Beratungsmobil.

Hlavním článkem provádění kriminální prevence a prevence dopravní nehodovosti jsou policejní ředitelství. Na těchto ředitelstvích, existuje jich v rámci Saska celkem 13 (na úrovni našich okresních, městských či obvodních ředitelstvích), byly vytvořeny tzv. inspektoráty pro prevenci a práci s veřejností (IPÖ), personálně obsazené od 12 (ředitelství Riesa) až 50 (ředitelství Lipsko) pracovníky, převážně výkonnými policisty s mnohaletými zkušenostmi. Členění inspektorátů (odborů) odpovídá jejich hlavní m úkolům:

  1. oddělení se zabývá prevencí kriminality, tj. prováděním specializovaných programů pro děti a mládež, protidrogové prevence a poradenského střediska,
  2. oddělení realizuje dopravní výchovu včetně výuky jízdy na kole, a
  3. oddělení se zabývá public relations prevence včetně činnosti tiskového mluvčího.

Na odborech služby kriminální policie policejních ředitelství jsou však vyčleněni další pracovníci, kteří se zabývají výhradně prevencí kriminality. Na oddělení pro zpracování případů spáchaných mládeží a oddělení pro zpracování drogových deliktů se plná polovina policistů věnuje výhradně prevenci formou besed, pořádáním tzv. protidrogových diskoték, pohovorů s mladistvými delikventy apod.

Celkem se v saské policii zabývá prevencí cca 650 policistů "na plný úvazek". Preventivní působení je považováno za jeden z hlavních úkolů každého policisty, proto je mu také věnována náležitá pozornost v základním a dalším resortním vzdělávání.

Proto se také preventivních akcí pořádaných inspektoráty IPÖ zúčastňují policisté z místních oddělení, v jejichž okrsku daná akce probíhá.

Při všech 13 policejních ředitelstvích fungují stacionární poradny pro kriminální prevenci, vybavené doporučovanými druhy bezpečnostních zařízení a obsazené zkušenými policisty, zpravidla pracovníky kriminální služby s praxí v oblasti majetkové kriminality. V Sasku je navíc v provozu mobilní poradna, umístěná v prostorách 18metrového návěsu za tahačem Mercedes Benz.

Financování policejní prevence v Sasku

Roční rozpočet prevence kriminality tvoří stabilně 500 000 DM. Ty přicházejí na saské MV, kde však nezůstane nic. Vše je rozdělováno směrem k přímému kontaktu. Celkem 400 000 DM je přiděleno LKA (zemský kriminální úřad) na přípravu a výrobu preventivních materiálů - publikace, letáky, brožury, videokazety, upomínkové předměty apod. zbylých 100 000 DM je rozděleno mezi tři policejní prezidia - každé po 30 000 DM, které jsou na úrovni našich krajských správ, a 10 000 DM je věnováno pro prezidium pohotovostní policie.

Dotace na oblast dopravní výchovy jsou ve výši 250 000 DM a podkapitola sprejerství obsahuje 100 000 DM ročně. Vše je vázáno na roční zúčtovatelné období.

Vlastní rozpočet saské policie (mzdy, vozidla, budovy, apod.) je sice požadován ve výši cca 90 milionů DM, ale prakticky dostanou jen 45 milionů (letos zatím pouze 15 milionů DM).

V Sasku existují přesné matematické modely - propočty na počet preventistů. V celém Sasku je přibližně 4,6 milionu obyvatel a k tomu cca 13 000 policistů. Z nich je vyčleněno pouze pro prevenci kriminality již zmíněných 650 policistů. Pro představu: v Sasku je celkem 27 000 učitelů. Pro nejbližší období pěti let je však stanoveno, že dojde k úbytku personálu ve státní službě (obecně - nejen u policie) o 13 000 osob.

Které čtyři základní - rámcové podmínky jsou tedy závěrem nutné k plnění poslání saské policie?

  1. Dostatečná politická vůle
  2. Podpora v zákonodárství, opatření vlády - vše je legislativně podpořeno
  3. Organizační struktura k zabezpečení preventivních úkolů (výběr vhodných policistů, naprosté oddělení od represivních policistů)
  4. Konkrétní úkol - zadání, definovat práci preventisty, materiálně technické zabezpečení, dostatek finančních prostředků.

Vzdělávání preventistů

Široký teoretický základ z různých vědních oblastí - pedagogika, psychologie, základy právní nauky, kriminalistika apod. například mládežníci mají dvoutýdenní kurz, kdy v prvém týdnu získají teoretické základy a druhý týden již naplánují a zorganizují konkrétní preventivní akci ve škole - co chci dosáhnout, čím a jak. Po skončení školení již mají první akci za sebou a vědí, že policejní prevence má smysl.

Policejní primární prevence v Sasku je zaměřena zejména na děti a mládež

Na počátek této kapitoly si můžeme pomoci citátem od Freuda - "Člověk se narodí a je všeho schopný!" Tedy, jinak řečeno, všemu se musí učit a naučit!

V Sasku právě proto zkoumají, zdali jsme svým dětem dali vše, co budou potřebovat - vzory chování. Důležité je, jak vše provádí rodina, škola, okolí, co se jim daří - to není pouze věcí policie. Ta může poskytnout pouze hranice, kam až lze dojít, a pokud se hranice překročí jde o trestnou činnost.

Společnost se kolem nás velmi rychle mění. Máme vůbec čas si položit další otázky: "Dáváme dětem opravdu vše, co potřebují? Mají všechny znalosti a dovednosti? Budou se umět orientovat? Jsme jim my dospělí dobrým příkladem? Jaký podíl mají rodiče, učitelé a policie?" My jsme přesvědčeni, že je důležité chránit člověka před nebezpečnými dopady trestné činnosti především proto, že nebezpečí, které se odvíjí z trestné činnosti, je daleko větší než samotné jeho spáchání. Například když ...náctileté dítě odcizí žvýkačku a uvědomí si, že bezpracně přišlo k nějakému užitku, tak více nebezpečné je jeho zjištění, jak to bylo jednoduché než vlastní odcizení věci.

Od rodičů můžeme žádat, aby své děti vychovávali a chránili, máme-li však o rodičích pochybnosti, musíme nechat působit jiné instituce. Další výchovnou a vzdělávací úlohu mají školy danou saským zákonem o školách. Opět si můžeme klást otázky: "Ví učitel vše o kriminalitě dětí a mládeže, o drogách, ví dokonce víc než rodiče? Co rodiče, kteří mnohdy používají vůči svým dětem násilí? Vědí učitelé o tomto násilí v rodině?" apod.

Každodenní znalosti, které saská policie získá, předává těm, kteří mají daleko větší zodpovědnost, tedy rodičům a škole. I proto je nutné začít působit na děti co nejdříve, tedy již v předškolním věku.

CÍLEM NENÍ ZABRÁNIT DĚTEM,
ABY SE STALY PACHATELI,
ALE PŘEDCHÁZET DOPADŮM KRIMINALITY

Ukázka bezpracnosti zisku u krádeže je totiž horší než způsobená škoda a vliv na další psychosomatický vývoj dítěte.

Pokud zklamou rodiče, musí nastoupit škola, neboť podle saského práva má škola vzdělávací a výchovnou roli. Policie má ve společnosti nejvíce zkušeností, má nejblíže k procesu odhalování, dokumentování trestné činnosti, neboť jen ona vyslýchá, vede vyšetřování - ostatní preventivní subjekty nemají tyto vědomosti. Získané poznatky jsou předávány rodičům či škole k dalším opatřením. Policie tím plní zákonné zmocnění. Od hranice trestní odpovědnosti (v SRN od 14 let věku) již patří provinilci přímo policii. Čím mladší provinilec, tím větší policejní preventivní práce.

POLDI - velmi úspěšný projekt saské policie

Nejzajímavějším projektem v Sasku je jednoznačně projekt POLDI. Jedná se o figuru, která je nositelem dětských sympatií. Je to plyšová maska dinosaura, vysoká 2,40 m a vážící 25 kg. Do ní se převléká pouze jeden a týž policista, zejména z hygienických důvodů.

V roce 1993 bylo na spolkové úrovni učiněno rozhodnutí, že policie všech 16 zemí vypracuje návrh na maskota. Smyslem bylo najít prostředek, který by zaujal předškolní a školní děti. V té době běžel v televizi seriál o dinosaurech a děti jím byly doslova nadšeny, proto byla navržena pro cílovou skupinu 6 -10 let jednotná figura dinosaura v policejní uniformě pro celé Sasko.

Profesionální firma byla pověřena vypracováním asi 20 návrhů podoby maskota. S návrhy navštívili policisté školy a děti si samy vybraly postavu, která je nejvíce oslovila i s ohledem na to, co chtějí děti s figurkou prožívat. S postavou se musely seznámit všechny děti, proto byla vypsána soutěž (o hodnotné ceny - walkmany, cyklistické přilby, jízdní kola apod.) o nejlepší jméno dinosaura. Celkem bylo do soutěže zapojeno na 250 000 dětí. Organizátoři tak dostali během 6 týdnů celkem 137 000 pohlednic a 11 000krát byl uveden název POLDI. Ceny za soutěž děti dostaly na slavnostním předání od zástupců saského ministerstva vnitra a zemského policejního prezidia.

S narozením maskota bylo nutné také vymyslet úkoly, které bude plnit. Aby maskot s dítětem zůstal po celý rok, přišli sasští kolegové na nápad sestavit sešit s různými obrázky a texty poldi, ke kterému se dítě stále vrací a úkoly plní po celý rok ve škole i doma s rodiči.

Děti jsou do akce zapojovány na konci 2. třídy základní školy. Jejich rodičům je zaslán informativní dopis policie a současně jsou instruováni učitelé. Po celý 3. ročník plní děti jednotlivé úkoly poldiho. Sešit řeší modely chování dětí, předává poučení a přístupnou formou informuje děti. POLDI se ve vypjatých krizových situacích ptá: co bys dělal(a) - zeptej se rodičů, starších sourozenců nebo učitelů ve škole. V některých případech není přímo naznačeno řešení, ale záměrem je, aby se děti poradily. U dětí je třeba pěstovat kromě návyků i určitý práh bolesti a smrti. Děti si totiž neuvědomují následky násilí. Hry je nutné dohrávat až do konce.

Na poslední stránce sešitu je dotazník - POLDI se ptá na další situace, s kterými se děti setkaly. Vše je opět pojato jako soutěž. Dětské náměty a připomínky jsou postupně vyhodnocovány. Akce POLDI získala prokazatelné úspěchy, které však nelze přesně statisticky doložit, protože případy, k nimž nedojde (kvůli dobré a kvalitní prevenci), se nedají zaevidovat. Zatím není možné posoudit celkový efekt projektu POLDI.

Z vyhodnocení vyplývá úspěch, ale co dál? Odpovědí je dále modifikovat a koordinovat preventivní činnost.

Nyní se připravuje určitá reedice sešitu, budou doplněna nová témata, která reagují na změnu chování společnosti. K zajímavým novým tématům patří například:

POLDI a jeho program je "mobilní" a je tedy možnost, aby cestoval po celém Sasku dle potřeby. Je v něm zapojeno několik stálých policistů, ale jinak jsou do programu vždy zapojeni policisté daného teritoria a učitelé školy.

Akce POLDI byla financována pouze ze státních prostředků a představovala objem finančních nákladů ve výši 1,7 milionů DM ke konci loňského roku.

Policejní prevence musí být těžištěm moderní policejní práce

Podle představitelů saské policie se stala prevence kriminality jednoznačně těžištěm policejní práce, neboť daleko důležitější je s člověkem hovořit dříve než spáchá trestný čin, a tak eliminovat propad hierarchie hodnot.

Konkrétní prevenci provádějí a základním článkem systému prevence se staly, jak již bylo naznačeno, tzv. inspektoráty pro prevenci a práci s veřejností (INSPEKTION PRÄVENTION ÖFFENTLICHKEITSARBEIT - IPÖ) při jednotlivých okresních ředitelstvích saské policie.

Například ve struktuře IPÖ v rámci policejního ředitelství Drážďany je zařazeno celkem 30 pracovníků na zhruba půl milionu obyvatel města. V čele IPÖ stojí ředitel odboru, který má pro výkon své pravomoci pracovníky rozděleny do tří funkčních oddělení. První oddělení se zabývá prevencí kriminality - děti a mládež, drogy, odborné poradenství k zabezpečení objektů (tzv. Beratungstelle, obdoba našich policejních poradenských místností).

Druhé oddělení se věnuje dopravní výchově a osvětě - výcvik jízdy na kole, děti a mládež (předškolní děti, základní školy, 16 - 25 let), dopravní loutkové divadlo (POLDI - i loutky vedou policisté v uniformě), další vzdělávání řidičů (školení, výcvik na polygonu, i pro vlastní policisty). Každé dítě má např. předepsáno v osnovách základní školy ve 3. a 4. třídě celkem 20 hodin výcviku jízdy na kole (10+10). Jen v Drážďanech je pro představu na 200 základních škol.

Třetí oddělení obhospodařuje oblast public relations prevence. Tedy semináře, školení, pozornost veřejnosti, spolupráce s médii a dále informuje o akcích 1. a 2. oddělení, apod.

V čele IPÖ stojí ředitel, který nemá žádného tabulkového zástupce, má pouze sekretářku. K dispozici má celkem 3 tabulky civilních zaměstnanců (písařka, na tiskovém a v Beratungstelle) a 27 policejních tabulek, z nichž polovina je uniformovaných policistů.

Podle saského policejního zákona musí každý policista působit preventivně, a proto je také alespoň jeden policista jako preventista i na místním oddělení. Úkolem IPÖ je aplikovat preventivní programy od MV, LKA či od partnerů na podmínky Drážďan.

Prevence však začíná i zde od zcela jednoduchých věcí - každý policista musí být příkladem v chování pro ostatní občany, každý policista je podle zákona povinen působit preventivně. Příkladem může být přecházení na červenou. Dospělý takto může dát svým chováním velmi negativní příklad dětem. V Sasku očekávají od každého policisty, že potrestá takového chodce a také upozorní chodce na negativní příklad pro děti. Tomu se říká preventivní rozhovor. Preventivní rozhovor patří ke každému služebnímu jednání - při vybírání pokut, při dopravních akcích apod. Proto jsou vytvářeny projekty, do nichž jsou zapojeny i další složky policie. Správní předpis o delikvenci dětí a mládeže z roku 1993 např. určuje, že každé místní oddělení policie musí mít 2 pracovníky na problematiku dětí a mládeže (všeobecná zásada v Sasku, že minimální poměr prevence a represe je 1:1). Další vítanou pomocnou rukou nejen pro IPÖ jsou tzv. okrskáři, kteří zajišťují ten nejbližší přímý kontakt s občany s patřičnou místní a osobní znalostí.

Sponzorství

IPÖ spolupracuje samozřejmě i s privátními subjekty zejména v oblasti zabezpečovací techniky a bezpečnosti silničního provozu. Ošetřeno je i sponzorství. Ředitel IPÖ má výjimku (pouze pro prevenci kriminality a prevenci dopravní nehodovosti) a může uzavírat sponzorské smlouvy až do výše 5 000 DM. Sponzor musí mít prokazatelný zájem na řešení konkrétní preventivní akce (účelově vázané prostředky na konkrétní věc). O případném sponzorství musí být informováno MV z důvodu potvrzení pro daňové účely. Zatím této možnosti nebylo využito. Peníze jsou získávány tak, že je získá hlavní organizátor akce (to není policie!). U prevence dopravní nehodovosti se jedná například o nadaci ADAC (obdoba našeho BESIPu).

Nové přístupy saské policie

Sasští kolegové začali zjišťovat, že v poslední době jsou při preventivních akcích, besedách apod. někteří posluchači jen pasivním publikem. Odpovědí bylo, že pokud chtějí policisté s lidmi mluvit, musí umět své úvahy dostatečně interpretovat a argumentovat, jasně a srozumitelně formulovat. Vzájemná výměna informací patří k základním činnostem saské policie na pozicích vzájemného partnerství.

Další pohnutkou ke změně orientace prevence byl zjištěný fakt, že 8 % populace mezi 16 až 25 lety spáchalo 27 % dopravních nehod.

Černé kroniky bylo přespříliš, mládeži však chyběl dostatek osobních zkušeností (jako účastník dopravní nehody, případně i jako oběť zranění či poškození), chybělo osobní vidění případu.

Proto připravila drážďanská policie určité preventivní projekty. První oblastí k řešení - příliš velký počet dopravních nehod po zábavě na diskotéce, často spojený s požitím alkoholu za volantem, velké hmotné škody, častá zranění. Lokalita byla vybrána, kde jednak k uvedeným jevům velmi často docházelo a byla také pro policii výhodná - velká navštěvovanost diskotéky, předjednání akce s místním diskžokejem, spolupráce s médií. Policisté, v době největšího varu na parketě, připravili imitaci dopravní nehody jednoho auta a pěti zraněných před největší drážďanskou diskotékou. Přímou reakci mládeže natáčeli skrytou kamerou. Vše nechali dojít až k příjezdu záchranné služby. K záznamu navíc dotočili výpověď jednoho mladíka, který po obdobné reálné nehodě je již odkázán pouze na invalidní vozíček.

Materiály zpracovali ve formě videospotu, který nyní promítají v pauzách produkce hudby na nejvíce navštěvovaných diskotékách (pro tuto preventivní akci získali i diskžokeje).

Navíc ve spolupráci s nadací ADAC nechali návštěvníky klubů vyzkoušet si reakční doby na dopravním trenažéru (umí imitovat určité promile alkoholu v krvi).

Tento celý preventivní program byl jednak velmi vřele přijat mládeží (vyvolání osobního vztahu k možnému případu!) a navíc se podařilo snížit zatíženost dopravními nehodami v blízkosti mládežnických klubů a zejména snížit následky - úrazy a hmotné škody.

Jiným problémem, s kterým se policisté v Sasku poměrně často potýkali, byly krádeže drobných předmětů v obchodních domech - kazet, videokazet, CD, které prováděly děti.

Na základě statistických čísel a podrobné analýzy jednotlivých ohnisek zjistili, že se u škol velmi rozmáhá výměna CD mezi žáky včetně jejich prodeje. Současně bylo zjištěno, že narostl počet drobných krádeží v obchodních domech (zejména se jednalo o CD). Proto nasadili do vybraných oddělení s prodejem CD průmyslové kamery. Po určitém čase se prokázalo, že děti opravdu kradly CD. Dále bylo zkoumáno, jakým způsobem se kradené zboží dostane z obchodu, když je elektronicky ochráněno (pasivní čipy nalepené na obalu se při průchodu rámem aktivují).

IPÖ opět připravilo vše ve formě videokazety, která má celkem tři na sebe pevně navazující díly.

První díl představuje:

Druhý díl ukazuje trestní kariéru dítěte:

Třetí část ukazuje vše, co probíhá po zadržení pachatele na policii:

Proaktivní preventivní opatření tak následují po základním stavebním kameni celé policejní práce - získání důvěry občanů, důvěra v policii a budování rovnoprávného partnerství. Teprve v atmosféře důvěry je možné dávat rady, provádět opatření, prohlubovat kontakty. Cílem veškerého snažení musí být změna vzorů chování, postojů dětí a mládeže, a to přesto, že jde o velmi složitý zásah do módních idejí pozitivním ovlivňováním.

Policejní poradenství na kolech - třešnička na preventivním dortu

Velmi dobrým nápadem saských kolegů je tzv. mobilní pracoviště. Jedná se o skříňový návěs k nákladnímu automobilu v délce osmnácti metrů, který je vybaven jako poradenská místnost. Mobilní poradna zajíždí do míst, kde tyto poradny nejsou zřízeny, a tam, kde se z různých důvodů zvýšil nápad trestné činnosti (ohniska - HOT POTS), nebo kde je větší soustředění obyvatelstva (oslavy, trhy, sportovní a kulturní akce). Tuto poradnu mají v Sasku již od roku 1992 a po celý rok je plně využita na celém území.

Určitě zajímavým faktem mimo vlastní existenci mobilní poradny je i rozdělení kompetencí mezi zemský kriminální úřad (LKA) a místně příslušné policejní služebny. LKA je zodpovědný za provoz, přípravu a doplňování návěsu technickými novinkami, radami, publikacemi a letáky pro veřejnost. Když však přijede poradna na kolech přímo na objednané místo, odborné poradenství poskytují pouze místní policisté. LKA provádí metodické řízení bez přímého zasahování. Místní policisté upozorňují na kritická místa a objekty, na možnosti zabezpečení aut, doporučují certifikované výrobky, dodavatelské a montážní firmy, podávají rady, jak nesklouznout do drogového opojení, jak řešit domácí násilí či šikanu apod. - tedy celý komplex preventivního působení ze sociální a situační oblasti.

Opravdu velký poradenský automobil (Beratungsmobil), který ve svém nitru ukrývá celou preventivní místnost pro občany, je další úspěšně realizovaný projekt saské policie. V době psaní těchto řádek se velmi intenzivně jedná s představiteli LKA o možnosti účasti zmíněného mobilního pracoviště na podzimní preventivní akci v Teplicích dne 24. října tohoto roku. Akci připravuje vedení města Teplic spolu s vedením tamějšího okresního ředitelství Policie ČR jako konkrétní aktivitu pro občany v rámci komplexního součinnostního programu prevence kriminality na místní úrovni. O programu této jistě zajímavé akce budou čtenáři včas podrobně informováni.

POLDI úřadoval na základní škole ve Zhořelci

Město Görlitz (Zhořelce) je jedním ze třinácti saských sídel okresů. Sousedí přímo s Českou republikou, ale i s Polskem. Z hlediska policie je zde policejní ředitelství a samozřejmě i konstituovaný odbor IPÖ. Ten má na rozdíl od stejného pracoviště v Drážďanech pouze 13 pracovníků (rozhoduje počet obyvatel, viz výše), ale stejnou problematiku.

Měli jsme možnost se zúčastnit velké preventivní akce pro děti v jedné ze základních škol. Přítomno tu bylo velké množství policistů - nejen celý odbor IPÖ Görlitz, ale i místně příslušní policisté - okrskáři, pracovníci dopravní a kriminální policie a další spolupracovníci zapojení do partnerství.

Vše začalo hudební produkcí - diskotékou. Přenosný set (zesilovač, přehrávač CD, bezdrátový mikrofon, reproboxy) patří totiž do základního, standardního vybavení IPÖ. Vše mají navíc uzpůsobeno tak, aby to bylo absolutně mobilní k převážení.

Jeden policista z preventivního odboru celé dětské dopoledne moderoval. Nejdříve se děti, které přivedly učitelky, rozproudily oblíbenou populární hudbou. Když byly správně nažhaveny, začal moderátor děti postupně směřovat k připomenutí poldiho - kdo z vás už ho viděl, jak vlastně vůbec vypadá, mluví, či nemluví, proč se vůbec preventivní akce koná apod.

Děti začaly poldiho spontánně vyvolávat. Mohutně se celým prostorem u školy ozývalo:"POLDI komm!" Za chvilku se za obrovského dětského jásotu objevila vysněná postavička. Při svých dvou metrech a čtyřiceti centimetrech výšky je přesto velmi pohyblivá a při úvodním setkání s dětmi si lehce zatančila při reprodukované hudbě. Kdo ho nezná, je nutné připomenout, že byl vymyšlen jako nemluvící loutka. Proto další komunikaci mezi ním a dětmi zajišťuje moderátor. Děti se sice chovají velmi živě, ale na druhé straně nanejvýš disciplinovaně.

Jednotlivá pracoviště, kde děti plnily úkoly, byla jasně označena a u všech byl minimálně jeden uniformovaný policista. Jinak všichni přítomní policisté byli v uniformách, jiné řešení totiž neexistuje! Určitou zajímavostí a činem k následování (v našich podmínkách) je, že jednotlivými stanovišti provázejí děti výhradně učitelky, které zodpovídají za dozor nad dětmi a nerušený průběh celé preventivní akce. Ovšem učitelky jsou předem instruovány a vědí, co mají dělat (přípravná kola před touto velkou akcí provádějí za instruktáže saské policie pouze samy!).

Jak vypadala jednotlivá stanoviště:

  1. Kresby - doplňování zkopírovaných vyobrazení poldiho, správné vybarvení jeho oblečení.
  2. Jízda zručnosti na kolech (kola, kužele, překážky, přilby, chrániče - vše patří policii), ale další věci jsou od sponzorů (ADAC, prodejci kol).
  3. Promítání dopravně výchovných videokazet (co dělá hlavní dětský představitel špatně, přecházení ulice, přechody pro chodce, vybavení kola, jízda na kole) a preventivních videopořadů (komu otvírat dveře, jak se chovat v městské hromadné dopravě, úcta ke stáří, drogy).
  4. Ukázky policejní techniky - vozidlo, spojovací prostředky, zbraně, donucovací prostředky apod.
  5. Řešení konkrétních dopravních situací - testy (tři možnosti a jen jedna je správná) na velké tabuli.
  6. Preventivní pexeso - sponzorsky zajištěná hra (hledání dvou stejných obrázků ve stylu pexesa - POLDI, dopravní značky, kolo, znak policie, loga sponzorů).
  7. Ukázka mobilního pracoviště saské policie - zajíždějí do vzdálenějších obcí a osad, kde není přímo policejní stanice, aby občané nemuseli jezdit daleko (jde o policejní dodávku vybavenou vším potřebným - psacím strojem, tiskopisy, elektrocentrálou, preventivními materiály, hygienickým zázemím pro policisty).
  8. Měření rychlosti jízdy kola pomocí originální techniky, kterou saská policie využívá při kontrole silničního provozu - pěstování vztahu dětí k dodržování dopravních předpisů.
  9. Soutěž na odreagování - střílení míčem do otvoru v desce, kde je namalovaný POLDI.

Akce trvala celé dopoledne, jednotlivé třetí a čtvrté (těžší, modifikované úkoly) třídy z celé školy se postupně vystřídaly.

Nosič postavy - figury poldiho měl co dělat, neboť výstroj váží kolem 25 kg a je opravdu pro celé Sasko pouze jedna (nosí ji stejný policista).

A ještě něco navíc

Při preventivní akci jsme mimo jiné zjistili, že většina dětí dojíždí do školy na kole. A zde je další parketa pro aktivity IPÖ. Při příjezdu do školy probíhá nepravidelná kontrola technického vybavení a stavu jízdního kola. Pokud policisté zjistí závady, je o nich informováno nejen dítě, ale i jeho zákonný zástupce s radou k odstranění nedostatků.

U oblasti jízdních kol se ještě na chvilku zastavíme. Jde o systém evidování kol. V Sasku mají velmi jednoduchý, ale hlavně účinný a praktický systém označování kol. Policie bezplatně zaeviduje každé kolo, ke kterému jsou patřičné nabývací doklady. Na rám kola je speciálním přístrojem přichycen napevno štítek - rodný list kola, z něhož je možné vysledovat: město, příslušnou ulici, číslo patra a bytu majitele. Odpadají tím i problémy při nalezení kola, ke kterému se nikdo nehlásí. Opět i tato činnost spadá pod křídla IPÖ.

Poradenské pracoviště saské policie

Tentokráte se jedná o stacionární součást IPÖ - Beratungstelle (tedy poradenské pracoviště saské policie k zabezpečení majetku a objektů). Poradna je ve městě Görlitz otevřena pro zájemce z řad občanské veřejnosti, podnikatelů, zástupců firem či státních nebo obecních institucí třikrát v týdnu podle předem stanovených úředních hodin. V dalších dnech jsou kmenoví pracovníci poradny v terénu. Pořádají poradenské dny, jednají s bezpečnostními firmami, s pojišťovnami, případně se sponzory, zúčastňují se různých výstav a veletrhů nebo pomáhají svými radami při konkrétních bezpečnostních posouzeních různých objektů.

V jedné místnosti bylo k vidění mnoho zajímavé techniky - zámky, bezpečnostní kování, mříže, zabezpečení skleněných ploch, elektronická čidla, ústředny, zabezpečení vozidel, prostředky na ochranu přenosu peněžních zásilek. Vše ve funkčním stavu s přiloženými patřičnými certifikáty VdS (Verband der Sachversicherer e. V. - Spolek odborných zajišťovatelů). Vzorky techniky byly doplněny o preventivní rady např. jak si zabezpečit byt, domek, kancelář nebo auto. Dále k problematice ochrany dětí, žen a seniorů, k domácímu násilí, k šikaně, drogám.

Po odchodu z poradenské místnosti jsme si museli se značným zadostiučiněním přiznat, že naše policejní poradenské místnosti v Sokolově, Plzni, Ostravě a Brně vypadají lépe a skladba exponátů vhodně propojuje sociální i situační prevenci. Alespoň v něčem snad můžeme Sasům trochu konkurovat.

Grémium pro prevenci kriminality ve Zhořelci

Další část nabitého programu se odehrávala na radnici města Görlitz. Byli jsme přijati zástupcem primátora, který má na starosti veřejný pořádek a bezpečnost. Současně je členem Grémia pro prevenci kriminality ve městě. To funguje již od roku 1995 a jeho předsedou je sám primátor města. Jde o apolitický orgán, který se schází pravidelně 4x do roka. Grémium má celkem čtyři komise pro:

Jednotlivé komise jsou nepřetržité orgány, které zasedají 1x za 6 neděl. Pro řešení konkrétních problémů se ustanovují pracovní skupiny, které mají vedoucího vždy a zásadně mimo zastupitelstva (z důvodu apolitičnosti).

Grémium ihned po svém konstituování přijalo několik důležitých premis:

Preventivní projekty k řešení různých problémů přicházejí zdola přes některou ze čtyř jmenovaných komisí na Grémium. Financování projektů nemá dosud žádnou stálou kapitolu v rozpočtu. Prevence stojí peníze, ale vyplácí se! Protože prevence kriminality nelze dělat opravdu jen jako na vedlejší pracovní poměr, bylo potřeba ustanovit manažera prevence kriminality.

Bylo osloveno několik nezaměstnaných a nejlepšího z nich poté vybrali. Jeho hlavní náplní je styk s jednotlivými subjekty zapojenými do partnerství. To, že Grémium v Görlitz pracuje dobře neznamená, že je tomu tak ve všech městech Saska či v dalších spolkových zemích. Práce v oblasti prevence kriminality je totiž velmi náročná, pracná a úmorná. Dlouho je třeba věci vysvětlovat, přemlouvat, a pak je teprve hotovo.

V Görlitz mají jednu zajímavou zkušenost s účastí médií. Ne všech, ač důležitých zasedáních Grémia, se zúčastňují sdělovací prostředky. Více se osvědčilo, když po každém zasedání Grémia je svolána tisková konference a na ní je předána vyčerpávající tisková informace.

Preventivní projekty směřují k organizování mnoha akcí za málo peněz. Jsou hlavně zaměřeny do škol, pro občany, seniory, pro děti. Velmi jsou využívány formy diskusí, večírků, ale i kódování kol, kódování stavebních strojů (velmi se zde kradou a preventivní opatření byla účinná). Základní snahou je dokonalé propojení snah všech jednotlivých projektů.

Z velkých projektů je nutné připomenout jednak v roce 1996 realizovaný rozbor geografický, ohniska trestné činnosti, rozbor od policie a subjektivní pocit vnímání bezpečí u občanů. Obsahem bylo 60 profesionálně zpracovaných otázek od odborníků různého ražení. Celkem bylo osloveno na 20 000 občanů. Výsledkem bylo zhruba 1000 zpětných odpovědí. Po vyhodnocení bylo velkým překvapením, že na 80 % oslovených občanů uvedlo na prvním místě svého ohrožení nečistotu a nepořádek na ulici. Stačilo tedy jen pořádně uklidit, zajistit pravidelnost, kontrolu a občané byli opět spokojeni.

Další velký projekt je "Bdělé sousedství". Postupně ho nyní začínají připravovat v některých oblastech, hlavní síly jsou však směrovány na společný projekt s další částí města, která je již v Polsku (Zhořelec).

Velké závěrečné překvapení

Na závěr velmi zajímavého a hlavně podnětného semináře jsme se zúčastnili v Drážďanech setkání policistů se spolkovým prezidentem SRN Johanesem Rauem. Setkání byli dále přítomni premiér vlády spolkové země Sasko Biedenkopf, ministr vnitra Saska Klaus Hardrath, stálý zástupce zemského policejního prezidenta Stock, policejní prezident ředitelství BGS východ Hansen a policejní prezident zemského policejního prezidenta Pilz.

Naše česká delegace měla tu čest na tomto setkání promluvit k uvedeným celebritám a saským policistům, neboť byla přímo vyzvána samotným spolkovým prezidentem. Vedoucí delegace JUDr. Tomáš Koníček mimo jiné potvrdil velký význam mezinárodní spolupráce se sousedícími policejními sbory nejen v oblasti prevence.

Závěrečné shrnutí:

Navzájem předané zkušenosti a navázaná spolupráce přispějí v mnoha směrech k renesanci v oblasti policejní prevence. Získali jsme zde mnoho nápadů a podnětů pro naši práci a zároveň utvrzení, že cesta, po které jsme se v České republice vydali, je správná, smysluplná a časem rozhodně přinese očekávané výsledky.

JUDr. Tomáš Koníček,  
Mgr. Martina Cimrmanová,  
Blažena Kašparová  


Copyright © 2000 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |