POLICISTA  6/2000


měsíčník Ministerstva vnitra

příloha

ÚVAHA

o kamerových monitorovacích systémech v Anglii a v ČR

Za poslední tři roky lze pozorovat značný rozmach v budování kamerových systémů v České republice. Jedná se o logický jev, který umožňuje ve spojení s dalšími technickými systémy zabezpečit klid a veřejný pořádek a v neposlední řadě i zabezpečení majetku, života a zdraví. Koncem roku 1998, při krátkém pobytu ve Velké Británii, mě bylo umožněno podrobně se seznámit se situační prevencí v Anglii, kde právě kamerové systémy jsou na vysoké úrovni. Kamerové monitorovací systémy jsou Anglii budovány ve městech na úrovni našeho okresního města, jsou masově rozšířené a prakticky představují základ situační prevence v příslušných regionech. Podrobněji jsme měli možnost seznámit se s kamerovým systémem v městě Wakefield. Jak v tomto, tak i v dalších městech je majitelem a provozovatelem příslušné město, kdy tento systém je pro policii velice výhodný. Státní správa totiž finančně zabezpečuje jak zřízení, tak i chod a údržbu celého systému. Operační středisko kamerového systému je v budově státní správy a jeho provoz zabezpečuje celkem 7 civilních zaměstnanců. Ve směně je vždy jeden a ve špičkách dva pracovníci obsluhy. Město Wakefield a okolí je vybaveno 63 kamerami a činnost kamerového monitorovacího systému je nahrávána nepřetržitě 24 hod. denně na multistopové pásky a je archivována po dobu 28 dní. Po uplynutí této doby se pásky vrací opět do provozu. V případě, že se vyhodnocením zjistí mimořádná událost, doba archivování se prodlužuje na dobu potřebnou k řešení události. Nahrávky jsou rovněž využívány jako důkazní materiál pro potřebu orgánů činných v trestním řízení. Pokud operátor zjistí podezřelé dění, má možnost si přepnout provoz příslušné kamery na speciální monitor a s kamerou pracuje. Celý provoz je v tomto případě nahráván na jednostopý záznam. Pokud operátor vyhodnotí dění na obrazovce jako závažné, spojí se speciálním pojítkem přímo na policii a po projednání má možnost přepnout monitorování příslušné kamery na monitor v úřadě policie. Další dění je již pod dohledem policie, která má rovněž možnost s kamerou pracovat, zaznamenat si záznam a v případě potřeby provést i zásah proti narušiteli zákona. Všichni operátoři musí projít odborným školením, které provádí certifikovaná firma, a o proškolení je vystaven operátorovi doklad. Zajímavá je skutečnost, že ve Wakefieldu jsou do funkce operátor dosazovány tělesně postižené osoby a jedná se většinou o ženy.

Kromě kamerových monitorovacích systémů ve správě města existují i menší kamerové systémy, které jsou využívány ve velkých obchodních domech, bankách, hotelích nočních podnicích a dalších veřejných zařízeních. Tyto kamerové systémy jsou financovány příslušnými firmami a jejich zájem o monitorování není jen v prostorách firmy, ale i přilehlých parkovištích a prostorech. Byla nám umožněna beseda s prezidenty různých asociací, jako zlatníků, obchodních domů, hotelů a restaurací, nočních podniků atd. Zajímalo nás především, proč budují rozsáhlejší kamerové systémy než nutně potřebují, zejména šlo o parkoviště a parkovací plochy, které nebyly majetkem příslušných podniků. Zprvu se zdálo, že naší otázce nerozumějí, ale pak s naprostou samozřejmostí sdělili:" Pokud se nebude v obchodech krást, občané budou mít pocit bezpečí a budou častěji obchody navštěvovat. Pokud zákazník přijede k obchodnímu domu automobilem, chce také automobilem odejet. Když se budou v okolí prodejny nebo jiného podniku vykrádat a krást vozidla, zákazník bude nakupovat nebo se bavit jinde." Z tohoto vyjádření je naprosto jasné, že Angličtí obchodníci jsou myšlením mnohem dále než podnikatelé u nás. Nelitují finančních prostředků k vybudování bezpečnostních systémů, protože jsou přesvědčeni, že investice se jim brzy vrátí.

A ještě zpět ke kamerovým systémům v ČR. Většina těchto systémů je vybudována v posledních čtyřech letech a projekty kamerových monitorovacích systémů jsou hrazeny z přidělených prostředků Odboru prevence kriminality MV, za finančního přispění příslušných městských, případně okresních úřadů státní správy. Dá se říci, že bez poskytnutí této finanční podpory by se počet měst, která obhospodařují monitorovací kamerový systém v naší republice, zřejmě rovnal nule. Bez podpory státní správy se budují velice jednoduché kamerové systémy v objektech peněžních ústavů, obchodních domů, čerpacích stanic apod. Jedná se většinou o zabezpečení prostorů pokladen a prostory, kde se manipuluje s penězi. Tyto malé systémy většinou snímají určitý zájmový prostor, bez možnosti manipulace s kamerou. Vyhodnocení záznamu v případě spáchání trestné činnosti je pro policisty často velkým zklamáním, protože kamera sice zaznamená jednání pachatelů, jejich pohyb, počet atd., a i když je využívána speciílní technika, není možno záznam využít jako důkazní materiál. Tyto kamerové systémy velmi často neumožňují zaostřit podobu obličeje, vyhodnotit a přečíst státní poznávací značku a další detaily potřebné pro orgány činné v trestním řízení.

Ideální systém pro prevenci kriminality by bylo propojení všech zabudovaných kamerových systémů v regionu. Systémy by musely být kompatabilní, pod neustálou kontrolou a muselo by se s nimi stále pracovat. Záznamy by byly kvalitní, a tím i využitelné. Docházelo by k okamžitým zásahům policie, případně bezpečnostních služeb a páchání trestné činnosti v těchto prostorách by časem prakticky vymizelo. Policie by pak měla možnost velet policisty do jiných rizikových prostor, které nebudou osazeny kamerovými systémy.

Zdeněk LUBAS  


Copyright © 2000 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |