POLICISTA  4/2003


měsíčník Ministerstva vnitra

slovo policejního prezidenta


SYSTÉM ŘÍZENÍ
KVALITY V POLICII
Policejní prezident generálporučík JUDr. Jiří Kolář
Na Ministerstvu vnitra se 22. ledna 2003 konala zahajovací konference k projektu plošného zavádění systému řízení kvality do Policie ČR. Úvodní slovo přednesl policejní prezident genpor. JUDr. Jiří Kolář a my přinášíme jeho projev ve zkráceném znění:

"Dnešnímu zahájení realizace projektu řízení kvality předcházela téměř dvouletá přípravná fáze, během níž byl tento systém mimo jiné úspěšně aplikován u jednoho okresního ředitelství Policie ČR. Rozhodující fáze je ale před námi.

Policie České republiky ve své novodobé historii, míněno od roku 1990, prošla zásadními změnami. Byly to změny strukturální, které nás výrazně přiblížily parametrům moderního policejního sboru, a dále grandiózní generační obměna, jež se nachází v závěrečné fázi. Výslednost práce policie se podařilo stabilizovat; v některých rozhodujících činnostech, specializacích a profesích jsme dokonce významně zvýšili účinnost naší policejní práce. Nebylo to lehké, protože po roce 1990 jsme museli reagovat na obrovský náraz kriminality v naší zemi, stejně jako na velice negativní vývojové trendy doprovodných jevů, které jsme se naučili nazývat společensky patologické a které byly podhoubím pro vznik kriminogenních faktorů, působících až dodnes.

Já bych ale rád nastínil, co nás po tomto položení rozhodujících základů čeká do budoucna. Naším strategickým cílem je především zvyšování účinnosti policejní práce. Jakými nástroji toho lze dosáhnout? Ve sféře ekonomických aktivit platí jednoduché schéma: co největší zisk na výstupech s co nejmenšími náklady na vstupech. Policie sice neusiluje o ekonomický zisk, nicméně pracuje v ekonomicky limitovaném prostředí. Z toho plynou dva základní postuláty:

1. Extenzivní cesty ke zvyšování účinnosti policejní práce, to je zvyšování "nákladů" na vstupech, ať už jde o lidský potenciál nebo zdroje hmotné, jsou prakticky vyčerpány.

2. Zvyšovat účinnost policejní práce však přesto lze, a to zvyšováním její kvality. V zásadě se jedná o zlepšování organizace práce a zejména celého systému jejího řízení. To je také podstata projektu řízení kvality, jehož realizaci zahajujeme.

Sedí zde celý nejvyšší řídídcí aparát policie a já dobře vím, že tato slova nejsou pro nikoho z přítomných neznámá. Všichni si velice dobře uvědomujeme, jaké jsou naše vstupy, čím jsme limitováni a jaké jsou naše výsledky. Jsem ale trochu na pochybách, zda jsme si všichni vědomi, jakými prostředky, jakými nástroji lze zvýšení účinnosti práce dosáhnout. Jde o nesmírně složitý řídící proces, který je spojnicí mezi vtupy a výstupy. K jeho pochopení by měl přispět právě tento projekt.

Budeme si muset odpovědět na otázky, jako zda policie umí adekvátně reagovat na aktuální společenskou objednávku. Zda policie umí neutralizovat bezpečnostní rizika a vytvářet tak u občanů reálný pocit bezpečí. Zda policie umí být občanovi partnerem, zda je pro tuto občanskou společnost službou. Také k odpovědi na tyto otázky by měl projekt pomoci. Vlastní odpověď však samozřejmě musíme hledat u sebe, zejména v úrovni naší řídící práce. Já se domnívám, že právě tady je klíč k uvolnění pout kvantifikace, v jejímž zajetí jsme jako česká policie celá desetiletí.

Proč jsme si k tomu jako vzor a pomocníka vybrali právě holandskou policii? Není to náhoda a důvodů je mnoho. Jedním z nich je dlouholetá dobrá zkušenost s holandskou policií, kterou jsme mohokrát ověřili spoluprací na centrální i regionální úrovni. Druhým podstatným důvodem je, že holandská policie z více možností aplikovala ve své praxi právě tento model, který se jeví jako nejvýhodnější i v našich podmínkách.

Závěrem mi dovolte, abych vyjádřil přesvědčení, že výsledek aplikace projektu bude pro celou naši policii přínosem. Nejde o žádný experiment, buď a nebo. Zavedením moderního způsobu řízení kvality si můžeme situaci jen zlepšit. Musíme to ale chtít my všichni.

Připravil Přemysl LIŠKA  



Copyright © 2003 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |