Ministerstvo vnitra České republiky  

Přejdi na

Efektivní veřejná správa


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Uživatelé odeslali 50 milionů datových zpráv, ušetřili tak přes 500 milionů korun

Pouze dva roky trvalo uživatelům datových schránek odeslat 50 milionů datových zpráv. Tento úctyhodný počet dokládá, že projekt překonal své dětské nemoci a lidé, úřady i firmy jeho služby a z nich pramenící výhody aktivně využívají. 50miliontá datová zpráva byla dodána ve čtvrtek 28. července 2011 ve 13 hodin 32 minut a 8 sekund. 

Během každého pracovního dne odešlou uživatelé přes 130 tisíc datových zpráv a jejich počet neustále roste. Stejně tak se neustále zvyšuje procento, které ukazuje, jaké množství zpráv si lidé vyzvednou přihlášením, tedy do 10 dnů od dodání do schránky. Průměrná úspěšnost doručení přihlášením je v tuto chvíli 97 %.
 
„Absolutní počet odeslaných zpráv spolu s téměř maximálním počtem zpráv aktivně vyzvednutých dokazuje, že naprostá většina uživatelů nemá s obsluhou datových schránek problémy, schránky pravidelně využívá, a šetří tak svůj čas i peníze,“ uvedl náměstek ministra vnitra pro strategie a programové řízení Pavel Kryštof.
 
Odesílání datových zpráv je pro uživatele bezplatné. Pouze náklady za odeslání datových zpráv orgánů veřejné moci hradí stát ze státního rozpočtu. Uživatelé tak oproti běžné listinné komunikaci ušetřili přes 500 milionů korun.
 
Úřední korespondence z pohodlí domova
Informační systém datových schránek, tato státem garantovaná a zabezpečená forma komunikace svým spuštěním v červenci 2009 zásadně změnila komunikaci veřejnosti se státem i úřadů vzájemně mezi sebou. Uživatelé datových schránek totiž nemusí svůj volný čas organizovat podle úředních hodin státních orgánů ani podle otevírací doby poštovní pobočky. Záleží jen na nich, zda a kdy odešlou či přijmou důležitou úřední korespondenci ze svého počítače či mobilního telefonu, a to třeba o půlnoci z pohodlí svého obývacího pokoje, internetové kavárny či z notebooku na dovolené u moře.    
 
„Počet 50 milionů odeslaných datových zpráv a bezproblémový chod celého informačního systému dokazuje, že se Česká pošta osvědčila a je solidním partnerem státu v oblasti rozvoje eGovernmentu,“ doplnil Tomáš Ječný, vrchní ředitel divize ICT a eGovernmentu České pošty.   
 
Systém od svého spuštění funguje bez problémů, zvládá maximální zátěž a poskytuje všechny požadované funkce. Jejich počet se navíc neustále rozšiřuje a nabízí stále větší komfort. Uživatel si např. už může nastavit obsluhu své schránky individuálně dle svých potřeb. Může filtrovat a třídit datové zprávy, zvolit si míru zabezpečení, nastavit si neomezenou platnost hesla,  zasílat faktury nebo daňová přiznání.
 
Datové schránky v číslech:
  • uživatelé odeslali k 29. červenci 2011 přes 50 milionů datových zpráv
  • stačilo jim k tomu dva roky ostrého provozu
  • uživatelé díky datovým schránkám ušetřili přes 500 milionů korun
  • datovou schránku má více než 422 tisíc orgánů veřejné moci, právnických osob, fyzických osob a podnikajících fyzických osob
  • v pracovních dnech odešlou uživatelé přes 130 tisíc zpráv, měsíčně tedy cca 3 miliony
  • průměrná úspěšnost doručení přihlášením vzrostla na 97 %
 
O Informačním systému datových schránek
Datové schránky jsou elektronické úložiště určené ke vzájemné úřední komunikaci občanů i firem se státem, ke komunikaci občanů i firem mezi sebou a mezi orgány veřejné moci. Ze zákona je mají zřízeny právě orgány veřejné moci a právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku. Živnostníci nebo fyzické osoby si mohou o zřízení schránky požádat dobrovolně. Správcem Informačního systému datových schránek je Ministerstvo vnitra, provozovatelem Česká pošta.
 
 
 
Mgr. Pavel Novák
ředitel odboru tisku a public relations
 
Mgr. Marta Selicharová
tisková mluvčí České pošty s.p.

vytisknout  e-mailem