POLICISTA  7/2000


měsíčník Ministerstva vnitra

bezpečnost v dopravě

Octavia s instalovaným skid-carem vyráží na další cvičnou jízdu

"Dostal smyk," říkají řidiči účastně, když někdo i s plechovým miláčkem skončí na stromě.

"Dostal jsem smyk," praví omluvně dotyčný, pokud ovšem onu tvrdou schůzku s realitou přežije: ne snad ve zdraví, ale aspoň relativně celý.

Smyk, onen v jádru banální moment, kdy kola automobilu přestanou lnout k povrchu vozovky a vozidlo se stane jaksi neovladatelným, jsme si navykli považovat za cosi osudového. Zásah osudu, přírodní pohromu, jako jsou povodně, krupobití a prasečí mor. A přitom se většině smyků dá předejít rozumnou jízdou, onomu vyhláškou vyžadovanému "přizpůsobení jízdy povaze a stavu vozovky" - a zbytek, tedy ony smyky nepředvídatelné, lze uspokojivě zvládnout. Chce to jen neztratit hlavu a vědět, jak na to.

Hydraulika umí kouzlaUž před půl stoletím se pořádaly školy smyku na zamrzlých rybnících, ale od oněch časů pokročila technika - a pohříchu ovšem i množství autohavárií. Jen vozy Policie ČR se do roka zúčastní tří tisíc karambolů - přičemž zhruba polovinu z tohoto počtu samy zaviní. Škody jdou do desítek milionů, žel, jsou i mnozí ranění a také mrtví.

A přece by se mnoha z těchto nehod dalo předejít...

* * *

Střední policejní škola v Jihlavě se už tradičně zaměřuje na výchovu dopravních policistů, ale velký důraz ve svých učebních plánech klade i na samotnou kvalitní výuku jízdy. Vítaným a skvělým pomocníkem je jí už bezmála rok zařízení, které se jmenuje skid-car a vyrábí se ve Švédsku. Jde o elektrohydraulický trenažér, který se namontuje na automobil (v Jihlavě ho mají na octávii, ale možno použít jakékoli osobní, užitkové nebo i nákladní auto, jen nutno při objednávce firmě sdělit technické parametry příštího "nositele"). Zatímco se řidič věnuje jízdě, instruktor vedle něho pomocí ovladače, ne nepodobného onomu televiznímu, vytváří plynule různé situace, jež mohou vzniknout za mokra, deště, náledí či v hlubokém sněhu: tím, že plynule nadlehčuje kola, jednotlivě či ve dvojicích, podle náprav či strany auta, zcela dle libosti. Začátečníka předem upozorní, co na něj "šije", pokročilého může překvapovat - jak ostatně jednou nepochybně učiní zlomyslná matička příroda někde v zatáčce, v lese...

Pán smyků aneb ovladač dovede vše. Vlastně je to prosté, že: trocha hydrauliky, trocha elektroniky...Program "špeků" je vpravdě bohatý, zhruba dvacet: přitom všechny situace možno provádět na suché vozovce, za každého počasí a při nevysokých rychlostech - kolem třiceti či čtyřiceti kilometrů v hodině, kdy ani konsternovaný šofér nemá nakonec větší potíže při zvládání auta roztočeného jako káča. Chce to jediné: uzavřenou, rozměrnější a kvalitní plochu: poslední ukázky pro policii Jihlavští předváděli na letišti v Hoškovicích poblíž Mnichova Hradiště, odkud jsou i naše snímky.

V současné době procházejí v Jihlavě výcvikem na skid-caru jak začínající řidiči-policisté z denního studia, tak i zkušení mistři volantu ze speciálních služeb Policie ČR, kteří tu absolvují modulární kurzy techniky jízdy. A i ti největší suveréni po prvním seznámení se skid-carem kajícně doznají, že se ještě mají čemu přiučit...

(-ěk)  
Foto Václav Šebek  


Copyright © 2000 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |