POLICISTA 8/1999 |
měsíčník Ministerstva vnitra film |
Odplata jako víno
Filmové diváky zajímají herci. Hvězdy. Snad jen ty, kteří o světě stříbrného plátna vědí víc, možná režisér, jeho jméno a zvučnost. Ale scenárista? Pchá! To je profese, na jejíž nezastupitelnosti a významu se sice shodnou všichni zasvěcení, jež však zůstává v pološeru - a třebaže v titulcích má místo poměrně čestné, málokdo si jejího vykonavatele zapamatuje. Někdy na tom dvakrát nesejde, jindy je to skoro hřích. V případě amerického filmu Odplata, řekl bych, je scenárista hlavním strůjcem úspěšného celku.
Jmenuje Brian Helgeland a za zmínku stojí, že po absolvování univerzity se živil napřed jako rybář, aby posléze přesídlil do Hollywoodu a po třinácti letech pilné a anonymní práce v týmu zazářil: za film L. A. Přísně tajné! dostal (společně s režisérem Hansonem) Oscara, pak napsal pro Mel Gibsona pozoruhodný trhák Spiknutí a podepsal se i na Costnerovu Poslu budoucnosti, jenž sice propadl u kritiky, ale vnímavější diváci mu - tiše, aby nebyli za blbce - přiznají i silná místa.
Teď dorazil do českých kin film podle Helgelandova scénáře a jmenuje se Odplata: podívaná, jež stojí za vidění.
(Nutno ovšem prozradit, že námětem se stala knížka i u nás populárního detektivkáře Donalda E. Westlaka - připomeňme třeba vtipnou Jak nevyloupit banku... Odplata je ovšem podívanou převážnmě drsnou.)
Zloděj jménem Porter, ztělesněný Mel Gibsonem, se vrací do Chicaga poté, co vlastně vstal z mrtvých - a hodlá získat sedmdesát tisíc dolarů, jež mu dle jeho názoru patří a které má bohužel v držení pán, za nímž stojí celý syndikát zločinců a jemuž se platit nikterak nechce. Gibson coby Porter má sveřepý výraz a obejde se s minimem mimiky, pokud se ovšem rozpovídá, kino se upřímně chechtá, neboť repliky jsou doopravdy vtipné. Jenže v tomhle filmu se víc střílí a zabíjí než žertuje. Porter svými kousky strhne lavinu: nakonec ho honí nejen zločinecká banda, ale i podplacená policie - a do třetice taky smečka Číňanů, aby dění bylo komplikovanjší.
Hrdina filmu Odplata je dozajista darebák, ale všichni jeho protihráči jsou lumpové podstatně větší: v kterémžto očistném poznání spočívá reálné ukotvení příběhu do našeho šťastného dneška... Z dopuštění autora námětu a hlavně výše jmenovaného scenáristy se postavy příběhu pohybují jakoby na neviditelných nitích loutkové tragikomedie, kterou pro ně dovedně připravil odhodlaný Porter. Vše do sebe zapadá, jako kdysi v Podrazu.
Včetně skvělých herců, z nichž vedle Mel Gibsona nutno jmenovat Krise Kristoffersona a Jamese Coburna (coby šéfy zločinecké bandy) a skvělou Lucy Liu (jako úchylnou Číňanku Pearl), již zatím moc neznáme, ale komediantka je to skvělá.
Závěrem nutno dodat, že Helgelend tentokrát svůj scénář nesvěřil žádnému z osvědčených režisérů, natočil si ho sám a povedlo se mu to. Jedním slovem - uctivost!
(jjv)