VEŘEJNÁ SPRÁVA   TÝDENÍK VLÁDY
ČESKÉ REPUBLIKY
číslo 7
    j e d i n ý  č e s k ý   t ý d e n í k  p r o  s t á t n í  s p r á v u  a  s a m o s p r á v u

příloha

Ing. Karla Komárková,
Ministerstvo financí

Financování krajů a obcí

Rok 2003 se stává výrazným mezníkem nejen pro stát, ale i pro územní samosprávné celky, tedy pro kraje a obce. K 31. 12. 2002 zanikly okresní úřady, čímž zároveň vyvrcholila druhá fáze reformy územní veřejné správy. Převážná část správních činností a zřizovatelských funkcí do 31. 12. 2002 vykonávaných okresními úřady přešla s účinností od prvního dne roku 2003 do působnosti krajů a obcí. Proveďme nyní stručnou rekapitulaci toho, co vše se stalo v rámci druhé fáze reformy územní veřejné správy součástí kompetencí krajů a obcí.

Zhruba 84 procent organizací dosud zřizovaných okresními úřady bylo převedeno do působnosti krajů. V absolutním vyjádření jde o 551 organizací. Co se týče jejich struktury, jedná se zejména o zařízení poskytující sociální služby a nemocnice. Na kraje však nepřešla pouze zařízení z okresních úřadů, ale i z Ministerstva zdravotnictví. Konkrétně se jedná o 9 územních středisek záchranné služby. Na výkon převáděných správních činností bylo převedeno z okresních úřadů na kraje 2 067 funkčních míst. Z hlediska finančního vyjádření se jedná o objem 8,7 miliardy korun. Tato částka zahrnuje jak finanční prostředky určené na výkon převedených zřizovatelských funkcí tak i správních činností a souvisejících funkčních míst, které na kraje přešly k 1. 1. 2003.

Zatímco krajů se týkaly zejména převody zřizovatelských funkcí, u obcí je situace odlišná. Většina správních činností zabezpečovaných okresními úřady přešla do působnosti 205 nově určených obcí s rozšířenou působností, které vymezuje zákon č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností. Z celkového počtu převáděných funkčních míst z okresních úřadů (18 961) přechází na obce s rozšířenou působností 12 984 funkčních míst, což je 68 procent z celkového počtu. Co se týče převodu zřizovatelských funkcí, k 1. 1. 2003 byly z okresních úřadů na obce převedeny zřizovatelské funkce k 31 organizacím, z nichž 4 jsou zařízení poskytující sociální služby, 3 zdravotnická zařízení a zbývajících 24 organizací působí v oblasti kultury (převáženě se jedná o knihovny a divadla). Z hlediska finančního vyjádření jde o objem 4,7 miliardy korun. Tato částka zahrnuje jak finanční prostředky určené na výkon převedených zřizovatelských funkcí, tak i správních činností a souvisejících funkčních míst, které do působnosti obcí přešly k 1. 1. 2003. Výše uvedené finanční objemy jsou v v rámci nových dotačních titulů zabezpečeny ve státním rozpočtu na rok 2003.

Financování obcí v roce 2003

Pro rok 2003 se předpokládají příjmy obcí ve výši 186 miliard korun. Strukturu příjmů obcí predikovaných na rok 2003 zachycuje Graf č.1. Z něho vyplývá, že nejvýznamnějším zdrojem financování obcí budou i v roce 2003 daňové příjmy, které se na celkových rozpočtovaných příjmech obcí podílejí zhruba 58 procenty. Predikci daňových příjmů obcí na rok 2003 vyjadřuje Tabulka č. 1. Pro rok 2003 zůstává pro obce zachován systém rozdělení daní uplatňovaný v roce 2002, tak jak ho vymezuje zákon č. 243/2002 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů.

Druhý nejvýznamnější zdroj financování obcí v roce 2003 představují dotace ze státního rozpočtu a ze státních fondů. Objem dotací, které obce ze státního rozpočtu a ze státních fondů v roce 2003 obdrží, činí přibližně 36 miliard korun. Právě ve skladbě dotací se projevuje vliv druhé fáze reformy územní veřejné správy.

Obce obdrží v roce 2003 ze státního rozpočtu následující dotace:

a) Dotace z kapitoly Všeobecná pokladní správa, a to dotace poskytované v rámci finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí a ostatní dotace poskytované z kapitoly Všeobecná pokladní správa.

b) Dotace poskytované z ostatních kapitol státního rozpočtu.

Podívejme se nyní podrobněji na výše uvedené skupiny dotací:

Dotace poskytované z kapitoly Všeobecná pokladní správa

Důležité dotace pro činnost obcí představují bezesporu dotace, které jsou součástí finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí.

V návaznosti na převod správních činností z okresních úřadů na obce s rozšířenou působností vzniká nový finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtům obcí s rozšířenou působností (příloha č. 8 k zákonu o státním rozpočtu ČR na rok 2003). Jeho obsahem je příspěvek na výkon státní správy pro každou jednotlivou obec, která bude od roku 2003 pověřená výkonem státní správy v tzv. rozšířené působnosti. Celkem finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtům obcí s rozšířenou působností činí objem 4 433 981 tisíc korun, z čehož na výkon agendy související s výplatou dávek státní sociální podpory připadá objem 869 068 tisíc korun. V souladu s usnesením vlády č. 1247/2002 bude vybraným obcím s rozšířenou působností na počátku roku 2003 tento příspěvek na výkon státní správy posílen.

Významné dotační tituly pro obce představují i dotace obsažené ve finančním vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2003). I zde se projevil vliv II. fáze reformy územní veřejné správy vznikem nových dotačních titulů. Jedná se o dotaci na výkon zřizovatelských funkcí převedených z okresních úřadů obcím a o dotaci na dávky sociální péče pro obce s rozšířenou působností.

Dotace na výkon zřizovatelských funkcí převedených z okresních úřadů obcím je určena na financování výdajů v úvodu zmíněných 31 organizací, které byly na obce převedeny z okresních úřadů k 1. 1. 2003. Její objem je stanoven ve výši 230 195 tisíc korun.

Od 1. 1. 2003 budou obce s rozšířenou působností vyplácet i některé dávky sociální péče, které dosud ze svých rozpočtů hradily okresní úřady. Proto je ve finančním vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích zapracována dotace na dávky sociální péče pro obce s rozšířenou působností ve výši 2 248 000 tisíc korun.

Součástí finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích bude i v roce 2003 příspěvek na výkon státní správy pro obce, který je počítán podle počtu obyvatel ( např. pro obce s působností stavebního úřadu, matričního úřadu, atd.), dotace na školství, dotace na vybraná zdravotnická zařízení, dotace na dávky sociální péče pro pověřené obce a ostatní obce, dotace na domovy důchodců a dotace na ústavy sociální péče.

Dvě přiložené tabulky uvádějí objemy finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po krajích (Tabulka č. 2) a kritéria pro přerozdělování vybraných dotací a příspěvků v rámci finančního vtahu na rok 2003 (Tabulka č. 3).

Ostatní dotace z kapitoly Všeobecná pokladní správa zahrnují např. prostředky na správní výdaje na systém dávek státní sociální podpory, na strategii prevence kriminality na místní úrovni. Tyto dotace budou obcím uvolňovány během roku 2003 za předem stanovených podmínek.

O dotacích na investiční akce, které jsou součástí rozpočtu kapitoly Všeobecná pokladní správa, budou příslušné obce informovány počátkem února.

Nelze opomenout, že součástí rozpočtu této kapitoly je i příspěvek pro obce s rozšířenou působností určený na úhradu nákladů spojených se zabezpečením přípravy pro výkon státní správy v objemu 1,4 miliardy korun. Celková výše příspěvku je dána v zákoně č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností. Přerozdělení mezi jednotlivé obce s rozšířenou působností navrhuje i v roce 2003 Ministerstvo vnitra.

Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu

V roce 2003 budou obcím poskytnuty dotace z dalších kapitol státního rozpočtu, např. z Ministerstva životního prostředí, Ministerstva kultury apod. Jedná se zejména o dotace poskytované v režimu programového financování, které budou obcím uvolňovány za předem stanovených podmínek. Jde například o následující programy: Výstavba a technická obnova vodovodů a úpraven vod, Obnova venkova, Výstavba a obnova inženýrských sítí a projektových zón, atd.

V roce 2003 by měly obce obdržet i dotace ze státních fondů, a to ze Státního fondu životního prostředí, Národního fondu, a to ve výši 3,8 miliardy korun.

Jen pro úplnost je třeba zmínit, že obce budou v roce 2003 samozřejmě i příjemci nedaňových příjmů, kapitálových a ostatních příjmů. Jejich celková výše se odhaduje na zhruba

39 miliard korun. Podíly kapitálových, nedaňových a ostatních příjmů na celkových příjmech jsou mezi jednotlivými obcemi velmi rozdílné a jsou závislé na mnoha faktorech.

Způsob převádění prostředků do rozpočtů obcí v roce 2003

V souvislosti se zánikem okresních úřadů jsou od roku 2003 obcím poskytovány dotace prostřednictvím rozpočtů krajů, v jejichž obvodu leží příslušné obce, pokud zákonem není stanoveno jinak. Tato skutečnost vyplývá z novely zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, kde je tato povinnost krajům dána v odst. 2 § 19 a v usnesení vlády č. 1084/2002.

Tímto způsobem budou poskytovány dotace obsažené ve finančních vztazích státního rozpočtu k rozpočtům obcí (dle přílohy č. 7 a č. 8 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2003), ostatní dotace poskytované z kapitoly Všeobecná pokladní správa a z ostatních kapitol státního rozpočtu. Krajem zprostředkovaný finanční vztah ke státnímu rozpočtu bude platit i pro město Brno, Ostravu, Plzeň, v jejichž případě se dosud jednalo o finanční vztah přímý.

Co se týče prostředků poskytovaných obcím a krajům ze státních fondů a prostředků poskytovaných v rámci programového financování, bude i v roce 2003 uplatňován shodný režim jako v roce 2002.

V jakých termínech budou uvolňovány dotace obsažené ve finančních vztazích státního rozpočtu k rozpočtům obcím? Dotace obsažené ve finančním vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (dle přílohy č. 7 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2003) a k obcím s rozšířenou působností (dle přílohy č. 8 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2003) budou z Ministerstva financí na účty krajů zasílány měsíčně po dvanáctinách, a to do konce první dekády příslušného měsíce. Kraj poté na základě kritérií tyto prostředky přerozdělí mezi jednotlivé obce a zašle na jejich účty. Výjimku představují dotace na dávky sociální péče vyplácené obcemi s rozšířenou působností, pověřenými a ostatními obcemi, které jsou součástí finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po krajích. Ty budou uvolňovány na účty krajů měsíčně dle skutečného čerpání prostředků v roce 2002.

Měsíc leden byl z hlediska uvolňování záloh na dotace ze státního rozpočtu pro obce nestandardním. Prostředky pro obce na měsíc leden byly zaslány na účty krajů ve dvou zálohách, a to k 3. 1. 2003 a k 14. 1. 2003.

Financování krajů v roce 2003

Příjmy krajů se pro rok 2003 předpokládají ve výši 90,792 miliard korun.

Strukturu predikovaných příjmů krajů na rok 2003 zachycuje Graf 2: Kraje budou v roce 2003 příjemci daňových příjmů, které byly na kraje delegovány na financování zřizovatelských funkcí a části správních činností převedených na kraje z resortů v rámci I. fáze reformy územní veřejné správy. Predikci daňových příjmů na rok 2003 pro kraje představuje Tabulka č. 4. Nejvýznamnějším zdrojem financování krajů nejsou, jak tomu je u obcí (viz dále) daňové příjmy, ale dotace ze státního rozpočtu. Ty představují z celkových rozpočtovaných příjmů krajů kolem 85,6 procenta, v absolutním vyjádření se jedná o objem asi 77 miliard korun.

Dotace, které kraje obdrží v roce 2003 ze státního rozpočtu, je možné rozčlenit následujícím způsobem:

  1. Dotace z kapitoly Všeobecná pokladní správa zahrnují dotace poskytované krajům v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu) a ostatní dotace poskytované krajům z této kapitoly,

  2. Dotace poskytované z ostatních kapitol státního rozpočtu.

Zaměřme se nyní, stejně jako u obcí, na výše uvedené skupiny dotací podrobněji.

Dotace z kapitoly Všeobecná pokladní správa

Prostředky důležité pro vlastní činnost krajů obsahují dotace obsažené ve finančním vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů (viz příloha č. 6 zákona o státní rozpočtu na rok 2003).

I ve finančním vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů na rok 2003 se promítnul vliv druhé fáze reformy územní veřejné správy vznikem nových dotačních titulů. Konkrétně se jedná o dotaci na výkon zřizovatelských funkcí a činností převedených z okresních úřadů, obcí, případně resortů krajům, o příspěvek na dopravní obslužnost v drážní dopravě a o příspěvek na dopravní obslužnost v autobusové dopravě.

Dotace na výkon zřizovatelských funkcí a činností převedených z okresních úřadů, obcí, případně resortů krajům je určena na finanční zabezpečení zřizovatelských funkcí k organizacím převedených na kraje z okresních úřadů, z Ministerstva zdravotnictví, popř. z obcí. Součástí objemu dotace jsou i finanční prostředky na zajištění správních činností a souvisejících funkčních míst, které na kraje přecházejí z  okresních úřadů od 1. 1. 2003, tak jak bylo zmíněno v úvodu článku.

Se zánikem okresních úřadů přechází na kraje dle zákona č. 320/2002 Sb. (změnový zákon) působnost v dopravní obslužnosti, a to jak v drážní tak i autobusové dopravě. Kraj bude vykonávat činnost v oblasti dopravní obslužnosti ve své přenesené působnosti. Proto se součástí finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů stal příspěvek na dopravní obslužnost v drážní dopravě a příspěvek na dopravní obslužnost v autobusové dopravě. Příspěvky jsou určeny na částečnou úhradu prokazatelné ztráty železniční osobní dopravy a pravidelné autobusové linkové dopravy.

Nový dotační titul představuje i dotace na financování reprodukce majetku územních samosprávných celků. Dotace je určena k řešení naléhavých havarijních situací na majetku jak krajů, tak i obcí v příslušném kraji. O konkrétním použití prostředků na daném území bude rozhodovat příslušný kraj.

Součástí finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů i nadále zůstává příspěvek na výkon státní správy. Dle zákona č. 129/2000 Sb., o krajích obdrží kraje ze státního rozpočtu příspěvek na výkon státní správy v přenesené působnosti. Výše příspěvku je stanovena v úrovni roku 2002. Tento příspěvek je určen na financování převedených správních činností ze státu na kraje v rámci první fáze reformy územní veřejné správy. Z celkového objemu příspěvku je určeno 50 milionů korun na jednotky Sboru dobrovolných hasičů vybraných obcí.

V souladu s usnesením vlády č. 1085/2002 bude příspěvek na výkon státní správy pro kraje v roce 2003 posílen o 116 milionů korun. Konkrétní objemy dotací pro jednotlivé kraje uvádí Tabulka č. 5.

Ostatní dotace z kapitoly Veřejná pokladní správa zahrnují např. dotaci na činnost koordinátorů romských poradců, dotaci na protiradonová opatření atd. Čerpání těchto dotací se nedá předem odhadnout, proto budou příslušným krajům uvolněny až během roku 2003 za předem stanovených podmínek. Informace o investičních dotacích zahrnutých v rozpočtu kapitoly Všeobecná pokladní správa, které budou krajům poskytovány v režimu programového financování, budou příslušným krajům sděleny na počátku února roku 2003.

Druhou skupinu dotací představují dotace poskytované z ostatních kapitol státního rozpočtu. V tomto případě se jedná o finanční prostředky poskytované přímo z příslušných kapitol státního rozpočtu, např. z kapitoly Ministerstva zdravotnictví, Ministerstva kultury, Ministerstva vnitra.

Nejvýznamnější jsou prostředky na úhradu tzv. přímých nákladů ve školství poskytované prostřednictvím rozpočtů krajů z kapitoly MŠMT, a to jak pro obecní, tak regionální školy. Přímé náklady představují např. výdaje na pomůcky, platy učitelů, mzdové náhrady. V absolutním vyjádření je objem přímých nákladů na rok 2003 rozpočtován ve výši asi 59 miliard korun, což představuje 76 procent z celkového objemu dotací určených ve státním rozpočtu pro kraje na rok 2003. Právě prostředky na úhradu tzv. přímých nákladů ve školství jsou hlavní příčinou toho, že dotace poskytované krajům ze státního rozpočtu představují nejvýznamnější příjmovou položku v rozpočtech krajů.

Způsob převádění prostředků do rozpočtů krajů v roce 2003

Způsob poskytování dotací určených pro kraje se v roce 2003 nemění, což platí i pro dotace uvolňované krajům v režimu programového financování a ze státních fondů.

Dotace obsažené ve finančním vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů (dle přílohy č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2003) budou z Ministerstva financí na účty krajů zasílány měsíčně po dvanáctinách, a to do konce první dekády příslušného měsíce. Výjimku představuje dotace na reprodukci majetku územních samosprávných celků, která bude krajům uvolněna ve třech shodných zálohách, a to ke konci prvního, druhého a třetího čtvrtletí.

Měsíc leden byl z hlediska uvolňování záloh na dotace ze státního rozpočtu i pro kraje nestandardním. Prostředky pro kraje na měsíc leden byly zaslány na účty krajů ve dvou zálohách, a to k 3.1. 2003 a k 14. 1. 2003.


Graf 1: Struktura příjmu obcí

ObjektGrafu Chart 1

Graf 2: Struktura predikovaných příjmů krajů

ObjektGrafu Chart 2

Tabulka 1: Predikace daňových příjmů obcí (v mil. Kč)

Ukazatel Predikce na rok 2003
Daň z přidané hodnoty 32 700
Daň z příjmů právnických osob celkem 28 800
v tom:  
daň z příjmů právnických osob 22 100
daň z příjmů právnických osob  
placená obcemi 6 700
Daň z příjmů fyzických osob celkem 33 000
v tom:  
Daň z příjmů fyz. osob - zvláštní sazba 1 200
Daň z podnikání celkem 10 200
v tom:  
daň z podnikání - sdílená část výnosů 3 000
daň z podnikání - 30 % dle místa vzniku 7 200
Daň ze závislé činnosti celkem 21 600
v tom:  
daň ze závislé činnosti - sdílená daň 20 100
daň ze závislé činností - 1,5 % motivace 1 500
Daň z nemovitostí 4 500
Správní a místní poplatky 4 000
Ostatní daně 3 900
Daňové příjmy celkem 106 900

Tabulka 2: Finanční vztahy k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (v tis. Kč)

  Účelové dotace na běžné výdaje a příspěvky  
      příspěvek na školství dotace na vybraná zdravotnická zařízení příspěvek na výkon státní správy dotace na dávky sociální péče vyplácené dotace na výkon zřizovatelských funkcí převedených z okresních úřadů obcím a ost. činností v oblasti sociál. služeb    
  dotace dotace z toho:  
  na domovy na ústavy obcemi s rozšířenou působností pověřenými a ostatními obcemi dotace Ú h r n
  důchodců sociální na sociální  
    péče služby  
  *) *) *)   *) *)    
Hlavní město Praha 184 319 129 651 111 081   391 714 166 700 487 700     1 471 165
Středočeský 50 676   127 157   259 729 248 000 808 200 1 261   1 495 023
Jihočeský 51 583 7 179 74 622   144 274 159 700 404 600 28 432   870 390
Plzeňský 31 204 20 807 61 058 6 741 127 013 121 000 349 000 8 234   725 057
Karlovarský 6 410   36 457   70 050 58 500 372 700 11 341   555 458
Ústecký 150 273 43 919 97 312   189 376 129 000 2 018 300 36 362   2 664 542
Liberecký 17 900 3 828 51 493 5 040 98 772 90 000 357 600 7 207 6 788 631 840
Královéhradecký 42 270   63 925   126 949 161 800 396 600 20 624   812 168
Pardubický 56 904 1 796 61 056   117 208 114 200 527 000 8 684   886 848
Vysočina 33 501 4 679 64 940   119 782 122 900 417 300     763 102
Jihomoravský 94 608 7 336 129 509 6 930 261 910 230 200 1 488 100 49 365 19 325 2 267 958
Olomoucký 26 729 1 189 75 055   147 244 139 800 931 800 18 801   1 340 618
Zlínský 11 913 595 70 460   137 287 157 400 685 700 39 884   1 103 239
Moravskoslezský 164 484 39 347 152 719 8 631 292 553 348 800 2 707 400     3 713 934
Ú h r n 922 774 260 326 1 176 844 27 342 2 483 861 2 248 000 11 952 000 230 195 26 113 19 301 342

*) účelové dotace podléhají finančnímu vypořádání za rok 2003


Tabulka 3: Kritéria pro stanovení objemu vybraných dotací(obsažených ve finančním vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech na krajích)

  Kritérium Roční částka v Kč
Dotace na domovy důchodců 1 místo - celoroční pobyt 60 472 Kč na 1 místo
Dotace na ústavy sociální péče 1 místo - celoroční a týdenní pobyt 73 665 Kč na 1 místo
  1místo - denní pobyt 39 639 Kč na 1 místo
Příspěvek na školství žák/dítě základní a mateřské školy 904 Kč na dítě /žáka
Dotace na vybraná zdravotnická zařízení 1 místo 63 000 Kč na 1 místo
Příspěvek na výkon státní správy: Počet obyvatel obce a rozsah správní agendy, kterou vykonává obecní úřad:  
  obce se samostatnou působností 1 230 Kč na 100 obyvatel
  obce s působností matričního úřadu 3 120 Kč na 100 obyvatel
  obce s působností zvláštního matričního úřadu 20 Kč na 100 obyvatel
  obce s působností stavebního úřadu 7 210 Kč na 100 obyvatel
  obce s pověřeným obecním úřadem 11 550 Kč na 100 obyvatel
  hl. m. Praha 10 655 Kč na 100 obyvatel

Poznámka: Dotace na DD a ÚSP byla navýšena o 17 % oproti roku 2002


Tabulka 4: Predikace daňových příjmů (v mil. Kč)

Ukazatel Predikce na rok 2003
Daň z přidané hodnoty 4 900
Daň z příjmů právnických osob 3 300
Daň z příjmů fyzických osob - 3 600
v tom:  
DPFO - zvláštní sazba 200
DPFO - podnikatelé celkem 400
z toho:  
DPFO - podnikatelé sdílená část 400
DPFO ze závislé činnosti celkem 3 000
z toho:  
DPFO ze závislé činnosti - sdílená daň 3 000
Daňové příjmy celkem 11 800


Tabulka 5: Finanční vztahy k  rozpočtům krajů (v tis. Kč)

K R A J Účelové dotace na běžné výdaje a příspěvky: Dotace na financování reprodukce majetku územních samosprávných celků Ú h r n
příspěvek na výkon státní správy z toho: příspěvek na dopravní obslužnost dotace na výkon zřizovatelských funkcí a činností převedených z okresních úřadů, obcí, příp. resortů krajům z toho:
na jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí dotace
autobusová drážní na sociální
doprava doprava služby
*) *)  
Hlavní město Praha 41 381 200 37 300 92 200 1 215   71 249 243 345
Středočeský 39 122 5 400 422 900 368 900 1 214 880 703 886 186 347 2 232 149
Jihočeský 25 921 2 300 277 900 151 600 625 652 381 239 133 554 1 214 627
Plzeňský 22 903 4 100 184 500 178 800 418 395 224 797 111 996 916 594
Karlovarský 16 043 3 300 112 900 67 100 413 395 195 392 54 494 663 932
Ústecký 30 153 5 600 230 900 217 620 724 558 361 543 120 923 1 324 154
Liberecký 18 140 2 600 133 200 106 600 394 888 206 914 70 484 723 312
Královéhradecký 24 779 3 800 158 400 148 600 625 457 330 114 92 515 1 049 751
Pardubický 19 184 3 800 122 700 111 600 514 545 279 956 81 645 849 674
Vysočina 21 071 3 200 197 000 123 200 530 557 277 729 111 065 982 893
Jihomoravský 37 633 3 600 244 000 197 400 786 421 435 312 149 415 1 414 869
Olomoucký 21 914 2 800 225 200 140 400 761 891 483 236 98 111 1 247 516
Zlínský 21 448 2 800 167 800 100 800 742 144 479 080 79 191 1 111 383
Moravskoslezský 40 377 6 500 270 700 242 100 967 967 452 084 139 011 1 660 155
Ú h r n 380 069 50 000 2 785 400 2 246 920 8 721 965 4 811 282 1 500 000 15 634 354

*) příspěvek podléhá finančnímu vypořádání za rok 2002



Copyright © 2003 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |