VEŘEJNÁ SPRÁVA   TÝDENÍK VLÁDY
ČESKÉ REPUBLIKY
číslo 15
    j e d i n ý  č e s k ý   t ý d e n í k  p r o  s t á t n í  s p r á v u  a  s a m o s p r á v u

zahraničí

Ing. Jiří Zukal,
Brusel

Evropský sociální fond – výzva pro přistupující země EU

Koncem ledna uspořádala Evropská komise v Bruselu seminář na téma “Budoucí investice do lidského kapitálu a rozvoj činnosti Evropského sociálního fondu”. Součástí semináře bylo setkání ministrů práce a sociálních věcí členských a přistupujících zemí, které mělo podobu tzv.“round table” (kulatého stolu). V jeho rámci prezentovali ministři patnácti členských zemí zkušenosti s využitím prostředků Evropského sociálního fondu (ESF) a ministři přistupujících zemí informovali o přípravách na budoucí čerpání finančních prostředků z tohoto fondu. V čele české delegace byl ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach.

ESF je jeden ze čtyř strukturálních fondů, které představují finanční nástroje, jimiž Evropská unie podporuje politiku hospodářské a sociální soudržnosti. Jeho založení se předpokládalo již v zakládací smlouvě o Evropském hospodářském společenství v roce 1957. Účelem fondu je pomáhat rozvoji zaměstnanosti a podporovat podnikání a rovné příležitosti, snižování nezaměstnanosti a sociální začleňování osob.

Bruselské konferenci předcházela v druhé polovině roku 2003 zasedání národních konferencí o ESF v jednotlivých státech. Konference se shodly v názoru, že ESF je jediný z fondů Evropských společenství, který se přímo podílí na začleňování občanů do trhu práce a přímo se podílí na realizaci Evropské strategie zaměstnanosti (ESZ). Ta se přenáší na národní úroveň prostřednictvím národních akčních plánů zaměstnanosti. Na všech národních konferencích se účastníci shodli na tom, že současný právní rámec a systém využívání prostředků ESF je složitý, a proto je nezbytné zavést srozumitelnější a transparentnější prováděcí předpisy.

Pro období 2004-2006 za účelem podpory ESZ a dosažení Lisabonských cílů budou prostředky z ESF zaměřeny kromě tradičních oblastí také na:

Na všech národních konferencích se jednoznačně prokázalo, že pro úspěšnou realizaci ESF je nezbytné mobilizovat všechny zainteresované aktéry, zejména pak sociální partnery.

V projevu generální ředitelky Evropské komise pro zaměstnanost a sociální věci O. Quintin zazněly obavy, že Evropa by mohla mít potíže s dosažením lisabonských cílů (stát se nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější ekonomikou světa). Potvrdila závěry Pracovní skupiny pro zaměstnanost, že úspěšnost Evropy při zvyšování zaměstnanosti a produktivity bude záležet především na čtyřech faktorech:

Celkově obdrží přistupující země prostřednictvím ESF v období 2004-2006 3,254 miliardy Eur. Největší podíl z této sumy připadne na Polsko (53,7%), na druhém místě je Maďarsko (11,7%) a dále pak Česká republika (11,6%).

Příprava na Evropský sociální fond v České republice

Ministr Škromach ve svém vystoupení přivítal, že Česká republika bude mít po vstupu do Unie příležitost využívat ESF jako důležitý nástroj na podporu dosažení lisabonských cílů, především prostřednictvím ESZ, ze které vychází i český Národní akční plán zaměstnanosti. Uvedl, že v současném programovacím období bude pomoc z ESF využívána na základě čtyř programových dokumentů, z nichž dva jsou zaměřeny na regiony spadající do Cíle 1, jeden na oblast Cíle 3 a jeden v rámci programu EQUAL. Celkový podíl ESF na těchto programech dosahuje téměř 460 milionů Euro, což představuje přibližně čtvrtinu prostředků strukturálních fondů pro Českou republiku. Účelné využívání ESF je proto nyní společně se zajišťováním administrativní kapacity pro jeho správné řízení a správu jedním z hlavních úkolů, kterým se věnují jednotlivé instituce zapojené do realizace těchto programů jak na národní, tak regionální úrovni. Ministr Škromach konstatoval, že v rámci nadcházejících změn na trhu práce, které přinese rozšíření Unie a které ještě více zdůrazní nezbytnost a význam investování do lidských zdrojů, považuje Česká republika v diskusi o budoucnosti politiky soudržnosti za klíčové především:

Seminář k Evropskému sociálnímu fondu jasně ukázal, jak velká šance se prostřednictvím tohoto fondu přistupujícím zemím nabízí. Aby však tato příležitost mohla být využita, je nutno do data vstupu dokončit administrativní přípravu a vytvořit tak funkční systém pro příjem pomoci z ESF. Jedině tak se budou moci přistupující země významně zapojit do plnění Lisabonské strategie a postupně snižovat hospodářské a sociální rozdíly v relaci ke stávajícím patnácti členům Unie.



Copyright © 2004 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |