26. února 2009 se v Bruselu uskutečnilo zasedání ministrů Rady EU pro spravedlnost a vnitřní věci. Tomuto jednání pro oblast vnitřních věcí předsedal ministr vnitra České republiky Ivan Langer.
V úvodu byla projednána problematika projektu Schengenského informačního systému druhé generace. Ivan Langer zopakoval, že vyvedení projektu SIS II z krize je jednou z nejdůležitějších priorit během předsednictví. „Situace kolem projektu SIS II se stala nedílnou součástí priorit českého předsednictví. Náš přístup je seriózní, věnujeme SISu maximální úsilí a pracovní nasazení. Plníme plán tak, jak jsme si stanovili na neformálním jednání v Praze. Přitom jsme již dosáhli nepřehlédnutelných výsledků ve všech jeho oblastech. Vytvořili jsme například speciální tým národních expertů, který koordinuje realizaci jednotlivých částí plánu. Podařilo se nám také pokročit ve vývoji záložního plánu a svolat na březen speciální seminář pro nepřipojené státy. Jsem rád, že jsme se na dnešním jednání shodli, že finální rozhodnutí o projektu SIS II přijmeme nejpozději v červnu a rozhodneme, jakým způsobem bude pokračovat vývoj SIS II a kdy budeme moci tento systém se všemi jeho novými funkcemi plně využívat v praxi. To, co se nám podařilo za pár týdnů ve spolupráci s ostatními členskými státy a Evropskou komisí, mne naplňuje optimismem,“ uvedl ministr vnitra Ivan Langer. Dalšími tématy jednání byla informace o vývoji |
v oblasti výstavby Vízového informačního systému. Ministr vnitra Ivan Langer pogratuloval Švýcarsku k úspěšnému výsledku nedávného referenda o volném pohybu osob. Poté vyjádřil přání, aby se stejně optimistickým výsledkem skončilo také schengenské hodnocení a aby 29. března mohly být zrušeny hraniční kontroly na švýcarských letištích. Během pracovního oběda mezi ministry vnitra proběhla první výměna názorů na téma uzavření detenčního zařízení na Guantánamu. Hoovřili o tom, zda jejich země uvažují o přijetí osob z Guantánama či o potřebnosti a rozsahu společného přístupu zemí EU. „Dnes jsme poprvé diskutovali na toto téma. Dohodli jsme se na potřebě koordinovaného přístupu. Naším cílem je maximální sdílení informací a transparentnost. Rozhodnutí o přijetí osob je věcí každého členského státu. Vzhledem k tomu, že žijeme v prostředí bez vnitřních hraničních kontrol, měl by každý členský stát vědět, jestli byl někdo přijat či nikoliv,“ uvedl na tiskové konferenci ministr vnitra Ivan Langer.
Ministři se dále věnovali např. návrhu nařízení o zřízení Evropského azylového podpůrného úřadu, situaci v oblasti nelegální migrace ve středním a východním Středomoří, situaci iráckých uprchlíků či racionální protidrogové politice. Ministr vnitra Ivan Langer zhodnotil velmi kladně celé jednání a vyjádřil nad dosaženými výsledky svou spokojenost . |
Potírání obchodu s lidmi je jednou z priorit Ministerstva vnitra, a to nejen během předsednictví v Radě EU. Proto se 23. února 2009 ministr vnitra Ivan Langer, spolu se zástupci odboru bezpečnostní politiky Ministerstva vnitra, zúčastnil ve Vídni konference k problematice sběru dat o obchodování s lidmi. „Obchod s lidmi je fenomén, před kterým nesmíme zavírat oči. Jak uvedla ministryně Fekterová, potřebujeme mít stejná data, abychom byli schopní vytvořit společnou strategii pro boj proti obchodu s lidmi. České předsednictví naváže na tuto iniciativu. Je nutné pokračovat v započaté práci a udržet tak „tah na bránu“. Problém obchodu s lidmi je třeba vnímat i ve světle |
současné ekonomické krize, neboť cizinec, který přijde v hostitelské zemi o práci, se může stát snadnou obětí. ČR proto realizuje projekt dobrovolných návratů ve spolupráci s Mezinárodní organizací pro migraci, který by měl těmto lidem pomoci,“ uvedl Ivan Langer na konferenci, jíž se dále zúčastnil Jacques Barrot viceprezident Evropské komise a ministři vnitra a spravedlnosti některých členských zemí EU. Česká republika chce pomoci v řešení tohoto obtížného úkolu. Proto v rámci předsednictví proběhnou i v České republice akce zaměřené na tuto tematiku:
|
Jak obtížné je nalézt rovnováhu mezi bez-pečností a techno-logiemi na jedné straně a ochranou soukromí na straně druhé? Došlo během předsednic-tví v této oblasti k nějakému posunu? Tuto otázku nelze zodpovědět jednou větou, protože se dotýká velmi rozsáhlé problematiky. Naší ambicí ostatně není vyřešit ji obecně a jednou pro vždy. Chceme ovšem, aby se hledání této rovnováhy stalo permanentní a integrální součástí každého nového návrhu. Proto nyní pracují expertní skupiny na přípravě kritérií, podle kterých by se nové iniciativy v EU poměřovaly. Tento princip by se měl dostat i do nového pětiletého programu aktivit v oblasti justice a vnitra, který bude přijat během švédského předsednictví. Hledání rovnováhy má ovšem smysl jen s ohledem na konkrétní instrumenty. Jiný může být přístup k údajům, které už lidé dobrovolně odevzdali soukromým subjektům a jiný k údajům, které podléhají přísné ochraně. Záleží také na účelu, pro který by se údaje měly zpracovávat, a v neposlední řadě i na dostupných alternativách. Během předsednictví ČR v Radě EU probíhá řada aktivit zaměřených na hledání rovnováhy mezi svobodou, soukromím a bezpečností při posuzování jednotlivých otázek. Namátkou lze jmenovat přípravu evropského systému PNR (zpracování údajů o leteckých cestujících za účelem odhalování a prevence terorismu a závažné trestné činnosti) nebo vyhodnocení, jak USA dodržují své závazky k ochraně osobních údajů při využívání záznamů z bankovních transakcí (SWIFT). Internet je otevřené médium. Jakým způsobem chcete zabránit, aby nedocházelo k jeho zneužívání k teroristickým účelům, například k přípravě útoků? Chystáte společný postup s ostatními členskými státy EU? Co konkrétně připravujete? Internet, a moderní technologie obecně, jsou příkladem toho, že lidstvo do současnosti zneužilo v podstatě každý pokrok vědy. Internet slouží k šíření a sdílení řady informací. Odvrácenou stranou mince je to, že mezi tyto informace patří i teroristická propaganda. O tom, že tyto aktivity není snadné omezit, se přesvědčilo svého času britské předsednictví, které chtělo z internetu . |
odstranit návody na přípravu improvizovaných zbraní a výbušnin. Tento plán ztroskotal – i s ohledem na ochranu lidských práv. Je zřejmé, že jakýkoli postup proti kybernetickému terorismu musí být pojat komplexně a musí obsahovat jak kroky legislativní povahy, tak aktivity organizační (sdílení informací, navazování kontaktů) a technické (užívání výsledků aplikovaného výzkumu). Česká republika se například – jako jedna z mála „nových“ členských zemí Unie – velmi aktivně zapojila do projektu Check-the-Web, jehož cílem je soustředit informace o mnoha aspektech teroristické propagandy a sdílet je s dalšími členskými zeměmi (aktuální trendy, metody teroristů, překlady zájmových stránek a videa atd.).
Česká republika jako předsednická země EU aktuálně iniciovala aktivity, týkající se řešení otázky nelegálního a nežádoucího obsahu na internetových serverech v třetích zemích. Je přitom zřejmé, že tato otázka si vyžádá komplexní pozornost po delší časové období, významně přesahující periodu českého předsednictví. Jedním z milníků na této cestě by mohl být tematický seminář, který se v Praze nebo v Bruselu uskuteční patrně v červnu 2009. Vedle členských zemí Unie avizovaly účast na semináři delegace USA a Kanady. V oblasti připravenosti reagovat na teroristické útoky probíhá druhé kolo hodnocení členských států. Jak jsme na tom? Kde vidíte nedostatky? V České republice proběhla hodnoticí mise v červnu 2008, tedy ještě před zahájení našeho předsednictví. Tématem druhého kola hodnoticích misí byla zejména otázka zvládání následků již uskutečněného teroristického útoku (tzv. consequence management). Česká republika v tomto hodnocení obstála, vyzdvižen byl zejména její fungující Integrovaný záchranný systém. Z doporučení, které z průběhu mise vykrystalizovaly, je možné zdůraznit dvě:
Přitom je třeba zdůraznit, že se jedná o doporučení průběžná. Hodnoticí proces v řadě členských zemí stále probíhá a jeho definitivní výsledky je možné očekávat patrně až v roce 2010.
|