VEŘEJNÁ SPRÁVA   TÝDENÍK VLÁDY
ČESKÉ REPUBLIKY
číslo 8
    j e d i n ý  č e s k ý   t ý d e n í k  p r o  s t á t n í  s p r á v u  a  s a m o s p r á v u

Vládnutí po Evropsku (XV)

Ing. Daniel Trnka,
Úřad vlády ČR

Aktuální informace

Opusťme dnes na chvíli chronologický popis procesu modernizace vládnutí v EU, abychom se věnovali nejaktuálnějšímu vývoji.

Evropská komise totiž v prosinci loňského roku přijala sadu opatření, která směřují ke zlepšení rozhodovacích mechanismů. Zároveň byla publikována zpráva o pokroku dosaženém v oblasti modernizace vládnutí od publikace Bílé knihy v červnu 2001.

Romano Prodi, předseda Komise k tomu prohlásil: “Věřím, že všechno toto a ještě mnohem víc musí být učiněno pro posílení efektivity a transparentnosti našich institucí. Těmito nástroji dokazujeme, že Evropa se může přiblížit občanům i beze změn Evropských dohod.”

O jaká opatření se tedy jedná? Jedním z nástrojů přiblížení rozhodovacích mechanismů občanům jsou principy a standardy pro konzultace s veřejností a zainteresovanými stranami. Představují obecný a pružný rámec pro konzultace s občanskou společností zajišťující transparentnost procesu a přístup ke konzultacím pro zainteresované subjekty, zpětnou vazbu směrem k účastníkům diskuse a minimální lhůtu na odpověď v délce 8 týdnů. Tyto standardy již jsou aplikovány od počátku roku 2003.

Dalším nástrojem jsou principy a směrnice pro sběr a využití odborných expertíz. Měly by zajistit, že příslušné útvary Komise skutečně plně využijí těch nejlepších odborných expertíz při zajištění otevřenosti, efektivity a kvality.

Často jsou slyšet hlasy volající po vyjasnění rozdělení pravomocí mezi legislativou (Parlament a Rada) a exekutivou (Komise). Další z návrhů se zaměřuje právě na přezkoumání funkčnosti tzv. systému výborů (committee system) tak, aby byla posílena možnost pro oba normotvorné orgány kontrolovat pravomoci Komise při implementaci.

Čtvrtý z předložených materiálů se soustředí na tzv. regulační agentury. Jde o orgány částečně nezávislé na centrální exekutivě vykonávající regulaci v přesně vymezených odvětvích (u nás např. ČTÚ, ERÚ). Vzhledem ke vzniku stále většího počtu takových regulátorů a jejich rostoucí důležitosti, zaměřuje se materiál na stanovení podrobných kritérií při vytváření, fungování a kontrole regulačních agentur.

Poslední z nástrojů se zaměřuje na větší zapojení regionálních a místních správních orgánů do rozhodování a umožnění tím pružnější implementace legislativy a programů Komise. Zavádí institut tzv. cílených třístranných kontraktů a dohod mezi členskými zeměmi, místními orgány a Komisí zaměřených na implementaci politik EU.

Ke všem zmíněným nástrojům se jistě podrobněji vrátíme v příštích dílech seriálu. Pro ty, kteří by si zveřejněné materiály chtěli přečíst již teď, připomínáme webovou adresu
http://europa.eu.int/comm/governance/index_en.htm.



Copyright © 2003 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |